Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 2

May 29, 2022 in Kazakhstan ⋅ 🌧 9 °C

Het weer werd er niet beter op vandaag, dus ik ben terug naar Almaty gegaan en ben naar het Central State museum gegaan, een museum van de geschiedenis van Kazachstan. Het museum bestaat uit vier hallen.

De eerste hal gaat over paleontologie en archeologie, de tweede over historische etnografie, de derde over de huidige etnografie, en de vierde...tja. Het heette "Modern Kazakhstan", maar ik zat zelf meer te denken aan...propaganda.
    Nadat ik Wikipedia even had geraadpleegd, kwam ik erachter dat er van 1990 tot twee jaar geleden dezelfde man aan de macht was (Nursultan Nazarbayev). Bijna op elke foto in die hele hal, was deze man te zien. Op staatsbezoeken, bij sportevenementen, ruimtemissies en andere fuifjes. Elke foto liet zien wie hun vriendjes zijn en wat ze wel niet hebben bereikt.

In de tweede hal heb ik zowaar iets nieuws geleerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de Nazi's het westen van de Sovjet-Unie dreigde binnen te vallen, is een groot deel van de Sovjetindustrie verplaatst naar het Oosten, en voornamelijk Kazachstan. Omdat ze bang waren dat veel Duisters (441.713), Polen (60.667), Tsjetsjenen (89.901) en andere nationaliteiten die in het westen zaten, daardoor zouden samenwerken met de Nazi's, zijn er velen gedeporteerd naar Kazachstan.