Philadelphia & Washington

August 11, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 27 °C

Zo het werd eens weer tijd voor een update, momenteel zit ik in Chicago, dus ik heb de steden Philadelphia en Washington achter mij gelaten. Ook 2 prachtige steden!! Met vooral heel veel cultuur en iets minder architectuur.. maar ik zal alles even chronologisch beschrijven, want ook in New York was ik niet helemaal klaar.. dus hierbij!!

Vervolg dag 8: New York
    Na het afronden van mijn stukje over New York, nog even blijven hangen in een van de ontspanningsruimtes van het hostel en daar een boekje gelezen. Rond half 10 waren er opeens een hele boel sirenes op straat. Nou was dat niet iets wat bij mij de alarmbellen liet rinkelen (er zijn namelijk wel vaker sirenes in de USA) maar al gauw bleek het om een schietpartij te gaan. Nu als je goed oplette (vooral 's nachts) wist je dat het hostel niet in de veiligste gebieden lag, maar een schietpartij vlak voor de deur is ook niet iets wat je direct verwacht:-(. Maar goed ik zat veilig binnen en ben om een uur of 10 nog even de tuin ingegaan om een aantal nieuwe mensen te leren kennen (dit was namelijk de perfecte plek hiervoor wist ik van de dagen hiervoor). Ook dit keer was het raak en o.a. een prima gesprek gehad met een Syrische man, welke net als ik een rondreis aan het maken was door de USA. Hij heeft me er van overtuigd dat al onze problemen in het westen in het niet vallen met de problemen in Syrië! Indrukwekkend verhaal.. voor dat ik het wist was het half 2 en omdat ik de volgende dag om 11 uur met de trein moest was dat ook laat genoeg.

Dag 9: Philadelphia
    Na de hectiek van New York was Philadelphia wel even wennen. Wat een rust!! Toen ik omstreeks 1 uur aankwam ben ik gaan lopen naar het Hostel. Zodat ik meteen al een goed beeld had van de stad. De stad is prima beloopbaar! De afstanden zijn prima, en het hostel ligt in het centrum (tegenstelling tot New York). Een ding had ik niet op gerekend en dat was het klimaat. De hoge temperatuur samen met de hoge luchtvochtigheid maakt dat het zweet je bijna direct uitbreekt. Toen ik eenmaal het hostel bereikt had, moest ik nog een uurtje in de lobby wachten voordat ik kon inchecken. Dit was echter geen probleem omdat de olympische wegwedstrijd van de mannen op tv was (wielrennen dus:-). Toen ik ingecheckt was ben ik de buurt van het hostel gaan verkennen en ik heb me (vooral vanwege het klimaat) beperkt tot de parken rond de gebouwen welke een rol hebben gespeeld tijdens de strijd van de onafhankelijkheid.. nadat ik wat gegeten had, heb ik op Washington-Square (een andere dan in New York) nog een paar uurtjes op een bankje gezeten en een boek gelezen. Vervolgens begon het al te schemeren en heb ik mijn weg vervolgd naar de oever van de Pennsylvanian river (Penns Landing). Penns landing is prachtig en er zijn overal plekken/parkjes/café's waar mensen zich verzamelen op een zaterdagavond als deze. Echt super mooi om daar 's avonds rond te wandelen. Om een uur of 9 ben ik terug gewandeld naar het hostel. Al waar de wine & cheese night al begonnen was. Omdat het hostel best klein is, en de wine en cheese gratis was. Was het binnen de kortste keren gezellig. Mooi dat je op zo'n manier bijna iedereen in het hostel al kent.

Dag 10:
    Vandaag de wandelschoenen maar weer eens maximaal gebruikt. Een wandeling gemaakt langs o.a. de liberty bell (een klok die als symbool een grote rol heeft gespeeld in de verschillende vrijheden die de USA nu kent), the independence hall (waar de declaration of independence is getekend), the US-mint (waar de dollar gedrukt wordt), the city hall (stadhuis) en vervolgens doorgelopen naar 'the Rocky stairs'. De beroemde trappen uit de film Rocky. Lachen om te zien hóe al die mensen zich uitsloven om vervolgens met gebalde vuisten boven aan de trap te staan. Vervolgens ben ik doorgelopen naar de Eastern State Penitentiary. De eerste grootschalige gevangenis in de wereld. Inmiddels is het gebouw al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en een museum. Met behulp van een luistertour wordt je rondgeleid door het gehele gebouw. Wat een verhalen zitten er in zo'n oud gebouw!! O.a. Al Capone heeft er gezeten en er zijn natuurlijk ontsnappingen geweest:-). Na de rondleiding ben ik weer richting het hostel gelopen en een Cheesesteak (Philadelphia's specialiteit) in een Ierse pub. Echt een aanrader voor degene die ooit naar Philadelphia gaan. 'S avonds in het hostel was er wederom een activiteit. Het was namelijk Beer & movienight, echter werd deze al snel omgeboekt in een Beer & Olympicsnight. Ook weer een zeer gezellige avond tot in de laatste uurtjes!!

Dag 11:
    vandaag vertrokken naar Washington DC, vanochtend uitgecheckt in het hostel en wederom lopend naar het station gegaan. Vervolgens omstreeks 12 uur vertrokken met de regional (soort van stoptrein) naar Washington. Het was nogal druk dus echt comfortabel was het niet. Maar binnen 2 uur was ik dan ook in Washington DC. En ik direct inchecken, mijn spullen op mijn kamer leggen en de stad gaan verkennen. Eerste wat ik gedaan heb is een bezoek gebracht aan het witte huis. Helaas was Obama niet thuis dus moest ik bij de poort blijven staan. Nadat ik het witte huis van alle kanten had gezien weer terug gelopen naar het hostel daar begon namelijk om half 7 de mainstreet-tour. Deze tour ging langs alle belangrijke gebouwen aan de Pennsylvanian avenue (weg tussen het witte huis en het kapitool. Ook tevens een prima manier om mensen te leren kennen:-). Na de tijd ben ik nog met een Duitse vrouw (had mijn moeder kunnen zijn;-) de mall (dit is zeg maar het park dat begint bij het kapitool richting de naald en waar alle musea aan zitten) afgelopen. En toen weer richting het hostel.. waar ik nog tot een uur of 12 samen met een aantal anderen de olympische spelen heb zitten kijken.

Dag 12:
    Een dagje om bij te komen:-) ik was niet heel fit dus heb 's ochtends eerst lekker uitgeslapen, vervolgens een fiets gehuurd en de hele mall incl. de parken daaromheen afgefietst. Onderweg gestopt bij het WW2 Memorial en even twee uurtjes binnen geweest bij het American Historic Museum. Zeer interessant!! Vervolgens naar het hostel gelopen en daar wat gelezen en alvast het eerste stuk voorbereid van dit verhaal.. op tijd naar bed want de volgende dag stond er een treinreis van meer dan 16 uur op het programma..

Dag 13:
    'S ochtends ontbeten in het hostel, vervolgens mijn tas ingepakt en uitgecheckt. Rond half 11 was ik uitgecheckt, en heb de spullen in de kelder van het hostel opgeslagen. Om 16:00 uur ging pas mijn trein dus ik had nog even tijd om een stukje te fietsen, een beetje te wandelen en een hapje te eten.. omstreeks half 3 richting het station gelopen (het was bloedheet trouwens zo'n 32 graden!!) en nog even inkopen gedaan voor de treinreis. Na een vlotte check-in een plek toebedeeld gekregen en al om 22:00 uur ging het licht uit in de coupe en kon er geslapen worden..

Dag 14:
    Vanochtend wakker geworden in de trein. Weet niet precies hoeveel uur ik geslapen heb, maar was nooit echt een diepe slaap. Omstreeks 10.00 uur lokale tijd (er zit namelijk nog een uur extra bij in Chicago!!) aangekomen in Chicago. En nu moet ik jullie wat bekennen: ik ben verliefd!! Mochten jullie meer willen weten moet je wachten op mijn volgende blog haha:-)

Ps.: als je dit leest en denkt wat schrijft Ruud toch in verhouding weinig over Washington. Dat komt dat omdat ik er ook weinig te zien vond.. dat had ik prima in een dagje kunnen doen..