New York eerste kennismaking

May 11, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 14 °C

Eerst gingen we ontbijten, afspraak was om 8u maar iedereen was klaar om 7,30u na een goede nachtrust, dus het werd een beetje vroeger. Genoeg keuze en regelmatig werd alles aangevuld.

We gingen naar een andere Subway om direct aan de beginhalte van de Bronx tour te geraken. Deze tour is ononderbroken en begon om 9,30u, en het was geen probleem om dit beginuur te halen vermits we de tickets gelukkig al hadden van gisteren.
    We vertrokken aan Port Authority niet ver van Times Square, gelukkig zag ik een medewerker van de hop-on bus want ik nam radicaal de verkeerde richting!
    Gelukkig heb ik geen schrik om iemand aan te spreken om de weg te vragen. De straat heb ik gewoonlijk wel juist maar welke richting is al eens een probleem en de stratenzijn hier km's lang.
    We reden langs Upper Westside, een buurt met nog vele bakstenen gebouwen van redelijke hoogte: de voorlopers van de buildings uit staal en beton.
    Daarna de chiquere Morningside Heights waar Ulysses S. Grant's tombe staat, een wat pompeus monument voor de 18e president van de VS maar vooral de opperbevelhebber van de federale troepen tijdens de burgeroorlog.
    Dan de buurt van Washington Heights oorspronkelijk stonden hier de landhuizen van welgestelden, de wijk werd gebouwd in de jaren 1880 nadat de luchtspoorweg hier was doorgetrokken. Hier woonde de Beau monde zoals: Count Basie, Duke Ellington en Cab Callaway allen befaamde jazzmusici. De huizen van drie en vier verdiepingen zijn gebouwd tussen 1886 en 1906 en de moeite waard in Vlaamse of Romaanse stijl.
    De echte Bronx deden we maar een stuk rond het nieuwe Yankee Stadium, de honkbaltempel van de New York Yankee's pas afgewerkt in 2009.
    Terug de Hudson over om East Harlem door te rijden, we zagen al veel daklozen maar zoveel mensen die van de welfare afhingen zagen we nog nooit! Er werd een bedeling georganiseerd en de rij ging wel twee blocks ver.
    Via Upper East en Midtown East reden we in file terug naar ons vertrekpunt.
    Met hoog water, stikkend van de dorst en bevroren van op de open dubbeldekker te zitten waren we blij even een hete koffie en een koek te nemen aan onze opstapplaats want daar namen we de volgende tour naar Downtown Manhattan.
    Dat was helemaal een ramp gezien de verkeersdrukte, gelukkig was het niet zo koud omdat de bus meer stilstond dan ze reed.
    We reden langs de meeste bekende gebouwen zoals: Rockefeller Center, Empire Stat Building, Flat Iron Building, De Soho wijk en we stapten af aan China Town. Ik had daar een adres, via Connections, van de beste Chinese keuken in China Town: Joe's Shanghai cuisine.
    Het was even zoeken en nog eens vragen maar die mens wist direct waar we moesten zijn, het was binnen druk en lawaaierig, echt zoals het ook in China is maar de prijzen vielen mee en het was lekker!
    Voldaan stapten we buiten en wandelden we naar de Brooklyn Bridge die in 1883 de grootste hangbrug ter wereld was en de eerste van staal. De bouw duurde 16 jaar en eiste de levens van 20 van de 600 arbeiders die eraan werkten.
    In Brooklyn namen we de Subway naar Fulton street om daar rond te wandelen en in Century 21, DE designer-outlet te bezoeken waar we de twee jongere dames een uur lieten hun gang gaan terwijl wij even rondwandelden in de buurt en het nieuwe Calatrava station vluchtig bezochten want dat doen we morgen grondiger.
    Met twee tassen kwamen Veerle en Lynn naar buiten en de fut om ver te wandelen was er wat uit dus even de Wallstreet Bull aaien en dan de Subway Bowling green in om na een overstap het hotel te bereiken waar we samen meegebrachte sushi verorberden en de aankopen bewonderden. Ieder trok zich terug op de eigen hotelkamer om de foto's te bekijken, de batterijen op te laden, van de toestel en van onszelf, en de geslaagde dag te laten bezinken.