Eerst naar Santiago de Compostela,Spanje

September 6, 2016 in Spain ⋅ 🌙 24 °C

Een zeer rustig hotel, geen nachtlawaai en prima bedden we sliepen dan ook als rozen.
    Ontbijt om 8,15u dus ook nog eens uitslapen. Na 't buffetontbijt inpakken en om half tien kwam de Spaanse plaatselijke gids: Eva in de bus en vertrokken we voor een korte rondrit. Waar vroeger de stadsmuur was ligt nu een soort ring maar meer in de vorm van brede straten. We zagen ook hoeveel kloosters er juist buiten de muur gebouwd waren en die liggen nu in de oude stad. Een deel bestaat nog als pelgrimsrefuge een ander deel is museum of stadsgebouw. Van de hele muur staat er nu nog één stadspoort uit de 12e eeuw enkele andere zijn nog vernoemd in de straten.
    Santiago was lang een kleine stad maar toen ze in de 19e eeuw de hoofdplaats van Galicië werd breidde ze enorm uit en werden dus de stadsmuren platgelegd.
    Het was pas in de zestiger jaren van de vorige eeuw dat, na de oprichting van de universiteit, echt groei ontstond en ook het toerisme kwam op, wat natuurlijk de stad leefbaar maakte (er is geen industrie geweest in Santiago!).
    Nu zijn er 35.000 studenten maar ook 278.000 ingeschreven pelgrims (cijfer 2015) en dan tellen daar nog niet de gewone dagjestoeristen bij of deze op doorreis.
    Toen werden we rondgeleid in de oude stad en langs de kathedraal maar daar was de uitleg te gedetailleerd over de verschillende bouwstijlen dat wij er beiden de brui aan gaven en wat los rondwandelden. Toen hoorde ik toevallig dat vandaag het grote wierookvat door de kathedraal zou gezwierd worden, het was in 't Spaans maar ik spitste mijn oren, normaal gebeurt dit alleen op vrijdag in de avondmis. Mits betaling van bv een pelgrimsgroep dan kan het ook na de dagelijkse mis. Het was juist dat wat ik hoorde! Ik vroeg aan Tania of we niet wat langer konden blijven om dit ook te zien, eerst was ze wat negatief maar na aandringen en met de gedachte dat we in de namiddag alleen maar de terugrit naar Porto hadden, begon ze rond te bellen naar het restaurant dat we later zouden zijn en naar de chauffeur om ons later te komen ophalen.
    Terug aan de kathedraal stapten we binnen, de meesten ook terug buiten, maar ik bleef om een zitplaats te bemachtigen. Alles was bezet of gereserveerd en toen ik aan het einde wat besluiteloos bleef staan kwam er een jonge vrouw vragen of ik alleen was en ze nam me mee naar haar bank waar ze met vriendinnen zat en ze schoven op zodat ik erbij kon! Sympathiek hé.
    Zij kwamen uit Duitsland en ze waren tevoet gekomen aan +/- 25 km per dag gedurende 4 weken! Morgen gingen ze nog verder tot aan Fisterra, Finisterra (in de middeleeuwen dacht men dat de wereld daarachter ophield) en dat is nog 80 km! Het is uit die gewoonte dat de Sint Jacobsschelp als simbool ontstaan is. Alleen de zieken liet men achter in Santiago en de anderen gingen tot Fisterra om een schelp. Nu krijgen ze stempels om hun pelgrimstocht te bewijzen.
    Tijdens de mis mochten er geen toeristen binnen en geen film of foto's meer genomen worden maar bij de uitleg dat het wierookvat vroeger als ontsmettingsmiddel rondgezwierd werd, en de zeven mannen zich klaarzetten om het vat te zwaaien was er geen houden meer aan en gingen de smartphones en fototoestellen de hoogte in!
    Ik kwam een kwartier te laat aan de bus maar niemand nam het me kwalijk want er waren meerderen die van deze unieke gelegenheid hadden geprofiteerd.
    Een half uurtje later lunchen dan gereserveerd was en dan de bus op terug naar Porto dat was de namiddag agenda. Dezelfde reisweg als gisteren dus velen deden een siesta tot in Portugal waar Tania aan de Portugese uitleg begon. Buiten was het 38° maar binnen met de airco was het plezant rijden.

Portugal met min of meer dezelfde grenzen bestaat al van 1143 na de verovering op de Arabieren of Moren. In Spanje werden ze maar verdreven in 1476! Waarbij Spanje dan nog in verschillende koninkrijken uiteenviel. Dus toen in Portugal de kloosters gebouwd werden was in Spanje het Alhambra in opbouw.
    We hoorden veel,maar niets meer het opschrijven waard, landschap (veel,aangeplante eucalyptus die te veel water slorpt!) cultuur (traditie wordt in ere gehouden met processies) enz... Inderdaad ik viel bijna in slaap want er wordt nogal veel herhaald, voor de gepensioneerden onder ons!!
    Tegen 18u in het hotel, midden in nieuwbouw en zoals bij Lauwers nogal gebruikelijk in the middel of nowhere. Maar niet getreurd, kamer OK, leuk balconnetjes en tot het avondeten nog wat uit de zon gezeten. Na de buffetdiner nog een klein wandelingetje maar er was niets te zien dus de minibar en de hotelbar hadden aan ons een goede klant. roomservice OK!