Snow Shoe Lodge

September 21, 2002 in the United States ⋅ 12 °C

Rond 5u werd Dirk wakker, hij vond het zo licht buiten dat hij nieuwsgierig door het raam ging kijken en wat bleek: sneeuw!
    Dus de regen van gisteravond was sneeuw geworden, alles wit +/- 4 cm dik. Jef stelde ons gerust dat we met onze wagen wel weg zouden geraken omdat deze vroege sneeuw niet blijft liggen. Toch hebben we er tot ruim na de middag geniet van gehad, prachtige foto’s genomen!
    Heel de voormiddag bezig geweest met foto’s betittelen, dagboek schrijven, wasje doen en rusten.
    Onze medegasten zijn al dikwijls op de Hideout geweest en worden ingeschakeld in het cowboy werk.

Zij vertelden volgende wetenswaardigheden:
    De gasten beneden op de Hideout Ranch zijn er om echt cowboy te spelen, zij worden ‘dudes’ genoemd. Dit wil niet zeggen dat het fake ‘spelen’ is, degene die niet kunnen paardrijden krijgen lessen en de meer ervaren rijders drijven de kuddes naar hun respectievelijke weiden.
    De loeien zijn wild en lopen los op grote gebieden, ze beginnen in het dal waar ze ook buiten overwinteren. In de lente gaan ze hogerop, na juni als de larkspur is uitgebloeid, wegens giftig voor de koeien, komen ze ter hoogte van Snowshoe en rond september gaan ze naar de hoogste weiden. Als de echte winter begint moeten ze terug naar het dal waar alles opnieuw kan beginnen.
    In de lente worden de kalveren gemerkt, een zeer vermoeiende bezigheid, en niet voor zwakke zielen. Het branden ruikt naar verschroeid vlees en de dieren verzetten zich fel.
    Om 590 koeien naar boven te leiden waren er 11 cowboys en 2 honden aanwezig, dit was iets te weinig om comfortabel te werken. De koeien dwalen af en je moet met zijn om ze uit de bosjes te jagen want ze zijn slim genoeg om zich te verstoppen.
    Cowboys zijn niet alleen mannen er zijn ook vrouwelijke cowboys, het komt niet aan op kracht maar op ervaring, onderling zijn ze gelijk.
    De dude ranches voorzien alles, logement, paarden, maaltijden, avondactiviteiten: Alles! De gasten verblijven er één week.
    Snowshoe is meer voor hikers, hunters en snowmobile rijders. Ze komen van één nacht tot meerdere dagen.
    The Flitner Ranch, de oorspronkelijke ranch van 1906 heeft meer dan 1200 koeien, 100 paarden en nog een 70-tal voor de gasten.
    Op de Hideout werken 75 personeelsleden allemaal gehuisvest door de Flitners. Hun woonst is inbegrepen in het loon.
    David, de 2e man van (tante) Paula overhaalde haar na de dood van haar man om naar het barre Wyoming te komen. Samen maakten ze van de Flitner Ranch een dude Ranch, de Hideout. Sinds 2 jaar kochten ze de Snowshoe Lodge die nog in volle expansie is.
    Jef is behalve voor het dagelijks onderhoud van Snowshoe ook verantwoordelijk voor de watervoorziening op de boven weiden. Er is een bron die het reservoir vult en zo de drinkbakken en de watervoorziening van de Snowshoe, er word door het gouvernement gemeten hoeveel water er verbruikt word want iedere ranch krijgt een bepaalde hoeveelheid.
    Dirk ging na de middag op een ATV of All Terrain Vihickle mee om de vlotters en kleppen te checken. Ik genoot van het zonnetje op het terras met kunstboeken over de streek en de Indianen. Toen de mannen terug waren reden we, Dirk, Elise (Agnes’s moeder) en ik, met Agnes naar de Shell Falls, de Shell canyon en The Hideout Ranch waar we foto’s namen en genoten van de mooie kleuren. Daarna gingen we David en Paula ophalen om in The Wagon Wheel te gaan dineren.
    David sprak zijn bezorgdheid uit over de eventuele oorlog met Irak en vroeg hoe wij hier in Europa ertegenover stonden.Toen hij hoorde dat Dirk aan de haven gewerkt had vroeg hij op welke manier te terroristen en hun evt wapens worden onderschept in Antwerpen? Er ontwikkelde zich een zeer interessant gesprek, ondertussen liepen de wilde deers door de tuin, het wildlife is hier dagelijks decor! Het eten was lekker het gezelschap nog beter en de rit in het duister terug zuiver genieten! Om 22u naar bed.