De holy Ganges

September 30, 2016 in India ⋅ 🌫 31 °C

De eerste keer de Ganges zien stromen is indrukwekkend. Hij is breed, lichtblauw, hevig stromend en de gedachte dat dit de beroemde heilige Ganges is, maakt hem nog spectaculairder. Overal lopen apen over balkonnen en bruggen. Mensen hebben netten voor het balkon zodat de apen niet binnen komen. Haridwar is een belangrijk bedevaartsoort voor Indiers. Mensen uit het hele land reizen af naar deze pek om hun zonden af te wassen in de Ganges (zeven keer kopje onder), en hun wensen uit te spreken door een klein bootje met rijst, een bloem en een brandend kaarsje op de Ganges los te laten.

Rishikesh is het alternatief voor Haridwar voor westerlingen. Ook aan de Ganges, maar iets rustiger. Hier kan de westerse toerist (veel Israeli en Amerikanen valt ons op) zich ontspannen in een koffietentje met een cheesecake en espresso. Om vervolgens door te gaan naar de dagelijkse yogales. We kunnen uit misschien wel 100 yogalessen kiezen.
    Ooit brachten de Beatles maanden door in deze plek om liedjes te schrijven. En sindsdien is het een belangrijk spiritueel bedevaartsoort. Alleen Ringo Starr en zijn vrouw hielden het niet lang vol omdat ze gek werden van het gebrek aan vlees bij de maaltijd.