Stellenbosch en Franschhoek

December 21, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

Nu echt op reis met de trein, het binnenland in.
    Via false bay, zo genoemd omdat de zeevaarders dachten na de eerste klip reeds kaap de goede hoop achter zich te laten, reden we via de Baden Powel drive naar Stellenbosch. Onderweg, met Ray een andere gids, kregen we een hele uiteenzetting over de grote migraties in Zuid Afrika.
    De resetlements en townships.
    Rond Stellenbosch begonnen de wijngaarden met hier en daar prachtige huizen, veel bedrijvigheid zagen we niet, nochtans zou het bijna oogsttijd moeten zijn.
    In Stellenbosch zelf mochten we 2u rondlopen, er was genoeg te zien, en een drankje op een terrasje kon er altijd in.
    Een rondwandeling met onze Capitool gids bracht ons naar de dorpsstraat, een mooi huis met linnen uitgestald trok onze aandacht. We mochten er de werkende personeelsleden zien en kregen een goede uitleg dat het werkelijk om Zuid Afrikaanse productie ging. We kochten dan ook een tafelkleedje et veel zorg gechabloneerd.
    Dan was het tijd voor Franschhoek, een vluchtplaats van de Franse Hugenoten en de oorsprong van de wijnbouw in deze streek.
    We bezochten het Hugenoten museum en konden daarna op zoek naar een restaurant, snackbar of supermarkt om eten te kopen.
    Dit laatste deden we en we picknickten in de schaduw. Nog wat aankopen en weer het busje in voor de volgende stop in Paarl: het taalmonument.
    Achteraf gezien een zeer nationalistisch gedenkteken, en een beetje minachtend voor de Afrikaanse talen die zeer ondergewaardeerd werden. Zeker nu blijkt dat de Afrikaanse talen veel meer invloed hebben dan het Afrikaans Nederlands.
    Het was warm vandaag, gelukkig met een beetje wind op sommige plaatden.
    De wijnproeverij in Fairview met kaas en in een airco omgeving was verfrissend. We kochten een late harvest dessert wijn als frivolité. Zoals de naam zegt de druiven worden zo laat mogelijk geoogst, ze zijn dan bijna uitgedroogd maar zeer zoet.
    Door de Du Toitskloofpas reden we door de kleine drakensteinbergen naar Wocester waar onze trein ons opwachtte, en waar een kleine receptie werd aangeboden waarbij alle medewerkers werden voorgesteld.
    Ons diner was dus heel wat later maar dat gaf niets, met veel gedruis werden de busjes opgeladen en de 18 wagons vertrokken zo de nacht in.