Tien dagen in Singapore

August 26, 2016 in Singapore ⋅ ⛅ 31 °C

De eerste reactie op Singapore is er een van verwondering na dertig dagen Bali. Wat is het vliegveld modern en bombastisch groot! Wat is het hier allemaal goed geregeld! Van het nummertje dat op je bagage gelegd en bijbehorend nummer dat in je hand gedrukt wordt tijdens de bagagescan. Tot de electronische schermen bij het verlaten van het toilet waar je je feedback kunt achterlaten. En de postbalies her en der opgesteld, waar de vergeetachtigen eventueel vergeten zakmessen, vloeistoffen, en chemische middelen met de post veilig kunnen stellen (versus het frustrerende weggooien bij de bagagecontrole).

Singapore is ook de eerste plek van een tegenvallende couchsurf ervaring. We blijken geen klik met host Aphong te hebben. Interessant is het wel. Een avond, nacht en een ontbijt samen delen kan erg lang duren als de chemie niet daar is. Na aankomst om 21h, wat eten buiten de deur en kennismaken, vallen JD en ik om 24h uitgeput in bed. Nog langer blijven logeren zou misbruik maken van haar gastvrijheid en hypocriet zijn, zo voelen wij.

Onze tweede hosts zijn fantastisch! Martin en Ivy, hij Duits zij Singaporees, zijn erg gastvrij, thuis en 's avonds speels en relaxed, overdag strak in het pak voor de business. Een hele week genieten we van hun gezelschap en de heerlijke yoghurt met muesli bij het ontbijt :)

Het leuke van Singapore is dat wij de lokale taal spreken. Dit leidt ertoe dat we overal - met name in de volgepropte foodcourts waar de kantoorwerkers rond midderdag lunchen - in leuke praatjes belanden. En nee, we hebben geen Mandarijn geleerd, maar Engels spreken gaat overal erg makkelijk. Ook weten wij nu dat we in het Chinees 'smart horse' en 'sunny guts' heten.

Dankzijn alwetend Facebook komen wij er op een ochtend achter dat vriend Gabe over welgeteld vijf uur zal landen op Singapore Changi airport. Al is het maar om zijn blik te zien bij het herkennen van het onverwachte welkomstcommittee. Gelukkig had hij ook tijd voor een knuffel en een biertje.

Na een ruime week in Singapore te hebben rondgestruind, besluiten we dat het nog niet genoeg is. We willen nog graag met mijn oud-collega Skylar afspreken, en Singapore heeft iets verslavends. Voor de laatste avond inchecken in een dorm (kamer met meerdere stapelbedden ergo meerdere onbekende slapers) leidt tot een van de grootste avonturen van afgelopen tijd. Aargh voor de tweede keer BEDBUGS! Wij peizen er niet over in een bed met prikkelende torretjes te slapen, het is al 2 uur in de nacht, dan maar onder de sterrenhemel op de rooftop de nacht doorbrengen. Zelfs in de banken bovenop het gebouw verschuilen de nare beestjes zich. Na twee uur als zombies doorgebracht te hebben op een plastic stoel (daar zitten ze in ieder geval niet), bedenken we heel creatief een alternatief bed. Terug te vinden op de bijgevoegde foto's. Ik ben benieuwd wie hem kan ontdekken.

Singapore is ook de stad waar ik mijn eerste gokkersgeluk opdeed. 40 dollar rijker verlieten we het casino. Dat voelt goed.