• Day 24

Nachttrein van Yangon naar Bagan

December 23, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 29 °C

We namen om 16u de trein in Yangon en kwamen rond 10u40 aan in Bagan. Een treinreis van een dikke 500 kilometer die een kleine negentien uur duurde. Gelukkig hadden we een sleeper train en konden we soort van slapen. Hoe sneller de trein ging, hoe meer hij schokte en schommelde. Bergaf gaan was erg spannend, ik dacht dat ik uit m'n bed ging rollen. Het voelde een beetje zoals een aardbeving, die maar bleef duren. De trein wiegde je in slaap, maar stompte je ook wakker.

De treinrit zelf is zeker de moeite. Je ziet het landschap en de huisjes veranderen. Van een stedelijke omgeving kom je stilletjes aan terecht in een rurale omgeving; landbouwers met ploeg en waterbuffels, grote velden waar gewassen verbouwd worden etc. Dan zie je naast de alom aanwezige straathonden, ook geiten, kippen, koeien, waterbuffels en varkens langs de spoorweg.

De rit was lang en vermoeiend, vandaag hebben we nog niet veel in Bagan gezien. Morgen huren we een fiets of scooter om de boel te verkennen.