Rovinj -> Porec -> Pula

September 28, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 16 °C

De meeuwen schreeuwen ons wakker! Het is pas 6u, maar we moeten toch redelijk vroeg uit bed want de boot naar het vasteland wacht niet.
    ‘S morgens zijn de kleuren het mooist ik gebruik mijn camera dan ook om de omgeving vast te leggen. Vandaag hebben we weer een huurbus want Jacky heeft 2 vrije dagen, vandaag en morgen. We rijden door het Istrië gedeelte van Kroatië, heel anders weer van landschap. De wegwijzers zijn in het Kroatisch en het Italiaans.
    Porec is de eerste stop. Het is een van de kleinste steden van Kroatië. Porec ligt 100km van Venetië, aan de overkant van de zee.
    De gids heeft haar Nederlands geleerd uit boeken en door het praten met de mensen, dat geeft een heel grappig resultaat;)
    Porec is heel veilig zei ze: alle criminelen zitten in het buitenland en de rest zit in het parlement.
    In 1850 ontstond het toerisme hier, de eerste toerist, een prins van Hongarije bouwde een kasteeltje voor zijn vrouw op een eilandje en zo kwam dan eerst de adel en daarna het gewone volk. Er zijn in het seizoen 100.000 officiële overnachtingen per nacht! In 1860 waren de badvoorschiften zeer streng. De vrouwen droegen zo een soort badpak dat wij nu kennen als boerkini mannen en vrouwen moesten apart in zee gaan bv. Mannen links en vrouwen rechts met een afsluiting tussenin. Nu in de naturisten stranden die er veel zijn in Kroatië is een trikini verplicht: een petje, een zonnebril en sandalen!

EEN BEETJE GESCHIEDENIS, evt overslaan!

De stad Porec is gebouwd in de 1e eeuw bc ten tijde van Julius Cesar, op dit kleine schiereiland werd Rome als stadsplan gebruikt, dat was in de meeste steden die we bezochten zo!
    In WO II is Porec zwaar gebombardeerd door de Anglo-Amerikanen wegens de deelname van Mussolini aan de kant van Hitler, Porec was toen Italiaans grondgebied.
    De blijkbaar zeer goed bewaarde huizen uit de 12e en 15e eeuw zijn eigenlijk replica's maar wel met de originele stenen!
    Vele handelaars uit Porec verlieten de stad en hun plaats als ambachtsman werd ingenomen door mensen uit andere streken van het toenmalige Joegoslavië.
    De vele goudsmeden die hier in de hoofdstraat zijn, zijn er niet voor toeristen maar voor de bewoners. Alle gebeurtenissen worden gevierd met een gouden cadeautje, en zelfs nu nog zijn ze zeer bedreven in het goudsmeden meestal zijn het 3e generatie Kosovo-Albaniërs. En je kan afbieden tot -20%.
    --------------------
    Na een uurtje namen we afscheid van de gids en gingen nog op eigen gelegenheid wandelen door de stad en lunchen, een kleinigheid is genoeg gezien het uitgebreide buffet van s’avonds!
    Op de weg naar Pula, de volgende stad zagen we Kazoem’s kleine huisjes zoals de Trulli in Puglia, hier werden ze gebruikt als schuilhutjes voor herders.

GESCHIEDENIS!
    Pula had 12 ingangspoorten in de verdedigingsmuur, er zijn er nu nog 3 over.
    De Oostenrijks-Hongaarse regering, die hun grootste oorlogshaven hier in Pula wilden aanleggen, hadden geen rekening gehouden met het probleem dat het hier een malaria gebied was door de vele moerassen. Zij begonnen daarom hun nieuwe stad ten zuiden van de oude stad. Er werden tunnel gebouwd die alles bijeen zo’n 40 km lang waren en daarin kon men 27.000 mensen onderbrengen. Zerostrasse is de ingang van tunnels, die nu nog steeds zouden kunnen gebruikt worden! 2 m onder deze tunnels lag Romeins Pula. Deze overblijfselen van de stad uit de Romeinse tijd werd in de middeleeuwen gebruikt om de muur rond het kasteel te bouwen.
    ------------------
    Na afscheid van de gids op het Forum Romanum wandelde we nog tot aan de vauban burcht helemaal boven met mooi uitzicht op de stad en dan zakten we af naar de plaats waar de bus ons zou ophalen. Nog een ritje naar Rovinj en met de boot naar het hotel en de lange dag zat er weeral op.