Tashkent/Тошкент - Dag 2

July 18, 2022 in Uzbekistan ⋅ ☀️ 42 °C

Van m'n goedkope stations hotelletje ben ik naar het hostel gegaan. Het was nog ruim een kwartier lopen van de bus naar het hostel, dus badend in het zweet kwam ik aan. Het hostel ligt in een rustig wijkje, dat aardig veel centen heeft lijkt het. Ook zijn er opvallend veel ambassades in de buurt. Na opgedroogd te zijn, ben ik naar een cafeetje gegaan die compleet het tegenovergestelde was van die in Bukhara. Ze waren supersnel, extreem enthousiast, en ik kreeg zelfs datgene wat ik besteld had.

Tashkent heeft een metronetwerk (naast Almaty de enige in heel Centraal Azië), die bekend staat om zijn mooie metrostations. Ik probeer dus wat vaker de metro te pakken, en stap wat vaker uit om het station te bewonderen. Foto's maken was heel lang verboden en mag sinds kort weer, maar toch werd ik steeds bekeken door de beveiliging, dus ik neem niet te veel tijd voor de beste foto's.
    Sowieso is de beveiliging erg streng. Bij de ingang staan minimaal twee bewakers die alle tassen controleren en paspoortchecks zijn ook niet vreemd. Wel was iedereen tot nu toe superaardig, en werd ik eerder opgehouden door de praatjes met bewakers dan de checks zelf.