Dubrovnic en Ston

September 22, 2017 in Croatia ⋅ 🌙 19 °C

Om 4.45u wakker, enkele kaartjes verstuurd via de Bpost app dan komen ze maandag al aan bij de bestemmelingen. Nog wat foto’s gedelete en de mail op iPad gelezen en dan op het terras om de dag te zien opstaan!
    Na het ontbijt, waarbij de lange rij vóór de koffie zo lang was dat we slechts fruitsap alleen dronken, werden we in de bus verwacht om 8.30u.
    Na een kwartiertje waren we al aan de andere grens van Bosnië-Herzegovina. De kustlijn van Bosnië-Herzegovina is slechts 9 km in vogelvlucht maar 24 km kustweg wegens de vele bochten. Wel een heel mooi uitzicht op de vele eilanden zodat het lijkt dat je naast een rivier rijdt ipv een kustweg.
    Deze zeedoorgang is aan Bosnie-Herzegovina toegewezen om een einde te maken aan de Balkanoorlog in 1995!
    Terug, zonder grensproblemen, in Kroatië en bereikten we Dubrovnic rond 9,30u. Onze Nederlandstalige maar Kroatische gids verwelkomde ons en zo begonnen we aan een wandeling van 1,5u door het opgepoetste Dubrovnic. Wij waren hier in 1987 en toen leek het authentieker. Natuurlijk na de Balkan oorlog was er herstelling nodig want veel hele daken waren er niet meer en verschillende uitgebrande huizen moesten heropgebouwd worden maar het lijkt een nieuwe stad: replica van de oude!
    De hype van Games of Thrones met wandelingen, speciaalzaken enz laat de echte geschiedenis verbleken.
    Na de gegidste wandeling gingen we de muur op en rond de oude stad en daarna buiten de muren nog een wandeling maken want de drukte was enorm met 2 cruiseschepen.
    Om 3u had iedereen het wel gezien en stapten we de bus op om nog even langs de stad Ston te rijden, vrij onbekend maar met een muur van 5km rond een fort om zich tegen de Ventianen te beschermen. Hij lijkt wel wat op de Chinese muur. En het interessante is dat de inkomsten van Dubrovnic gebruikt worden om de muur en de hele stad te renoveren, zolang ze niet overdrijven is dat geld goed besteed!
    Iets na zes waren we terug aan het hotel Sunce waar we al gauw terug konden aanschuiven aan het buffet. Dirk ontdekte gebakken babyinktvisjes en zijn dinner kon niet meer stuk!
    Genieten van ons terras tot het pikdonker was en daarna met een boek in bed en deze prachtige dag was weeral voorbij. Het was zonnig en zo’n 23 graden.