Tashkent/Тошкент - Dag 1

July 17, 2022 in Uzbekistan ⋅ ☀️ 45 °C

Om 7:30 vanochtend werd ik opeens wakker door een nieuwe gast in het guesthouse, die achteraf een nachttrein bleek te hebben genomen vanuit Tashkent. Na nog even in slaap gesukkeld te zijn, had ik wederom een heerlijk ontbijtje, en heb ik daarna wat gepraat met mijn levende wekker, die een Sloveen bleek te zijn.

Ook vandaag was het echt weer extreem heet, dus de Sloveen en ik zijn met een kleine omweg naar het café gegaan in de stad, en hebben daar wat gedronken. Het bestelproces verliep hetzelfde als gisteren, met dezelfde betrokkenen. We bestelden beiden de 1L sap, en hij nog een koffie erbij. Na een tijdje kwam inderdaad de koffie tevoorschijn. Na daarna weer heel erg lang wachten (we hadden allebei ook echt erg dorst, die liter konden we zo achteroverslaan), kwam niet de 1L sap tevoorschijn, maar voor allebei een glas verse appel/wortelsap. Lekker, maar wederom niet wat we besteld hadden, en deze keer ook te weinig om de dorst echt te lessen.

De trein naar Tashkent duurde 6 uur en 28 minuten. Bij het instappen bleek ook in de treinenwereld corruptie gaande te zijn, want de conducteur bood me zijn eigen plek aan, een cabinetje aan het einde van de coupé, met iets meer luxe. Het geld zou natuurlijk rechtstreeks in zijn broekzakje zijn gegaan.