Zuid-Korea

A 17-day adventure by Max
  • 861kilometers

Busan

November 3, 2017 in South Korea ⋅ 🌙 15 °C

Gisteren vlogen we van Taipei naar Busan. We kwamen pas 's avonds in onze airbnb aan. Dat is trouwens een hele mooie, nieuwe en aangename bnb. We wouden meteen op pad om iets te gaan eten maar kwamen snel een probleem tegen: onze bankkaarten werken hier niet. We kunnen nergens geld afhalen en dat is wel wat moeilijk leven dan. Gelukkig had ik nog zo een 4euro in Won en daar kochten we een soort aiki noodles mee om in onze airbnb op te eten.
    Ondertussen belde ik al met Fortis en zij hebben kunnen regelen dat ik op sommige plekken kan afhalen, het blijft een trial and error onderneming wel.

koreanen zijn hele lieve mensen. De hele dag lang zijn we geholpen geweest door of aan de praat geraakt met Koreanen. Ze kunnen dan wel nauwelijks Engels, ze gaan alles doen om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Vandaag gingen we op tempeltocht. Eerst naar het noorden van Busan naar een prachtig tempelcomplex tussen de herfstbomen en erna in het westen van Busan met de kabelbaan op de 1300meter hoge berg. Daar verdwaalden we (letterlijk) in het bos maar vonden de weg terug richting een tempel in de rotsen gekapt. Het was een hele lastige weg maar zeker de moeite. 17.7km gestapt vandaag.
    'S avonds aten we echt lekkere Korean bbq met verse kimchi en al de rest.

Busan dag 2

November 4, 2017 in South Korea ⋅ 🌙 9 °C

12 km gestapt.

Gamcheon cultural village is een grote woonwijk, eigenlijk meer een vroegere slumb, die omgevormd is geweest door allemaal kunstenaars. De gebouwen werden allemaal in verschillende kleuren geschilderd en er werden kunstgalerijen enzoverder toegevoegd. Een hele levendige en tegelijk rustige buurt.
    Erna sprongen we op de bus en stapten in een onbekende buurt af en die bleek super tof te zijn. Honderden winkels vol prachtige goedkope kleren, schoenen etc en eetkraampjes met lokaal voedsel. 'S avonds aten we nog eens Korean BBQ maar dan een beetje anders.

Yeosu

November 6, 2017 in South Korea ⋅ 🌙 14 °C

OPROEP:
    20 nov landen we in Zaventem om 22.35u, de laatste trein naar Gent is om 22.50u. Die kunnen wij hoogstwaarschijnlijk niet halen. Dus kan iemand ons eventueel van de luchthaven komen ophalen?

We namen vandaag de bus van Busan naar Suncheon, westelijker dan Busan maar nog steeds zuid. Hier gingen we een beetje dit beetje dat bezoeken maar de bus die we moesten nemen kwam nooit af dus hebben we hier gewoon maar in’t stad rondgelopen. Het heeft een grootschalig American small town feel maar er woont wel 270.000 man. Morgen nemen we de trein naar Jeonju.

Jeonju

November 7, 2017 in South Korea ⋅ ⛅ 16 °C

12,6km gestapt.

Jeonju is een leuke stad. Het is hier gezellig en dat is niet enkel doordat de vele bomen hier allemaal in herfst kleuren staan die je enkel in boekjes kan zien. Tinten geel en rood die we nog nooit gezien hadden. Joy is blij.

We liepen vandaag voornamelijk door een Hanok Village, dat is een traditioneel dorpje binnenin de stad met traditionele Koreaanse huizen, zowel oude als nieuwe. Heel gezellig en tof om te zien.

'S avond aten we bibimbap in het beste bibimbap restaurant van korea. Wat leuk is in Koreanse restaurants is dat je altijd zeker 5 extra side dishes krijgt bij je bestelde gerecht, standaard. Waaronde kimchi en kimchi is heerlijk!

Morgen vertrekken we naar een vrij moeilijk te bereiken tempel, Baegyangsa, ten zuiden van Jeonju. Daar spenderen we 2 nachten om te bezinnen. Dit is ook de tempel waar één van de beste chefs in de wereld woont, alsdus Netflix's chefs table. Je zal ons dus pas de 10de 's avonds of de 11de terug horen. Daag!

Baegyangsa

November 10, 2017 in South Korea ⋅ 🌬 11 °C

Deze update zal uit 2 delen bestaan want ik kan maar 6 foto's per post toevoegen en ik wil er meer toevoegen dan dat.

Eerst en vooral willen we zeggen dat het echt een prachtige ervaring was.

Het was een tocht van een goeie 3uur naar de Baegyangsa tempel. Deze ligt in een reuzachtig nationaal park. Het is daar nu een soort 'herfstfestival' want we waren er net in de piek van de herfst. Dat betekent dat bijna alle bomen hun bladen nog hebben maar deze de meest prachtige kleuren hebben die we ooit hebben gezien. Onze camera kon echt niet vastleggen welke tinten geel, oranje, rood, paars enzovoort die bladeren hadden.

We kregen een korte uitleg over de verschillende gebouwen (het is eerder een tempel complex met nog eens verschillende hermitages in een straal van 2km), kregen onze outfit en een kamer toegewezen. Ons bed was een laken op de grond zoals een echte monk.

Baegyangsa 2

November 10, 2017 in South Korea ⋅ 🌬 10 °C

Ons schema was als volgt:

4.30u opstaan
    05.00u morning ceremony. Dat was in de main temple (heel mooi, heel oud) waar de monniken samenkwamen samen met de staff om een 40min lang mantras, sutras en gebedjes op te zeggen. Dat was echt mooi want die zongen die mantras in een soort canon waardoor je echt snapt waarom mantras bestaan en hoe ze je in een soort trans kunnen krijgen. Erna was het 20min mediteren en om 06.30u ontbijt.
    Het eten in de tempel werd gemaakt door de staff volgens de tempelfood regels. Dat is onder andere dat je alles gebruikt van een ingrediënt en je dus niks verloren laat gaan. Natuurlijk is het ook vegetarisch. Ook gebruiken ze bepaalde ingrediënten niet zoals ajuin, pijpajuin, look en nog enkele andere die ik vergeten ben.

Voor de kenners en netflix kijkers (chef's table, seizoen 3 afl 1), de tempel waar wij verbleven is de tempel waar Jeong Kwan een non is, zij is één van de beste chefs in de wereld zonder een chef te zijn. Haar hebben we op onze laatste dag gezien in haar keuken. Zij woont niet in het tempelcomplex maar hoger op de berg in een hermitage). Haar voedsel hebben we niet kunnen proeven, gaan eten bij haar kost 200€ per persoon. Vandaag kwam de baas van Hermes (van de sjakossen) eten bij haar.

Van 07 tot 08u deden we community work. Dat betekende op het tempeldomein de blaadjes sweepen en opruimen samen met de monniken.

08-09u Rust. Dan sliepen we want veel slaap kan je niet vatten op de vloer. Joy wel, die had daar geen problemen mee.

09-10u tea time. We hebben twee maal thee gedronken met een ongelooflijk lieve monnik. Zijn Engels was erg goed en het was zeer interessant om thee te drinken met een monnik en te praten over vanalles in onze levens. Filosofische gesprekken, uitleg over buddhisme en verhalen over Buddha die je aan het denken zetten. Enorm van genoten om de levensvisie van een monnik te horen, heel erg zuiver.

10u-11.30u: Free time. Dan mag je doen wat je wilt, wij gingen wandelen in het national park.

11.30 lunch: Bibimbap de klok rond, zowel als ontbijt, lunch of avondmaal. Lekker, gezond maar blij dat ik vanavond eens niet een rijstkom eten moest.

11.30-17u: Free time. Eerst een dutje en dan een stevige wandeling bergop naar verschillende hermitages.

17u: avondeten.

18u: Ring a big bell. Dat is wanneer een monnik 10minuten lang een grote houten balk om de 15 tellen tegen een grote bel laat vallen. Dit zorgt voor een sereen maar luid geluid waar je zen van wordt, die bel vibreert zo hard dat je dat in je lichaam kan voelen. Wij mochten ook de bel eens ringen.

Erna had je de keuze of je de avond ceremony wou meevolgen of dat je gewoon ging rusten maar wij kozen ervoor om met de aangename monnik een wandeling te maken en nog wat te converseren.

21u: bed time.

Hele mooie ervaring en magisch gemaakt door de kleuren van het bos.

PS: die fotografen daar stonden daar allemaal al vanaf 06u ‘s ochtends te wachten op god knows what voor een foto te nemen. Wij denken op een bepaald zonlicht. Dat waren de fanatiekste hobbyfotografen die we ooit gezien hebben.

Gyeongju

November 13, 2017 in South Korea ⋅ ⛅ 5 °C

Eergisteren kwamen we aan in Gyeongju, een stad in het Zuid-Westen.

Het is hier mooi en rustig maar ook een levendig stadscentrum.

De parken hebben allemaal tumuli, grote ronde heuvels van zo een 12meter hoog die eigenlijk graven zijn van honderden jaren oud. Wel een mooi zicht.

Gisteren gingen we naar Bulguksa en de Seokguram grotto. Bulguksa is een oud paleis of tempelcomplex is is wel mooi maar na zo 2 maand hier te reizen hadden we wel al wat mooiers gezien. De grotto is een mangemaakte ‘grot’ waar een grote buddha is uit gekapt meer dan 1300 jaar geleden.

Het was weekend als we hier waren dus elke uitstap die we deden leek alsof half Zuid-Korea mee was.

Het is ook heel erg koud geworden op een week tijd, vorige week liep ik in mijn T-shirt in Busan en nu ben ik wat verkouden aan het worden.

Vandaag reizen we helemaal naar Sokcho in het Noord-Westen. We moeten hiervoor 7uur op de bus zitten en dat gaat echt rot zijn want we hebben niet zo lang geleden eens 2uur op de bus gezeten en hadden allebei hoofdpijn. Ze rijden hier niet zo aangenaam.

Sokcho

November 15, 2017 in South Korea ⋅ ☀️ 5 °C

17.4 km gestapt.
    Eergisteren kwamen we in Sokcho aan na 6uur op de bus te zitten. We waren daar met 1 doel en dat was de Ulsanbawi beklimmen, een berg in het Seoraksan national park. Dus dat deden we ook de volgende dag.

Het was erg koud en er was reuzachtig veel wind, zeker vanboven op de berg, ik dacht soms dat ik er af zou waaien. Het was een stijle beklimming waar mensen gemiddeld 2uur over doen.

Na onze tocht keerden we terug naar het busstation en namen een bus naar Seoul, onze laatste stop. Ook hier is het al goed koud en we hebben dringend nood aan een winterjas. We logeren hier in een klein appartementje op het 18de verdiep met een zicht op allemaal appartementsblokken, wat wel iets heeft.
    Vandaag wordt dus onze eerste echte dag in Seoul.

Seoul dag 1

November 15, 2017 in South Korea ⋅ 🌙 1 °C

17.4km gestapt.

Joy is de Seoul gids van dienst en heeft dat op haar eerste dag al uitstekend gedaan.

Vandaag stonden er 2 paleizen, een tempel, een skywalk en een markt op de planning.

Het paleisterein van Gyeongbokgung is enorm groot, enkele 40 hectare groot zelfs. Zeker heel mooi maar opnieuw hetzelfde als bij de voorgaande paleizen, na zo een 2 maand enorm veel tempels en paleizen te zien ‘wen’ je er wat aan. Blijft wel super om te zien.

De skywalk is een oude autostrade oversteek-pas die ze hebben omgevormd tot een wandelroute met planten, tussen de gebouwen door.

Het is hier te koud om geen jas te hebben. Vandaag kochten we al elk een sjaal maar morgen moeten we dringend een jas vinden.

Seoul dag 3

November 17, 2017 in South Korea ⋅ ☁️ 6 °C

Seoul is tof. Heel groot maar open en gezellig. Het heeft de Tokyo vibe maar minder rush rush gevoel.

Gisteren was ons hoofddoel een jas vinden en we hebben eentje gevonden. We kwamen ook een marktje tegen met prachtig vers voedsel. Zoals je op de foto’s ziet werden onze noodles vers voor onze ogen gesnedzn en gekookt met de dumplings. Hmmmm.

Vandaag verkenden we de hippe buurten van Gangnam en wel specifieker Itaewon, Garosugil en Hannam-dong. We deden een moderne kunst museum, gingen naar de mooiste design winkel in Seoul en aten scones en zwarte sesam croissants. Als je het nog niet door had, we zijn aan het uitbollen en relaxeren.

Joy was aan het begin van deze reis een ramp van een gids. Ik quote: “ah wow dat bolletje op google maps draait mee als wij draaien”. En nu is ze een meester geworden, foutloos door de kleine straatjes van Seoul.