Bezoek aan Varazdin en Zagreb

September 19, 2017 in Croatia ⋅ 🌧 10 °C

Een nacht vol dromen van Jougoslavische apparatchik in een bordeel hotel bracht mij naar het ontwaken om 6u!
    Gelukkig stond het ontbijt klaar in de mooie eetzaal die ook een balzaal zou kunnen zijn.
    Het spitsuur in Zagreb is niet te onderschatten het duurde bijna langer om de stad uit te geraken dan om de afstand naar Varazdin (70 km) af te leggen.

We bezochten eerst het kerkhof en
    dan wandelden we door de stad van de overdekte markt, waar de helft van de reizigers en paraplu kochten voor 20 of 30 Kuna, naar de oude stad met een waterburcht.
    Zo veel mogelijk vanonder luifels, afdaken of poorten kregen we de geschiedenis mee. Ik geef deze als commentaar bij de foto's.

In vredestijd waren de rijke burgers bezig met het bouwen van hun eigen barok of rococo paleizen. Jammer van de nog steeds neerstromende regen om de mooie kleuren te zien moet de zon schijnen!

We bezochten de oude stad met waterburcht en kathedraal waar we langer bleven zitten dan nodig omdat het bleef regenen en we allemaal blij waren met even zitten om op te drogen. Nog een uurtje om ergens te lunchen en dan de bus in om terug naar Zagreb te rijden. Buiten de regen is het ook nog frisjes slechts 12 graden!

Aangekomen in Zagreb kwam een Nederlandstalige gids, Anna-Maria ons vervoegen om deze stad, tevens de hoofdstad van Kroatië, te leren kennen.

Na de Kathedraal (zie evt uitleg bij foto)
    Wandelden we in de zachte regen naar de markt, ze was al opgekraamd maar we kregen toch uitleg over rode harten het is typisch Kroatisch, een jongen die verliefd was kocht een rood hartje met spiegeltje in het midden en zei dan heel romantisch: ‘kijk eens hoe jij in mijn hart zit!’ Kroaten zijn volgens Anna een zeer romantisch volk.
    We wandelen de kant van Gradec op en dat is veel steiler, we passeren aan St Joris met de draak, en wandelen door de stenen poort. In 1800 brandde een groot gedeelte van de stad uit en een schilderij van Maria met kind bleef intakt, aan de stenen poort is een daarom een klein gedachtenis kapelletje ingericht met dankplaketten.
    In de bovenstad staan nog 200 gaslantaarns in de bovenstad Kaptol o.a. In Cirilome Todska straat. In deze romantische straat kan je ook trouwen in een heel romantisch Grieks Katholiek kerkje. Er zijn nog twee professionele lantaarn aanstekers die bij zonsondergang de lantaarns aansteken.

Stillaan komen we aan het eind van onze ondertussen zeer natte wandeling en met een zucht van opluchting kunnen we de bus in om naar het hotel te rijden!
    Nog een warme welgekomen douche vóór het eten en om 7u aan tafel, we hebben onze eigen mening over de keuken maa honger is de beste saus en het ging goed binnen. Nog wat natafelen en dan trok iedereen zich terug in de bar of op zijn kamer naar believen.