Via Dublin naar New York

May 10, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

Ons vertrek was zoals gepland, Stefaan om 6,30u aan de deur, Veerle en Lynn 5' later. Zelfs vóór zeven uur is het al vrij druk op de baan.
    Stefaan zet ons af aan de drop off en we nemen afscheid. Met ons vieren naar de check in want on line inchecken ging niet naar de US. Dan maar wachten, meer dan een half uur voor de eerste balie bemand werd. Maar we stonden van voor dus het ging vlot.
    Na de aanslagen is het aanduiden van de gate veranderd, je weet alleen welke letter A B of T en pas een half uur vóór het instappen de juiste gate in ons geval B23.
    Rij 25 en 26 heb ik bij het reserveren gekozen, de derde zetel aan de gang bleef leeg, en om 10,25 zaten we in de lucht, stralend zonnetje en mooi uitzicht voor de genieters.
    Onze meegebrachte broodjes en een gekochte koffie zijn ons ontbijt.
    11,45u onze tijd of 10,45u Dublin tijd zijn we geland, even taxiën omdat we te vroeg waren en in full speed naar de gate voor de US want we hebben maar een half uurtje tijd, volgens onze boarding pass.
    Full speed naar de gate, vlug door de security, haastig door de custom check, stempel in onze reispas en dan ...... ANDERHALF uur wachten om op te stijgen!

We zaten rustig aan een food corner te praten en toen we eindelijk naar gate 404 gingen om half één bleek dat we bij de laatsten waren, eens iedereen aan boord was gingen we een half uur in de file staan van de opstijgende vliegtuigen.
    Stipt half twee stegen we op. Ik begon aan de film 'La La land' maar er was niet veel aan, dan maar een dutje en 'Rogue One' die was wel spannend.
    We kregen onderweg een lunch en een tea snack die zelfs naar vliegtuig normen lekker waren. Om 20,50 u Belgische tijd, landden we op Newark. Dat is 14,50 Pm in New York. En we waren inderdaad vlugger dan vroeger want we landden op de binnenlandse landingsbaan dus de vrij strenge vragen en stuurse douanes moesten we niet meer passeren.
    Het wachten op de bagage duurde uitzonderlijk lang, de meeste passagiers waren al weg maar eindelijk zagen we onze vrij kleine valiezen.
    Op wandel naar de air train die ons van luchthavengebouw B naar het treinstation bracht en met een beetje hulp konden we tickets kopen aan 8$ voor gepensioneerden en 13$ voor de anderen.
    In het drukke Pennsylvania Station was het zoeken naar de Subway en dan konden we er nog niet in want men was er aan 't filmen.
    Dan maar de straat op en dat was niet zo'n slecht idee want dan konden lijn F nemen en moesten we niet overstappen. Veerle en Lynn waren wel overdonderd door het vele volk en de hoge gebouwen. Het was vrij goed weer en de jasjes gingen in de koffer waar mogelijk.
    Spitsuur ! dat maakt rechtstaan gelijk sardienen en koffers en rugzakken dicht tegen je aan houden. Gelukkig is de halte op de hoek van de 21st street en moesten we niet ver meer lopen voor het hotel. Dit bleek hetzelfde te zijn dan 6 j geleden maar wel wat opgefrist.

Mooie grote suite met kingsize bed en een grote zetel, een salonnetje als het ware. Even verfrissen, bagage uitladen en terug met de metro F naar Bryant Park om de tickets van de hop-on hop-off bus te gaan halen, in het park aten we iets van verschillende eetstalletjes maar de koffie gingen we ergens binnen drinken want er stond nogal wat wind. Nog even naar Times Square om de omgeving met alle lichtreclames te zien en dan terug met de Metro naar 't hotel. Tegen dat we in ons bed lagen was het 10 PM.