Vietnam 2019

• 10videos
  • 12.0kkilometers
  • 10.3kkilometers
  • Day 1

letiště Praha

February 22, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 3 °C

Naše cesta do Vietnamu začala docela netradičně. Na letišti v Praze jsme byli včas, prošli kontrolou ke gatu. Let do Moskvy měl hlášené zpoždění a tak jsme byli trošku nervózní, protože jsme měli v Moskvě na přestup jen 2 hodiny. Poté u gatu vyhlásili, že lety z Moskvy dál do jihovýchodní Asie nepouštějí a že nemáme do letadla vůbec nastupovat. Poslali nás zpět do odletové haly do pobočky Aeroflot. Tam nám udělali rezervaci na let přes Katar. Jenže ten let už měl jen hodinu do odletu a naše letenky se jim tam nestihli propsat. Opět čekání ve frontě pobočky Aeroflot. V tu dobu (bylo kolem čtvrté odpoledne) už pán za přepážkou neměl moc možností, jak nás do Vietnamu poslat, protože zbývající lety ten den už byly plné. Takže nám zabookoval let s Airfrance přes Paříž na další den ráno. Byli jsme smutní a otrávení, že budem mít ve Vietnamu o jeden den míň a asi to na nás bylo vidět :D Tak jsme jako kompenzaci dostali let v business class a na tu jednu noc hotel naproti letiště, abychom už nemuseli jezdit zpátky domů. Hotel byl pěkný, byla tam úžasná snídaně další ráno, ale pozor, k večeři jsme v tomto 4hvězdičkovém hotelu dostali řízek s hranolkama. To chceš :D

Večer jsme se začali zajímat o to, jak vlastně vypadá ta business class a šli jsme spát plni očekávání. Business class znamenala i přístup do letištních salónků. A tak jsme navštívili ráno salónek v Praze a poté i v Paříži. Hodně dobrý, hodně luxusní a něco, co by si člověk dal líbit pravidelně na letišti. Je tam příjemný klid, dobré jídlo a pití. Ano, i alkohol. Business class v letadle byla pecka. Měli jsme velké a polohovatelné sedačky, které se daly sklopit tak, že člověk téměř ležel. Mohli jsme tam na obrazovce sledovat let a přistání. Servírovali tam skvělý jídlo. Úplně dokonalá francouzská paštika a čokoládový dezert. Před přistáním jsme měli k snídani lívance. Prostě pecka. Myslím, že se nám to jen tak nepoštěstí letět business class, tak jsme si tu cestu vlastně nakonec docela užili.

• Day 3

Ho Chi Minh

February 24, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Do Ho Chi Minh jsme přiletěli v neděli 24. února 2019 ráno. Vystáli jsme si frontu na imigračním, pan úředník nám dal razítko do pasu a šli jsme si koupit vietnamské sim karty. Vyšli jsme před letiště, zjistili jsme, že je nám horko a všude jsou troubící taxíky. Zatímco Aleš hledal cestu z letiště pěšky, protože byl přesvědčený, že každý taxikář nás natáhne a Uber se nám nedařilo s vietnamskýma sim kartama rozjet, já si trošku zahysterčila, že už chci být na hotelu, je mi blbě a horko. Nakonec se nám podařilo vybrat z bankomatu dongy a najít autobus do centra. Autobusy ve Vietnamu fungují zajímavě. Každý autobus má kromě řidiče i "naháněče". Naháněč vybírá v autobusu peníze od lidí a prodává lístky, případně volá na řidiče, kde má komu zastavit. Z bankomatu jsme měli pouze nerozměněné velké bankovky a tak už to vypadalo, že nás naháněč zase z autobusu vyhodí. Naštěstí se tam zjevil zcestovalý evropan a těch asi 10 tis. dongů (hodnota jako 10 Kč) za nás zaplatil. Potom už jsme našli v centru náš hotel, dali si sprchu a na pár hodin odpadli.

Poté, co mě Aleš vykopal z postele a zdůraznil, že takhle nebudu spát večer, jsme se vydali hledat naše první jídlo. To se nám moc nepovedlo, ale žaludky jsme měly plné, tak jsme se vydali trošku poznat město. Vzali jsme to přes nejznámější a v průvodci Lonely planet doporučená místa jako katedrála Notre Dame, Hlavní pošta, budova opery.

Ho Chi Minh nás dostal svojí dopravou. Miliony motorek, každé přejití přes přechod bylo tak trošku noční můrou. Další den jsme v tomhle šílenství našli alespoň trošku systém a došlo nám, že netroubí proto, že by dávali najevo, že člověk dělá na silnici něco špatně, ale že o sobě jen dávají vědět, že třeba jedou do zatáčky nebo se předjíždějí. Na přechodu jsme zase pochopili, že je prostě potřeba pomalu jít a případně zvednout ruku, žádné rychlé a zběsilé pobíhání. To by nás nestačili objet. Samozřejmě kde to šlo, tak jsme se to snažili brát spíš parkem než kolem silnice. Ale večer, večer si člověk rozmyslí, jestli půjde parkem. Všude totiž začínají lézt potkani. Fuuj. My si to takhle večer namířili, že půjdeme parkem. Když jsme potkali třetího potkana, tak jsme to vzali zbaběle zpátky k silnici.

Po rychlé obhlídce památek jsme vyrazili za večeří. Tentokrát jsme šli podle průvodce na jídlo do Banh Xeo 46A, kde se dělají vyhlášené vietnamské palačinky Banh Xeo. Byla to taková omeleta se zapečenýma krevetama a vepřovým a k tomu hromada salátu. Spokojení jsme šli na hotel a spát.

• Day 4

Ho Chi Minh

February 25, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 33 °C

Další den v Ho Chi Minhově městě jsme navštívili Palác sjednocení a Muzeum následků války, které je opravdu velké a člověk by tam klidně strávil několik hodin. Potom jsme se rozhodli opět věřit s jídlem průvodci a vydali jsme se hledat restauraci Cyclo Resto Company, kde jsme měli dostat za 6 dolarů pět fantastických vietnamských jídel. Průvodce nelhal. Bylo to tam skvělé, ochutnali jsme tam naše nejlepší jídlo v Ho Chi Minhu. Na konci se podávala káva s vajíčkem. Dostali jsme instrukce, ať to promícháme a vypijeme. Vypadalo to zajímavě a chutnalo výborně. Video included. Jídlo bylo ve Vietnamu jedna z věcí, co nás nejvíc nadchla. I v Česku chodíme hodně na vietnamské jídlo a proto jsme si místní jídlo patřičně užívali. Večer v hotelu jsme vymýšleli, kam naše kroky povedou dál. Chtěli jsme už z města odjet. Cestu jsme z domu moc naplánovanou neměli. Pouze některé body, které jsme na naší cestě chtěli navštívit. Rozhodli jsme se tedy přizpůsobit situaci a zohlednit, že já se necítila moc dobře a bolelo mě v krku z tý všudypřítomný silný klimatizace a jet se zrelaxovat na pláž do Mui ne. Na další ráno jsme tedy zamluvili vlak a těšili se, co nám cesta přinese.Read more

• Day 5

Mui Ne

February 26, 2019 in Vietnam ⋅ 🌬 30 °C

V úterý jsme z Ho Chi Minh vyrazili brzy ráno vlakem. Byla to v podstatě nejbližší destinace, kam se vydat a stejně cesta trvala téměř 5 hodin. Vlak byl docela čistý, sedačky jsou menší než u nás. To asi proto, že Vietnamci prostě jsou malincí. Později na naší cestě se nám slečna v homestay ve Phong Nha smála, protože máme velký palce u nohou :D Vlak jel déle než měl, protože asi půl hodiny od cíle se vlak najednou zastavil a někdo přišel do toho našeho vozu opravovat nefungující klimatizaci.

Když jsme dorazili do Phan Thiet, potřebovali jsme se dostat až k hotelům směrem do Mui Ne, kde je pláž. Cestou vlakem jsme našli ubytko s krásnou zahradou. Vydali jsme se tedy autobusem směr Mui Ne. Tady jsme si poprvé všimli, že v autobuse tu platí jinou cenu místní a turisti. Napoprvé jsme zaplatili, ale příště už jsme věděli a nenechali se převést. Ubytování bylo krásné, byly tam moc milé paní. Jen ta pláž, která byla u hotelu nebyla moc hezká a přístupná. Byly tam takové obrovské betonové sestupy do vody, udělané spíš pro ty jejich kulatý roztomilý lodičky než pro vstup na pláž. Stejně jsme si tam našli místečko, kde jsme se vykoupali. Byli jsme natěšení na moře.

V Mui Ne jsme hned na první pokus našli super restauraci. Na místě, kde nás vysadil autobus jsem zapnula google mapy, koukla jsem na recenze restaurací v okolí a zatáhla tam Aleše na oběd. Byl to takový menší roztomilý podnik, kde obsluhoval pán, jehož manželka to jídlo vařila v otevřené kuchyňce a pobíhali jim tam u toho jejich děti. Ten pán vždycky, když přešel z tý venkovní terasy dovnitř do domu, tak se zul. A když šel ven, tak se zase obul. A tak pořád dokola. Takže když šel člověk dovnitř na wc, tak se taky musel zout, aby neurazil. Moc se nám tam líbila atmosféra a jídlo bylo výborný, tak jsme vlastně oba dny jedli pořád tam :)

Večer jsme se prošli kousek směrem k Mui Ne (my byli spíš u vesničky Ham Tien), ale zjistili jsme, že je to tam všude stejný - restaurace, bary, hotely a masáže. Prostě takové typické plážové městečko.

• Day 6

Mui Ne

February 27, 2019 in Vietnam ⋅ 🌬 31 °C

Další den jsme vyrazili autobusem na pláž Tu Lam vzdálenou asi 5 km. A ta byla krásná, moc. Světlounký písek a z moře vystupující kameny. Když jsme popošli dál, tak tam byla zátoka plná těch malých kulatých loděk. Vykoupali jsme se,, koupili si malinký banány a mladý kokos (ten jsme si zamilovali) a vrátili se zpět na ubytko. To už nás začínalo všechno pálit a já si všimla, jak mám rudý ruce. Celý odpoledne nám to spálení dojíždělo a večer jsme byli rudí jak raci a spálení jako nikdy v životě. Všechno nás bolelo a věděli jsme, že teda asi se sluněním jsme pro teď ve Vietnamu skončili a podle toho naplánovali další destinaci, kde měli být o něco chladněji, protože je ve vnitrozemí - Da Lat.

Odpoledne jsme se celý zahalení, aby nás sluníčko ještě víc nesesmahlo, vydali dál autobusem směr Mui ne. Já chtěla totiž vidět ještě další profláklou pláž, i kdybychom se tam měli už jen projít. Ale vystoupili jsme asi moc brzo nebo moc pozdě a ocitli jsme se ve vesničce mezi místníma, kde nebyl žádný turista. Procházeli jsme uličkama a děti na nás volali Hello. Nakonec si nás tam všimli chlapci na motorkách a nabídli nám, že nás vezmou na pláž. Tak jsme usmlouvali cenu a jeli. Dojeli jsme k pláži. Ale dojeli jsme k pláži, kam turisti nechodí. U tý jejich vesničky. Byl tam strašný bordel. Všude plasty a odpadky. A z toho je člověku smutno a najednou si uvědomí, jak je to fajn, že doma v Česku lidi mají to povědomí, třídíme odpad a snažíme se omezovat plasty. Tady to místní neřeší, všechno ti dají do obalu a ještě do jednoho a nevidí žádný problém. Když jsme se vraceli tou vesničkou zpátky, abychom chytli autobus, tak jsme viděli, jak pán vyšel před dům a prostě pustil na zem sáček, který odvál pryč.

Aleš ještě večer běžel pro gel z aloe vera, abychom si zklidnili tu spálenou kůži a šli jsme spát. Další den náš čekala cesta autobusem do Da Latu.

• Day 7

Da Lat

February 28, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Da Lat se nachází na vrchovině a je to takové trošku francouzské městečko. Je tu chladněji a příjemněji než na pobřeží. Da Lat byl pro nás jednoznačně místo s nejlepším jídlem z celýho Vietnamu. Objevili jsme tu dokonalé Bun Cha. Zkusili jsme tu poprvé vietnamskou kávu (na prasáka) s kondenzovaným mlékem a ochutnali k tomu i vietnamský zákusek.

První večer jsme stihli navštívit Crazy house, což je dům, který už od roku 1990 navrhuje a vyvíjí paní Hang Nga a je opravdu šílený (tak trošku jak na nějakém drogovém dýchanku). A obrovský. Vede tam tolik cestiček.

Po Crazy house jsme se zastavili na nočním trhu. Je to velikánský trh, kde to žije a prodává se tam čerstvé ovoce, zelenina, jídlo, ale i oblečení a další věci. Ten večer jsme poprvé (a naposled) ochutnali rýžové víno. Já ho objednala opravdu s představou vína. Ale ve skutečnosti to byla pálenka. Špatné to nebylo, ale slivovica je prostě lepší.

• Day 8

Da Lat

March 1, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Další den v Da Lat jsme si sehnali k snídani skvělou Banh Mi bagetu a vydali se na výlet. Banh Mi tu stojí asi 15 kaček a nejvíc jsme si zamilovali tu s vajíčkem. Ano... zase to jídlo :D

Dojeli jsme k lanovce, která vedla nad nádherným asi 3 km borovicovým hájem. Výhledy na okolí jsou z lanovky opravdu krásné. Lanovka nás dovezla pod budhistický areál Truc Lam. Je to velký areál s několika pagodami a krásnými zahradami. Odtud se dá sejít dolů k jezeru. Před vstupem do pagody se musí sundat boty a člověk se může pokochat sochou Buddhy a taky zvědavě nakouknout, jak se lidé modlí a potkat i mnicha.

Podél jezera a další procházkou (bohužel) kolem silnice jsme došli k bobové dráze. Sjeli jsme si ji. Byla dlouhá, byla krásným lesem a byla skvělá. Aleš řídil, já seděla před ním a pištěla jak malá. Dole u dráhy byl vodopád. Prošli jsem se podél něj, udělali si pár fotek, poseděli si se smoothie na lavičce a vychutnávali si ten zvuk vodopádu a přírodu. Zpátky nás opět vyvezli na bobové dráze. Cesta dolů na bobové dráze je super, ale už jsem to znala z Česka, ale cesta nahoru po bobové dráze je taky zajímavá.

Večer jsme si s průvodcem sedli do naší oblíbené kavárny An Café a plánovali, kam dál. Celkově jsme tím plánováním po cestě ztratili hodně času. Kdybych jela znovu na takovou cestu, tak si to doma rozhodně naplánuju lépe. Nakonec jsme vymysleli přelet do Hanoje, protože jsme chtěli víc přírody a bylo nám líto, že bychom o ten sever přišli úplně. Našli jsme si na webu Vietnamista.cz info o plavbě po Halong Bay a po Bai Tu Long Bay přes paní Mai. To nás zaujalo, tak jsme jí napsali mail. Navíc jsme byli tak spálení, že jsme toužili po chladnějším počasí. Koupili jsme letenky, zařídili autobus na letiště a šli spát.

• Day 9

Hanoj

March 2, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Ráno jsme se vydali na letiště kousek od Dalatu. Byla jsem zvědavá, jak bude probíhat vnitrostátní let. A bylo to naprosto v pohodě. Letiště bylo malé a čisté. Pán před bezpečností kontrolou se nám vysmál, protože jsme se snažili vypít všechnu vodu. No ale ono na vnitrostátních letech není třeba dopíjet a vyhazovat tekutiny. Říkal, že je vtipný koukat na ty evropany, prý to tak dělají téměř všichni. Let do Hanoje trval asi hodinku a půl.

Nebe v Hanoji vypadalo úplně jinak než na jihu. Bylo totiž šedé a bez sluníčka. Oproti jihu tam bylo docela příjemné klima. A poprvé jsem zalitovala, že jsme si zatím nekoupili ty jejich roušky na obličej, protože tady ta doprava byla stejně šílená jako v Ho Chi Minh, ale v kombinaci s tou vlhkostí to nebylo moc příjemný na dýchání. Vydali jsme se autobusem z letiště do centra, který měl pětstotisíc zastávek a jel přes 90 min. Měli jsme na večer domluvenou schůzku s Mai, které jsme měli zaplatit za plavbu po Bai tu long bay na následující den. Šli jsme na bun bo nam bo, protože já už po něm ve Vietnamu hrozně toužila. A bylo dobré, ale nebylo lepší než u nás. To je jediné vietnamské jídlo, u kterého jsem si tohle řekla. Po jídle jsme se v hotelu potkali s Mai, trošku si popovídali, byla už párkrát v Česku a má to tam ráda, zaplatili jsme jí za plavbu a za to, že nám zajistí autobus přímo z přístavu do Ninh Binh a nebudeme se muset vracet do Hanoje a ztrácet tak čas přejezdy.

Poté jsme už spěchali využít alespoň ten jeden večer, který jsme na poznání Hanoje měli. Dali jsme si večeři a chodili po starém městě. Doprava je tam stejně šílená jako v jiných městech, ale staré město má takové malinké uličky, je to jiné než v Ho Chi Minh. Při tom procházení jsme se ocitli v uličce, kde stály podél silnice malé plastové stoličky a točilo se tam všude pivo. A pivo docela dobré, aspoň mě teda vůbec neurazilo. A stálo asi tak 8 Kč na naše. To chceš. Prý jsme pivo naučili vařit my, Češi, jsem se dočetla tuším v lonely planet průvodci. Tohle jejich pivo se jmenuje Bia hoi a nemá žádné konzervanty, proto se pije hned a neprodává se v lahvích. Ve Vietnamu jsme často u večeře pili třeba Saigon beer, ale tohle Bia hoi bylo jiné. Měst už jsme v tu dobu byli přesycení a toužili jsme po přírodě. Ale myslím, že určitě by se dalo v Hanoji strávit víc dní a podívat se alespoň po nějakých památkách.