Joined September 2016

Lake natron 2 (extra foto's)

October 4, 2016 in Tanzania ⋅ 🌙 13 °C

Lake Natron

October 4, 2016 in Tanzania ⋅ 🌙 13 °C

Na een stoffige rit waarbij de omgeving een beetje op Marokko lijkt in het atlasgebergte, rotsachtig en heeeel zanderig. Komen we via een pas bij het meer aan. Het uitzicht vanaf bovenaan de pas is wederom geweldig. Het meer blijkt half opgedroogd, en omdat het een zoutmeer is, is het grooste gedeelte wat wij zien van bovenaf wit. Aan de andere kant van het meer staat een gigantische vulkaan, de gelai (licht actief). Dit is een heilige berg voor de maasai, welke er nog veel leven hier in het noorden van Tanzania.
    De gids vraagt of we deze berg willen beklimmen...maar als we zien hoe stijl deze is denken we allebei: "uh doe maar niet". De berg is boven zo stijl waarbij je door mul zand loopt dat veel mensen de beklimming beschrijven als zwaarder dan de Kilimanjaro. Dus mooi dat we deze ff lekker overslaan, het is per slot van rekening vakantie.
    Anyhow later komen we aan bij onze slaapplaats, ergens op een hoog punt met uitzicht op het meer, de vallei en de vulkaan met enigszins wat luxe...er kan een lekker biertje besteld worden :).
    Na aankomst doen we die dag niks meer, ff bijkomen van de lange dagen in de national parks.
    De 2e dag gaan we met een lokale masaai naar het meer wandelen...het is vroeg, maar pfoeh het is al heet!!! Bij het meer zitten veel flamingo's, een van de weinige dieren die van het meer kunnen profiteren want het is te zout voor andere dieren/vissen.
    We lopen via een andere route terug zodat we nog langs een lokaal dorpje komen, tjonge jonge wat zijn de mensen hier arm...alle masaai vrouwen proberen ook nog sieraden te verkopen. Soms een beetje irritant maar wel begrijpelijk.
    Ik geef ze de tip om drankjes te gaan verkopen ipv sieraden, haha ze vinden het een goed idee en moeten er om lachen. Wij mzungu (blanken) zijn natuurlijk niet gemaakt voor dit weer :)
    In de middag gaan we naar een waterval wandelen, we moeten een aantal keer de rivier passeren door het water om bij de waterval te komen. Echt WOW, niet verwacht om hier zo'n waterval tegen te komen.
    Je ziet het wellicht niet aan de foto. Maar het is er zo een waarbij je er onderdoor kan lopen, echt cool.
    De terugweg doen we via de weg erboven waar ook de geiten lopen om te grazen (WTF valt er hier te grazen in de droogte)
    Next stop wordt Pangani, zon, zee, strand...een lange trip van Arusha naar daar.
    To be continued...

Serengeti NP

October 2, 2016 in Tanzania ⋅ ⛅ 27 °C

Serengeti, poeh waar begin ik...het is zo veelzijdig.
    Dus chronologisch dan maar :)
    Bij aankomst bij de eerste "kopjes" (benaming voor groepjes stenen/rotsen ala the lion King) blijkt hier de entree naar het park te zijn.
    Iets van een uur daarvoor hebben we alleen maar over uitgestrekte vlaktes gereden zonder bomen.
    Het enige wat we hier zien is her en der een impala, gazelle en een verdwaalde struisvogel.
    Maar wat is het bijzonder om zo ver te kunnen kijken zonder iets wat je blik onderbreekt. Het geeft je een gevoel alsof je slechts "a small beep on the radar" bent.
    Eenmaal de ingang gepasseerd wordt het aantal dieren aanmerkelijk groter! Zebra's, gnoes, vogels, olifanten,giraffes...alles.
    Het is op veel plekken zoals je je voorstelt van tv, vlaktes met uitgedroogd gras wat 2 kontjes hoog is, met hier en daar een baobab boom of de grote bonsaibomen zoals ik ze maar noem. (Lang uitgestrekt van boven en vlak)
    Om jullie leesplezier niet te bederven zal ik niet overal in detail treden en het bij de hoogtepunten houden ;).
    De hoogtepunten zijn voor ons toch de katachtigen.
    De migratie van de gnoes en zebra's had ook gekund, mmaar hiervoor zijn we in het verkeerde seizoen, de droge tijd. En aangezien ze het water achterna reizen zitten ze momenteel in Kenia.
    Het bijzondere is wel dat het regelmatig bewolkt is en wij ook 2x wat regen hebben gehad. Resultaat is dat we soms toch grote groepen gnoes en zebra's spotten. En dan bedoel ik een paar honderd...in de drukste tijd zijn het er tienduizenden.
    Oh waarom gaan de zebra's en gnoes samen de Serengeti rond...10 seconde bedenktijd...
    De zebra heeft goede ogen en ziet eventuele vijanden van een afstand, en de gnoe ruikt het water en weet waar hij heen moet.
    Oh oeps weer afgedwaald, terug naar de katachtigen.
    Ik geloof de 2e dag zijn we in de ochtend op een plek waar geen enkele andere auto is (op het centrale punt zijn er best veel), en daar treffen we een cheetah met 3 welpjes die al "bijna" volwassen zijn. Ze rennen niet weg van de auto en we hebben deze een klein half uur kunnen volgen...afstand tot aan de auto, 1m...SCHIT-TE-REND! Wat een gave beesten zijn dat. Ze zijn stiekem ook wel een beetje nieuwsgierig naar de auto.
    Hoogtepunt 2 was een moment waarop we 3 leeuwwinnen aantreffen die aan het sluipen zijn opweg naar een groep zebra's die aan het drinken zijn langs de weg. Gaan we dan toch een "kill" zien?
    Nee helaas...andere auto's hebben het ook gezien/gehoord via de radio en door het aanstuiven van de auto's schrikken de zebra's en gaan ze weg...shit.
    Maargoed een paar uur later doen wij zelf iets soortgelijks...onze gids Longi krijgt een bericht via de radio in swahili, wij verstaan er geen zak van maar het gaspedaal wordt flink ingetrapt, dit moet iets speciaals zijn.
    We komen net optijd aan (met 10 andere auto's), er is een luipaard uit een boom geklommen en steekt de weg over (niet op het zebrapad, foei), afstand tot onze auto, 5m.
    Laatste dan: we vinden een leeuwen koppel dat blijkbaar in de paar tijd zit. En blijkbaar doen ze het dan elk kwartier voor een week lang...dus een kwartier wachten en we krijgen aktie. En ja hoor, de leeuw klimt er ff op en is binnen 10 seconde weer klaar. Easy peasy.
    Na deze daad is onze tijd voorbij en gaan we dit prachtige park verlaten en opweg naar lake Natron.
    Dag wilde diertjes, tot ooit!!!

Oh ps, heel the lion king is van dichtbij gespot.
    Simba/nala, mufasa, scar, zazu, timon, pumba de Hyenas.
    Echter het doel: spot the big five in Tanzania has failed...geen neushoorn gezien :( gelukkig schijnt de populatie groeiende te zijn.

Ngorongoro reserve

October 1, 2016 in Tanzania ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag gaan we DE krater in. Voor de kenners, dit schijnt een van de dichtstbevolkte omgeving qua dieren op de wereld te zijn. En dan denk ik dat ze zoogdieren bedoelen, aangezien de gemiddelde jungle denk ik meer insecten telt gok ik.
    Anyhow we rijden via de rand van de krater de halve krater rond, een lichte domper...we rijden in de mist en het is koud. Sowieso is het hier 's ochtends koud, wie had dat gedacht? Ik niet in ieder geval.
    Aan de andere kant van de krater waar we naar beneden gaan is het weer compleet anders, helder en heet.
    Vanaf hier is het uitzicht "stunning"!
    In het midden van de krater is een half opgedroogd zout meer, om het water is alles wit. Aan de overkant zie je de wolken over de rand komen als een soort van rolwolk, en je kunt kijken zover je ogen kunnen reiken.
    Maar vanaf boven is geen dier te zien...zijn hier zoveel dieren?!?
    beneden aangekomen wemelt het er van de zebra's, buffels en gnoes. Ook de struisvogel valt weer erg op.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat er bij Tarangire NP net zoveel dieren waren. Maar de cijfers zullen wel gelijk hebben :)
    Het mooiste van deze dag was toch wel dat we op een bepaald punt bij leeuwen aankwamen die langs de weg zaten. Aangezien er in deze krater nauwelijks bomen zijn, willen ze elk beetje schaduw pakken die er is...in het geval van een stuk of 10 jeeps...de schaduw van de auto's. Kortom ze zitten op een paar meter met het raampje open ;), er moeten immers wel mooie foto's gemaakt kunnen worden.
    Een keer een dieptepuntje, geen neushoorn gezien vandaag. Maar we mogen (mag blijkbaar niet) niet klagen, de omgeving en de dieren waren schitterend vandaag.
    Next chapter: Serengeti NP

Lake manyara NP

September 30, 2016 in Tanzania ⋅ ☀️ 12 °C

Dag 3 van: expeditie safari.
    Vanaf onze slaapplaats in Tarangire NP gaan we naar lake manyara NP.
    Onderweg komen we overigens langs de plek waar de leeuwwinnen gisteren de gnoe aan het opknabbelen waren...poef alles is weg. Aldus onze guide is alles door Hyenas opgegeten (ja ook de botten), wellicht met wat hulp van wat gieren.
    Anyhow we gaan naar lake manyara, een kleine 1,5 uur rijden, dus goed te doen.
    Aangekomen bij Lake manyara is de natuur weer compleet anders. Waar Tarangire enigszins een soort begroeide heide was, is lake manyara een stuk groener. Maar ja dat is natuurlijk nogal logisch als je genoeg water hebt van een gigantisch meer.
    Zo groot dat de andere kant niet te zien is in ieder geval.
    Hoogtepunt van deze dag: jakhals in de verte met verderop honderden pelikanen bij elkaar aan een klein meertje, met nijlpaarden op de achtergrond.
    Oh er zijn ook nog wat ooievaar achtige beesten :) en een boel andere vogels.
    Geen idee of ik alle dieren genoemd heb, maar ondertussen hebben we al best veel van "the big five" gezien, alleen de neushoorn ontbreekt...wellicht morgen in de Ngorongoro krater, ze schijnen daar te zitten.
    'S avonds kunnen we eindelijk ons eerste biertje pakken, onze tent staat op een binnen plaats van een soort van lodge...dus vandaag niet slapen in een park maar met iets meer luxe.
    Voor de mensen die nog steeds lezen, tot nu toe komen de volgende dieren het meest voor: gazelle, impala, zebra, buffel, gnoe, struisvogel (niet in getale, maar valt erg op) en de giraffe.
    Morgen zoals gezegd dus eerst Ngorongoro en aansluitend komen we aan in de Serengeti waar we gaan slapen op een camping site waar de dieren gewoon langs je tent kunnen lopen :)

Tarangire NP

September 29, 2016 in Tanzania ⋅ 🌧 13 °C

Zo, we worden weer wakker in Arusha, en nu gaat het echt beginnen. We gaan vanaf vandaag elke dag naar een andere plek en komen niet meer hier terug.
    Tarangire NP is onze eerste stop.
    We staan versteld van de hoeveelheid dieren...soms weet je niet of je links of rechts moet kijken.
    Ik kan alles wel op gaan noemen, maar de meest bijzondere dieren die we hier spotten zijn de luipaard,cheetah en leeuwen die zojuist een gnoe hebben gevangen en lekker aan het op peuzelen zijn. jammie!!!
    Ze vinden het zo lekker dat de kop van één van de leeuwinnen letterlijk tot haar nek in de gnoe zit.
    'S middags komen we terug op dezelfde plek en alles is op. De leeuwwinnen zijn nog lekker aan het uitbuiken langs het water in de schaduw.
    Na het avondeten, gekookt door onze privé kok, doen wij hetzelfde.
    Morgen gaan we naar Lake manyara NP.
    To be continued...

Never miss updates of Erik Veer with our app: