Wat neem je mee op wereldreis?

April 7, 2016 in New Zealand ⋅ ☁️ 6 °C

1 jurk
    1 lange rok (in Myanmar gekocht, toch voor de minoritykleding-bijl gegaan)
    1 pyjamapak voor in slaaptreinen en dorms
    1 outdoorlegging
    1 rokje en panty om nog een beetje netjes voor de dag te kunnen komen (in de tijd tussen schrijven en uploaden achtergelaten bij een bedelende vrouw in Bangkok. Zal ze er iets aan hebben..?)
    2 hemdjes
    2 t-shirts
    1 longsleeve
    1 trui
    1 windjack
    1 muts
    1 pet
    Ondergoed en sokken (aantal op aanvraag ;)
    1 bikini
    1 multifunctionele doek te gebruiken als jurk, sjaal, hoofddoek, deken, badlaken etc.
    3 paar schoenen: sandalen, gympen en hikeschoenen. Oh daar is een 4e paar bijgekomen: slippers om mee te douchen en door viezige kamers te lopen: onmisbaar!

Wierrook om kamers lekker te laten ruiken
    1 aansteker
    1 schaakbordje dat we eindelijk eens gaan gebruiken nu de ereaders gesneuveld zijn
    Dobbelstenen
    Pennen
    1 dagboek en schrijfboekje (zijn we onze businessplannen in aan het uitwerken :)
    1 ereader
    1 tablet (lang leve maps.me en alle Lonely Planets erop)
    1 toetsenbordje
    1 camera
    1 telefoon waar lokale sim in kan
    1 boxje
    Veel opladers

1 kleine rugzak met z'n twee (dank je Gabe voor het mee terug nemen van de andere inclusief de overtollige kilo's)

1 klamboe (gaan we die in godsnaam ooit gebruiken?!)
    1 EHBO-set (idem, maar eigenlijk niet echt)
    1 zaklantaarn
    1 reiskit bestaande uit oogmasker, neckpillow en oordoppen
    1 sneldrogende handdoek (oh nee, ondertussen vergeten in een homestay tijdens het hiken)
    1 flightbag om de backpack in te pakken en van 2 backpacks 1 te maken om goedkoper te vliegen
    1 lakenzak om in te slapen (die is heilig! Toch een beetje thuis voelen tussen de soms klamme lappen)
    1 yogamatje (drie hele weken gebruikt tijdens onze maand wonen in Ulaanbatar, dank je voor het dragen lief)
    Slotjes en adreslabel
    Moneybelt
    Passen: bank, rijbewijs, verzekering, creditcard
    1 blikje voor waardevolle spullen vermomd als chili con carne blik
    1 waslijn
    Wasmiddel voor handwas
    1 mok
    1 spork (voor de niet-kampeerders en niet-associeerders: spoon en fork ineen)
    1 zakmes
    Toiletspullen (nemen een groot deel van het gewicht voor hun rekening)
    Medicijnen en malariapillen
    Zonnebrand
    Antimuggenspul
    De volgende twee gelden alleen voor lichtelijk luxe - en beetje rare wereldreizigers misschien - zoals ik: elektrische tandenborstel en epileerapparaat
    1 Nijntje als je uit Utrecht komt en vanuit middelbare schoolbanken regelmatig Dick Bruna langs zag komen

En misschien wel het beste van allemaal: 4 tassen van de Ikea om je spullen gebundeld in te verpakken. Scheelt elke keer je spullen 1 voor 1 in- en uitladen.

Die rugtas met spullen is tenslotte voor ruim een jaar ons huis, daar zal niet te licht over gedacht worden.

Met vriendinnen besprak ik eens dat het een goed idee is om na elke reis op te schrijven wat overbodig was, maar vooral wat je miste in je bagage. Handig voor de volgende reis. Zonder opschrijven is het 25 vakantiedagen later weer vergeten. Bij mij tot nu altijd het geval. Maar nu niet. Ja je komt aan een hoop toe als je op reis bent.

Bij dezen: foto's van thuis die meer laten zien van je leven: familie, vrienden, huis, huisdieren, de mooie Utrechtse en Amsterdamse grachten, werk. Pennen of andere kleine cadeautjes om uit te delen aan kinderen. Kleine kaartjes of symbolische prulletjes om te geven aan mensen bij wie je gelogeerd hebt of meegereden bent als herinnering. Zwarte stift om kartonnen borden te beschrijven voor liften. Een bankpas die geen transactiekosten rekent - bovenop de 1% koersverrekening, scheelt aardig wat geld op een lange reis en valt niet vanuit buitenland te regelen. Die lichtgewicht slaapzak die je toch al thuis hebt liggen, en niet meeneemt omdat je toch niet gaat kamperen! (Zeker wel in Nieuw Zeeland, verwachtingen over manier van reizen veranderen onderweg). De Ipod die ik ook thuis heb liggen, en met name in China zo welkom is om af en toe wat rust aan je hoofd te hebben.

Wat missen jullie in de lijst?

Ps kijk uit met het 1 op 1 overnemen van deze lijst; hij is enigszins op vrouwen georiënteerd