St Peters Port Guernsey

June 1, 2017 in Guernsey ⋅ ⛅ 15 °C

Goed uitgeslapen kwamen we boven water rond 9u en we waren blijkbaar al tussen de Kanaaleilanden. Rustige zee en waarschijnlijk een vlotte tocht bracht ons bijna 2u vroeger dan verwacht aan Sant Peter Port.
    Hier hebben we geen uitstap gepland want we herinneren ons dit eiland van 40jaar geleden en willen daarom de stad iets grondiger verkennen dan we toen gedaan hadden.
    Het is een tender haven dat wil dus zeggen dat er moet gewacht worden tot er een boot vrij is, we gaan een tender ticket nemen en krijgen nr 24 terwijl horen we afroepen dat nrs 7 & 8 mogen instappen!
    Gelukkig is er een extra grote tender van Guernsey zelf en daar kunnen wel 200 personen in.
    Na de nodige tijd wachten in het zonnetje aan dek 10 hoor ik onze tender afroepen en we gaan naar dek 1 vanwaar we kunnen vertrekken naar De tender pier 13 in S Peter Port.
    We wandelen rechtstreeks naar de Candie Gardens door de vrolijk bebloemde winkel wandel straten. Aan het Art museum ga ik een bezoekje nemen en Dirk wacht buiten op het terras met een verfrissende pint.
    Het gewone museum had de kunstwerken zoals overal een beetje. De foto's van oud Guernsey waren heel interessant maar de tijdelijke tentoonstelling van Peter Le Vasseur waren mindblowing!
    Modern en steeds een doordenkertje.
    Het was ondertussen bijna 2u en ik nam een saumon crème cheese sandwich en kreeg er chips bij en een slaatje. En nu denk ik dat het hier was dat ik de gewoonte aannam om fondue met chips te serveren want dat zal ik 40 jaar geleden gezien hebben veronderstel ik ;~
    We wandelden terug langs de kade en gingen een Guinness drinken bij 'Boathouse' waar er free WiFi was, en blijkbaar hangt ook de moderne toerist hier (vrijwillig) aan vast!
    Nog even naar de oude stad waar ik een mooi kanten vestje op de kop sla.
    Terug aan boord nemen we een goede douche en gaan vroeg eten in de Windjammer want er staat weer wat op het programma.
    Om 8 u een vlaggenshow van de bemanning, er zijn 60 verschillende nationaliteiten aan boord nog meer verschillende dan passagiers.
    Het goede aan dit schip is dat er veel verschillende plezante dingen gebeuren in het centrum: dat is op dek 4 en loopt als een koker helemaal naar dek 9. Het is het hart van het schip op amusement gebied. Er zijn natuurlijk nog vele bars en lounges maar die zijn meer gespecialiseerd.
    Ik zit al om 7u op post en Dirk komt mij vervoegen om half acht er is van alles te zien en het life combo is het aanhoren waard zeker met een Mai Tay cocktail!
    De vlaggenparade was heel plezant er zijn 60 verschillende nationaliteiten aan boord bij de bemanning, we lijken wel de verenigde naties zei de kapitein. Enkele landen met een specifiek herkenbaar moto haalde je er zo uit en zij deden een enthousiast dansje, van de anderen werd het aantal genoemd en geapplaudisseerd. Er was wel een Belgische vlag maar geen personeelslid daarentegen 1 Duits personeelslid en geen vlag ze zullen de richting van de strepen verkeerd gehad hebben.
    Wat mij al eerst opviel was dat deze bemanning beter betaald wordt dan in de eerdere cruise maatschappijen want als ze op uitstap gaan zie je geen verschil tussen passagiers en crew! Dat hebben we wel anders gezien.
    De kapitein sloot met een mop de show af: ken je het verschil tussen de Italiaanse maffia en de Poolse maffia? De Italiaanse doet je een voorstel dat je niet kan weigeren, de Poolse een voorstel dat je niet kan verstaan!
    We sloten de dag af in het Masquerade theater met een gevarieerde muziekshow.