Zonza -Bavella - Solenzara - Folelli

September 14, 2018 in France ⋅ ⛅ 27 °C

Vertrek naar de bergpas van Bavelle en zijn beroemde haarspeldbochten door Zonza. Lunch in de Auberge du Col de Bavella, 1384m, aldaar een wandeling. Verder richting Solenzara, Ghisonaccia en door naar Felelli.
    Lange versie: uitslapen vandaag tot om 6u de hanen beginnen te kraaien, even genieten van ons terras en na een frisse douche naar beneden, we maken, allè ik maak een wandeling met enkelen om het kruis en de ketens van de boeteprossesie te zien in de kerk en om 9u stipt vertrekt de bus voor waarschijnlijk een lange rit helemaal naar het noorden.
    Eerste stop Zonza, reeds in de bergen en een kruispunt van 4 wegen, zeer druk. Wandelaars, fietsers, één autocar zo gek om langs hier te rijden en auto’s. We zien de aiguilles de Bavella de hoogste toppen van de bergen hier, nemen een pastis net niet in het zonnetje. 22• is goed om 10u!
    We stoppen aan de dikste en oudste kastanjeboom van Corsica: 300 j oud en we omspanden hem met 13 mensen. In de auberge du col de bavella gaan we middageten en daarna
    een wandeling van een uurtje. Rustig door het bosgebied want alom staan hier sparren op deze hoogte, lager waren veel loofbomen vooral kastanjes waar men in hongertijden meel van maakte.
    Een uur rijden en we bereikten terug de kust aan de oostkant en stopten in Solenzara, hier tijd genoeg dus geen wc-problemen. We wandelen langs de jachthaven maar 32• en in de zon is net iets te warm. Daarna in rechte lijn naar Folelli waar we om 18u aankwamen en we direct een duik in zee namen.
    We namen er een echte gecorseerde Corsicaanse wijn bij het diner en sloten de avond af met een wandeling langs de branding tot een barretje 500m verder waar we gezellig met ons tweetjes de branding en de krekels hoorden. Een likeurtje van Mirte was lekker maar ik neem het toch niet mee als souvenir.