Bezoek aan de Niagara falls

September 9, 2010 in the United States ⋅ ⛅ 13 °C

Na een verkwikkende nacht in een boxspring bed naar beneden voor ons Amerikaans ontbijt:
    toast, confituur en muffins. Even de benen strekken om de omgeving te bezichtigen. We liggen op de scheiding tussen het hippe downtown en de oude wijk van Church street, drie kerken en een wat verkommerde buurt.
    Toronto is de grootste en 'meest Amerikaanse' van alle Canadese grootsteden en bezit de hoogste wolkenkrabbers van Canada. Deze metropool met zijn vele facetten behoort tot de belangrijkste centra van de Noord-Amerikaanse zakenwereld, en herbergt de grootste beurzen van het continent. Overal zie je winkels en kantoren: boven en onder de grond achter modern
    glas en staal, of achter historische façades.
    Wij bezoeken Eaton Centre één van de ondergrondse koopcentra's. Er is zo'n 30 km ondergronds stratennet onder Toronto. In de winter kan je vanuit je (evt) op de ondergrondse straten gebouwde appartement naar de subway of de trein wandelen en 500 km verder in Montréal naar je werk wandelen zonder bovengronds te komen. In de winter verwarmd en in de zomer geairconditioneerd.
    Soms kan de sneeuw 1,5m hoog liggen! De steden zijn zeer goed uitgerust met sneeuwruimers, op enkele uren tijd is de sneeuw op hopen geschept tussen de rijweg en het voetpad. Volgens,Albertina, onze gids moet je er wel bijna over kruipen om bv een parkeerticket te nemen!
    De gebouwen zijn ook stormproof gebouwd, zeer stevig gefundeerd en met een bovenbouw die vrij meedraait met de wind. Tussen de daken van de ondergrondse straten en het voerpad wordt 0,5m opengelaten voor waterafvoer als de sneeuw smelt. En de bedrading is bovengronds omdat men van oktober tot mei niet in de grond kan graven, ook niet om herstellingen uit te voeren aan het electriciteitsnet!
    Na onze bezichtingenstour rijden we naar de Niagara watervallen.
    Onze chauffeur heet André en is een Franssprekende Canadees, maar ons Europees Frans is geen Canadees Frans! vergelijk het een beetje met ons Nederlands tegenover het ZuidAfrikaans. Een goede chauffeur netjes in het pak. Een uurtje of twee later kwamen we aan de Niagara aan en schepen we meteen in op de 'Maid of the Mist' voor een tochtje naar de voet van de horse show falls. Allemaal in een blauwe regenjas.
    De 58 km lange Niagara rivier, die van Lake Erie in het zuiden naar Lake Ontario in het noorden vloeit, stort zich over drie watervallen in de diepte. De hoofdzakelijk aan Canadese zijde gelegen Horseshoe falls razen van 52 m hoogte naar beneden over een breedte van 675 m. Daarnaast heb je de American Falls op de Amerikaanse bodem, die door het eiland Goat Island van de Horseshoe falls gescheiden zijn. Het naburig gelegen kleine eiland Luna Island vormt op zijn beurt de scheiding tussen de 56 m hoge en 328 m brede American falls en de kleinere Bridal Veil Falls.
    Na onze boottocht een half uurtje vrij om boven rond te wandelen en onze lunch stond te wachten in Edgewaters Tap & Grill. Een lekkere champignonsoep, vis met puree en groenten en een Tiramisu. Alleen het glaasje wijn aan 7 C$was nogal prijzig.
    Nog even naar de Wirlpool Bridge omdat er enkele mensen met de helikopter over de falls vlogen en dan de bus in richting Niagara om the Lake waar we spijtig genoeg alleen maar doorreden.
    Omdat het verkeer nogal tegen kan zitten reden we terug via de interstate, die hier anders genoemd wordt maar hetzelfde is, langs het peninsula naar Toronto terug. Het stuk langs het Ontario meer dat naar de USA gaat noemt men zo, peninsula, omdat het aan de andere kant begrenst is door het Erie meer, hier ligt de meest vruchtbare grond en de zachtste temperatuur. Men kweekt hier fruit en druiven voor de wijnfabricatie.
    In Canada zijn 7 groeizones, aflopend in begroting en temperatuur zit Toronto op 5, veel loofbomen en vruchtdragende gewassen. Montréal zit op 4, Quebec op 3 dus meer naaldbomen en Percé ons verste doel op 2, later zien we wel wat dit wil zeggen.
    Door de file kwamen we nogal laat aan en viel ons bezoek aan de CN toren weg. Even verfrissen en dan spare ribs gaan eten beneden het Hilton hotel, 4 blocs verder. Rustig terug gewandeld en iemand de ATM gewezen, dan naar de kamer om onze foto's te sorteren, dagboek te schrijven en naar bed.