Pietermaritzburg & Midlands Meander

December 26, 2006 in South Africa ⋅ ⛅ 33 °C

Een zeer woelige nacht, waarschijnlijk nog stroompannes want er was omgeschakeld naar onze vertrouwde diesel. Deze ging wat trager maar omstreeks 5,30u kwamen we toch aan in Pietermaritzburg. Er was veel mist onderweg en het had hard geregend in Boughton het vorige station. Om 6u mochten we gaan ontbijten en dan wisten we pas welke uitstap we konden maken. De wandeluitstap was volgeboekt en de battlefields waren gecanceld dus werd het de Midlands Meander met Penny.
    Het Pietermaritzburg station is zeer oud, in 1893 werd Mahatma Ghandi hier uit de trein gezet omdat hij een kleurling was! Ervoor staat nog steeds een standbeeld van hem. Onze trein blijft hier heel de dag staan.
    De Midland Meander in KwaZulu-Natal is een mix van meer dan 160 gelegenheden om te eten, te drinken, te slapen, te shoppen en in het algemeen om plezier te maken. Gestart als een collectief van ambachtslieden die trachtten de bezoekers van de platgetreden paden naar hun studio's en gallerijen te lokken.
    Het belooft een warme dag te worden, eerst gaan we naar Howick falls we komen aan om 8,30u en moeten om 10u terug aan het busje zijn. Er zijn nog veel winkeltjes gesloten en de straatventers zijn nog aan het uitpakken dus besluiten we een hike te maken naar de voet van de waterval. Een 1,2 km wandeling helemaal naar beneden door wilde begroeiing en omring door het oorverdovend geshirp van cicaden.
    We hadden natuurlijk geen sneakers aan dus was het voorzichtig gaan over de vochtige grond, en warm werd het inderdaad tot 28°!
    De volgende stop was aan Piggly Wiggly een farm shop eigenlijk hadden we niets nodig maar een pakje chips gaat er altijd wel in.
    Een resem van shops werd ons gepresenteerd: kaas, potterie, kleding, lederwaren, schoenen, noem het en we kwamen het tegen.
    Om 5u moegeshopt terug aan de trein gelukkig is het een heel eind tot Durban.