Mount Rushmore

September 27, 2002 in the United States ⋅ ⛅ 14 °C

Dirk werd wakker met de herinnering aan een mooie droom, we waren terug op Snow Shoe met Peggy en Stefaan en als cadeau had Dirk een eierkoker voor Agnes, Grappig!
    We vertrokken via de Spearfish Canyon SB. een panorama van hoge kliffen in Madison Limestone, een grijzige rots en Douglas sparren met eiken en aspen ertussen. In plaats van de US HW 385 moesten we een retour volgen over gravelweg 227, het was weer even of we waren terug in Crested Butte (vrijdag de 13e!) Gelukkig was de weg verbreed, goed aangedamd en het was droog. Op het einde van de omleiding terug op de HW 385 kwamen we een garage annex giftshop jaren 1950 tegen. Hier vond ik nog een echt colaflesje ‘Betty Boop’ model en Elvis souvenirs. Door de verzorgde dennenbossen met sappige weiden ertussen schoten we goed op. De zon was nevelig maar de temperatuur aangenaam. Onderweg reden we voorbij Pactola lake een sfeervolle omgeving. We stapten af aan het visitor center en deden een praatje zoals gewoonlijk. De man achter de balie vroeg of we 8 buks wilden uitsparen en wie wil dat niet dus lieten we ons de weg wijzen naar de enige gratis parking aan het Mount Rushmore Nat. Park. Het park zelf is gratis maar de parking kost 8 $, dus deze tip was leuk meegenomen. Onderweg zagen we een dode wasbeer, een nachtdiertje tussen een kat en vos in van grootte. Een slimme dief die in vuilbakken en slecht afgesloten huizen op jacht gaat naar etensresten. We reden ook nog voorbij Sheridan lake een in de 1930er jaren aangelegd reservoir. Dit werd speciaal uitgegraven om als ‘Civil Workers Program’ om werklozen van de grote depressie werk te geven. Zij kregen kost, inwoon en kleding en 20$.
    Mount Rushmore National Memorial kwam stillaan in zicht, toen ik het zag zei ik ‘hoe klein”! Maar ik bedoelde dat de hoofden klein leken in verhouding tot de bergen waaruit ze gehakt werden! Je kent de hoofden uit folders maar nu zag ik de hele indrukwekkende omgeving. We parkeerden de auto zoals aangegeven: gratis en dwaalden over het hele gebied. Gutzon Borglum was de inspirator en koos 4 presidenten uit die het land van koloniale tijden naar de 20e eeuw brachten.
    George Washington, Eerste president van 1789 tot 1797
    Thomas Jefferson, 3e president en mede-opsteller van de ‘declaration of Independence’ van 1801 tot1809
    Abram Lincoln, 16e president die de verenigde staten bijeenhield van 1861 tot 1865
    Theodore Roosevelt, 26e president vernieuwer, bouwer van het Panamakanaal en favoriet van Borglum. Van 1901 tot 1909.
    Je kan het kunst of kitch of zelfs natuurvandalisme noemen het is 100% Amerikaans!
    Bij het verlaten van het park zagen we 2 witte berggeiten, wollige dieren die er een beetje sullig bijlopen maar zeer bedreven klimmers zijn!
    In de fluwelige uitlopers Tussen Hill City en Custers zagen we een kudde bizons, wel 50 stuks en daarna ontelbare holen van prairie hondjes, de beestjes zelf lijken op marmotten maar dan kleiner.
    Even Vòòr Custer bezochten we het Crazy Horse monument in opbouw. Zelfde werkwijze als bij Mt Rushmore maar nog verre van af en 18$ pp entrance fee vonden we iets te veel dus draaiden we terug. Nog een uurtje rijden en we bereikten Hot Springs, naast het S 8 motel was een nieuw steakhouse dat we uitprobeerden: Mushroom soup, 8 oz Bizon steak & French Fries, Sundae ice cream. Lekker en een beetje chic!
    Op de terugweg tevoet zien we een fantastisch droog onweer, op de kamer de gordijnen open en genieten van dit ongewone zicht. Geen regen maar veel bliksem van bergtop naar bergtop en een nachtblauwe hemel.