Plitvicka Jezera

September 20, 2017 in Croatia ⋅ ☁️ 8 °C

Gelukkig mogen we vandaag een uurtje langer slapen.
    Na het ontbijt komt Dirk tot het besef dat zijn cachetring weg is, alles afgezocht. Hij doet deze nooit uit dus gestolen kan hij niet zijn we kunnen alleen veronderstellen dat hij gisteren met alle nattigheid van zijn vinger is geschoven! ;(
    Nog meer slecht nieuws: Zadar staat onder water, het is een van onze bestemmingen! Zadar ligt op een schiereiland aan de kust, hopelijk zakt de zee tegen dat we daar zijn.
    We krijgen onderweg nog wat Kroatische informatie.
    Er zijn 4milj mensen in Kroatië waarvan 86 % katholiek is.
    Ook wat woorden zoals goedendag, dank u enz….
    We bezoeken onderweg Karlovacko een openlucht museum eerst van WO II maar later ook van de oorlog om zelfstandigheid zoals men hier de burgeroorlog van de jaren ‘90 vorige eeuw noemt.
    De huizen rondom die bewoond zijn dragen nog sporen van de kogelinslagen.
    In een typisch barretje dronken we een plaatselijke Karlovac (biertje) en genoten van de eerste regendruppels van de dag.
    Het valt op dat er veel leegstand is, jonge mensen trekken naar Zagreb omdat daar werk te vinden is. Ook de oorlog heeft nog gevolgen van mensen die niet teruggekomen zijn of gesneuveld.
    Om half 12 bereiken we het hotel, onze kamers zijn al klaar. Prima en de mooiste tot hiertoe, klein terrasje en het hotel is splinternieuw.
    Ook de lunch die we op voorhand extra hadden betaald was superlekker: pilzensuppe, varkenskotelet zo mals dat je geen tanden nodig had en een wrap met appel en krieken in vanille saus!
    Als we de bus instappen valt er een malse regen, om op alles voorzien te zijn koop ik nog gauw twee regencape's en zo vangen we de wandeltocht aan door het natuurpark van Plitvice meren.
    Gustav Janesec ontdekte in 1893 dit prachtig merengebied, hij zorgde voor de vrijwaring ervan want al vlug wou men deze watervallen aanwenden om waterkracht centrales te bouwen. Gelukkig kon hij dit via politieke weg tegenhouden totdat in 1949 dit gebied van 294.82 km2 het eerste Nationaal Park werd in Kroatië. Sinds 1979 staat het ook op de Unesco lijst, er komen 1.500.000 bezoekers per jaar, en er werken 800 medewerkers rechtstreeks. Het is de grootse werkgelegenheid in deze streek want ook hotels, restaurants, hiking en raft tochten bieden zijdelings werk aan!
    Het park is magnifiek, dit had ik nog niet gezien! Wel meren of watervallen maar nooit zoveel bijeen en in zulke kleurenpracht, smaragdgroen, helblauw of zeer helder.
    Wij wandelden eerst 4 km staken dan met een elektrische boot een meer over en wandelden dan nog eens 4 km. Altijd over aarde of knuppelpaden. En steeds stilstaan voor een foto links of rechts. De mensen die niet zo goed meekonden werden halfweg begeleid naar een cafetaria waar zij op de grote groep konden wachten. Pas kwart vóór zes bereikten we de bus terug.
    Noch de beren, linxen of bevers zagen we, wel vogels en eenden.
    Tegen half acht aan tafel voor een buffet en dat was maar goed ook want twee keer warm eten was voor ons teveel. Dirk viel in slaap bovenop zijn fototoestel en ik sliep ook al vóór de klok 10u aangaf!