Brazil, Rio de Janeiro

September 3, 2015 in Brazil ⋅ ⛅ 22 °C

Wat een start van mijn reis zeg, wauw! De eerste week ben ik nog samen met mijn zus, zij werkt in deze periode toevallig in Sao Paulo. Zo kunnen wij gemakkelijk samen verschillende stranden en mooie plekken in Rio de Janeiro bezoeken. Wat een geweldige locatie voor zo’n indrukwekkende en diverse wereldstad. Op bijna iedere groene berg is wel een armoedige favela te vinden waardoor het grote verschil tussen rijk en arm erg duidelijk zichtbaar is. Desondanks is het uitzicht vanaf het Christusbeeld en de Sugarloaf Mountain echt spectaculair te noemen.

Wat is hetgene waar Brazilianen het meest gepassioneerd over zijn? Vrouwen? Haha dat ook! Maar nu bedoel ik voetbal! Daarom ben ik erg dankbaar dat ik bij een wedstrijd van de rivalen Flamengo – Fluminense in het legendarische Maracanã stadion aanwezig kan zijn. Tijdens deze wedstrijd zijn er 56.000 mensen in het stadion aanwezig (waarvan ¾ Flamengo supporters) en het is nog lang niet vol, in het verleden zijn er in dit stadion zelfs wedstrijden geweest waarbij meer dan 100.000 supporters aanwezig waren! Naast bijzonder gepassioneerd en uitbundig gezang, gedans, geschreeuw, gescheld en waves gooit iemand zelfs zijn 2-jarige dochtertje hoog in de lucht als er gescoord wordt! Wat een sfeer zeg!

Al snel kom ik erachter dat Rio niet de ideale plek is voor mij om mijn rug te laten herstellen aangezien er simpelweg zoveel te doen is. Al voor mijn vertrek was de diagnose gesteld dat mijn onderste vier tussenwervelschijven in mijn ruggengraad versleten zijn, hierdoor zit er een zenuw bekneld en doet mijn rug/rechterbeen serieus veel pijn. Mijn rug staat zelfs helemaal scheef om de pijn te ontwijken. ☹ Ik zoek voor de komende weken dus een rustige omgeving met strand en zwembad waar ik meer kan focussen op revalideren.