Edinburgh Schotland

May 25, 2017 in Scotland ⋅ ☀️ 19 °C

Om half zeven uit de veren om het schip Edinburgh te zien bereiken. Prachtige ochtend, zonneschijn, hemelsblauwe rimpelloze zee en we naderden de kust tegen 10 knopen zodat er enkel een rimpeling is.
    Tegen zeven uur de loods aan boord en tegen half acht werden de ankers gelost want we gaan vandaag, en ook morgen, niet aan de kade.
    Ik weet de reden niet ofwel is er te weinig plaats maar ik zag een cruise schip liggen dus het kan al bezet zijn.
    Das niets we gaan van de zon genieten en zwemmen want eer al de mensen van de uitstappen van boord zijn is het toch al middag.
    Tegen 1u wordt het sowieso te warm en gaan we eten en ons omkleden om alsnog op weg naar Edinburgh te gaan.
    Dat is een hele reis op zich: 20' met de tender van het schip naar de kade in Newhaven. Dan met een gratis shuttle dubbeldekker naar de Ocean terminal in Leith waar we normaal zouden aangelegd zijn en waar de stadsbussen stoppen. We nemen een lijnbus 22 naar Edinburgh tot het centrum: Princess street. Je moet contant betalen 1,60 £ per persoon maar het moet het juiste bedrag zijn want het geld gaat in een machine en geeft niets terug. Gelukkig had ik nog £ van een uitstap naar Londen dus dat lukte me ongeveer. Het was een reis van 1,45u alles samen!
    We begonnen met een zoektocht naar een toilet en vonden dat in het Mercure hotel waar we meteen onze dorst lesten met een Goose pint en dan bedoel ik de Engelse versie van pint.
    De wandeling door het park onderaan de burgh was leuk en weer wat anders dan water. De verschillende shops die je ook bij ons op de Meir vindt interesseren ons niet.
    Edinburgh is een drukke stad en de dubbeldekkers en taxi's razen ons voorbij, gelukkig verkennen we morgen de stad en de burgh met een excursie zodat we alleen wat te wandelen hebben zonder echt doel vandaag. Het is hier geen feestdag zoals bij ons :Pinksteren.
    Als we de reisweg terug aanvatten nemen we een andere bus naar Ocean terminal en zien we weer een ander deel van Edinburgh alleen zijn we nog langer onderweg ;-)
    Eens terug aan de kade bij de tender in Leith gaan we nog een goede pint drinken want hier kost dat gemiddeld 3,5 £ en aan boord 8$ + tax en + 18% fee (drinkgeld)
    We zijn beiden moe van de warmte en de inspanning van het uitzoeken van de reisweg en na een klein dinertje gaan we naar de kajuit waar de lichten vandaag wat vroeger uitgaan dan gisteren.

Ik tracht vergelijkingen te vinden met Dunedin, Nieuw Zeeland omdat die stad naar kopie van Edinburgh gebouwd zou zijn maar ik vind ze niet.