Great Wall in Jinshanlin en Olympic Park

May 17, 2016 in China ⋅ 🌙 17 °C

Half 5 en klaar wakker. Vandaag weer een dag van reizen: eerst een rit van 1,5u naar Guilin daar nemen het vliegtuig naar Beijing voor een vlucht van 2,5u en dan een busrit van .... om naar het hotel te gaan in het centrum.

Voor we Yangshou verlaten nog een paar woordjes uitleg over dit land.
    Je wordt ingeschreven in de stad waar je woont, zo ook bij ons. Als je in een andere stad werkt en daar wil gaan wonen kan dit niet zomaar er moet toestemming voor gegeven worden.
    Je kind moet ook naar de school gaan die aan je wijk is toegevoegd, goede of slechte school, je hebt geen keuze. Voordeel: ieder kind heeft een plaats, nadeel als je slechte onderwijzers hebt is dat niet te verhelpen door van school te veranderen.
    Als je meer kinderen hebt dan één zonder toestemming dan heeft dit geen school, dus geen onderwijs!

Yangshou is een stad met 15.000 ingeschreven inwoners. Door de verbeterde levensstandaard van de mensen in China sinds de laatste 10j is er enorm veel toerisme in eigen land ontstaan, en door de aantrekking van de show die we eerder zagen ontvangt Yangshou 10 miljoen ! Toeristen per jaar! De uitbouw van de stad is dus nog groter dan we al zagen en is niet te omvatten!

Weer een lesje geschiedenis onderweg:
    14e eeuw rebellenleider Zhu Yuanzhang sticht de Mingdynastie met als hoofdstad Nanjing, hij regeerde als keizer onder de naam Hongwu. Voor zijn opvolging deelt hij China in vier en benoemt zijn kleinzoon tot zijn opvolger. Yongle krijgt het noorden. Hij installeert zich als keizer en renoveert de Chinese muur en bouwt er forten op. Per Week 120 m + één toren!
    De echte keizer wil niet dat Yongle zich ook keizer noemt en wil hem onderwerpen dat lukt hem niet want zijn leger is niet bestand tegen de koude van het noorden en vriest dood. Dat maakt dat Yongle toch de echte keizer wordt, hij vestigt zich in Beijing en maakt hier de hoofdstad.
    De verboden stad bouwt hij ook rond 1406, hij stuurt boodschappers uit met kompas, een nieuwe uitvinding, om overal te verkondigen dat hij, Yongle nu de keizer is.
    De verboden stad brandt af in 1421 en zijn favoriete concubine sterft erin. Hij wordt depressief en roept alle boodschappers over de hele wereld terug, later sterft hij in een veldslag en wordt in een ijzeren kist gemaakt van de wapens terug naar Beijing gebracht.
    De Ming dynastie zet ook een zijderoute op langs de zee. De economie van China bloeit en China is dan bijna even groot als nu.
    Macao wordt geleast door de Portugezen want ook de westerse wereld begint de wereld te ontdekken en rond te reizen.
    De Mantsjoes kunnen in 1644 Beijing overnemen en de Ching dynastie ontstaat.
    Alles gaat vlot tot een keizer beslist dat het land groot genoeg is om zelfbedruipend te zijn en de buitenlandse handel wordt verboden. De Britten zijn niet akkoord en zij voeren opium in om dit te ondermijnen. Al gauw zijn er miljoenen Chinezen verslaaft en de opiumkitten ontstaan. Zelfs de keizer sterft aan de opium. De opvolger vindt dat er aan deze handel een einde moet komen want het volk gaat eraan ten onder. De 1e opiumoorlog ontstaat in 1840 tot 1842,de Britten vechten met moderne wapens, de Chinezen met bijlen en stokken, het verdrag van Nangnin wordt getekend en de Britten bekomen Hong Kong.
    20 jaar later ontstaat de 2e opiumoorlog rond 1856, de Fransen scharen zich bij de Britten om ook een stuk land in te kunnen pikken. Cixi Ching de enige vrouwelijke keizerin was aan de macht en een verdrag wordt ondertekend waarbij zij een deel van China aan de Fransen overdraagt: het noordelijke gedeelte dat nu Vietnam is de Fransen noemden het Indochine. De keizerin vond haar luxe belangrijker dan de Chinese bevolking.
    Zij wou bv moedermelk drinken van vrouwen die een jongen hadden gebaard, en er zelfs een bad in nemen!
    108 gerechten wou zij als ontbijt waarvan 1/3e alleen als tafereel werd opgediend, je kent de versierde groentenschotels wel, 1/3 moest alleen een fijne reuk hebben en 1/3e werd voorgeproefd door de eunuch en daar nam zij ieder keer 3 hapjes van. Alles wat overbleef ging naar haar 40 honden en de rest naar de bedienden.
    Begin 20e eeuw wil zij de westerlingen buiten en begint een oorlog die zij verliest. De Chinezen komen in in opstand en Sui yat Sen neemt het initiatief. De kleine 3 jarige keizer, toen zogezegd aan de macht, was geen partij voor deze tegenstander, de Ching moeten de macht afstaan en mogen alleen in naam blijven regeren in 1912. Tot zover deze les.

Jacques organiseert een quiz om twee pennen te verdelen die hij in het hotel gekregen had voor bewezen diensten. Ik won er één van.

Op de luchthaven vernemen we dat het vliegtuig vertraging heeft, we wandelen wat rond en de security controle is heel traag, maar deze keer is dat niet erg. Aan de gate 5 waar we om 11,40u zouden inchecken zitten we te wachten tot we rond 13u ons vliegtuig zien landen. Enkele Belgen, zoals wij zijn, gaan nog vlug een frietje steken bij Each burger aan de gate, nog een Magnum als nagerecht en we kunnen er tegen. Om half 2 mogen we eindelijk inchecken voor de vlucht van 2,40'.
    We worden opgewacht door Cherry onze plaatselijk gids natuurlijk met het blauwe vogel vlaggetje. Via de autostrade rijden we naar de 2e ring rond Beijing want er zijn in totaal al 6 ringen rond de uit zijn voegen barstende stad.(over deze deze tweede ring wat uitleg onder weetjes)
    We eten in een Indonesisch restaurant, zelfde principe maar heel andere kruiden, na het mindere maal op de vlucht had iedereen honger dus er werd de schotels eer aangedaan.
    Het is ondertussen half acht en tijd om naar het hotel te rijden om in te checken. We ondervinden dat Beijing een enorme stad is met brede lanen en veel groen. Omdat er bergen rondom liggen is het smog niveau hier gewoonlijk hoog. Om dit niveau te drukken wil men het gebruik van auto's wat terugdringen. Om een nummerplaat te bekomen moet men net als in Shanghai meedoen aan een lotterij en om het verkeer te beperken mogen er steeds nummerplaten niet rijden vandaag was dat bv 3 en 5 of zo.
    Vandaag is de smog redelijk, de lucht is blauw en er staat een lichte wind uit de goede richting.
    We maken nog een avondwandeling rond de blok maar dat zijn Amerikaanse blokken en we zijn pas na een uur terug, douchen en naar bed want morgen wordt weer een vroege, drukke dag.