Ny plats, nya upplevelser!

December 19, 2016 in Guatemala ⋅ ⛅ 23 °C

När jag skrev senast så sa jag att det skulle bli svårt att lämna Treasure Beach och precis så blev det också! Egentligen drömde jag mig nog bort lite för länge där men men! Stället var fantastiskt! Är egentligen förvånad över att jag tyckte om det så mycket eftersom det fanns ganska sparsamt med saker att göra och att jag ofta blir ganska lätt uttråkad men inte i Treasure beach! Det blev faktiskt lite vemodigt när jag lämnade platsen i fredags och hunden som troget var vid min sida under hela vistelsen gjorde det lite extra jobbigt när han sprang efter taxin som skulle ta mig därifrån.

En kortare mellanlandning blev det sen i Kingston på ett backpackerhostel en natt innan det bar av mot flygplatsen på lördagsmorgonen! Målet var Guatemala som jag hade bokat flyg till för ungefär en vecka sen!

På ett sätt älskar jag flygplatser. Anspännignen på att man snart ska vara någon helt annan stans, särskilt när man egentligen bara vet vart stället ligger på kartan men egentligen inget annat... Alla olika människor som ofta förväntansfulla går omkring innan flyget ska lyfta och ta en med sig bort.
    På ett sätt hatar jag flygplatser.. Det går allt för ofta inte alls så smidigt som man hoppas. Inställda flyg, förseningar, inte tillräckligt med uppgifter för att personalen ska vara riktigt nöjd och släppa in en i landet och såklart: stressen med att just dessa saker ska hända.

Det här flygplatsbesöket var definitivt mer av ett hatbesök.. Jag hade precis som förra flygningen "hyrt" en biljett av ett företag som då bokar en vidareflygning från landet du ska till och sen avbokar sen igen efter 24 timmar. Detta för att landet du ska till måste veta att du verkligen kommer lämna landet igen och jag som bara bokar en biljett i taget har annars lite svårt att bevisa detta. Men tydligen reserverar företaget jag hyrde biljetten av bara en plats på ett flyg vilket tydligen inte var tillräckligt den här gången.. Så jag fick helt enkelt inte checka in. Jahapp vad gör jag då då... Fick börja med att springa runt på flygplatsen efter wifi som såklart var väldigt sporadiskt och knappast räckte för att leta biljetter på. Efter att frågat runt en del folk på flygplatsen om de visste var jag kunde hitta bättre wifi utan resultat så fick jag använda en tjejs hot Spot (alltså delade hon sin mobils nätverk så jag kunde använda det på min). Efter ett tags letande så lyckades jag hitta en förhållandevis billig biljett från Guatemala till Costa Rica som jag snabbt bokade och betalade för att få checka in och komma med dagens flyg! Jag skriver förhållandevis billig eftersom det var bara att kasta pengar i sjön eftersom jag inte kommer använda biljetten och hade inte riktigt tid att ordna en omboknigsbar biljett (vilket ändå aldrig blir helt gratis heller). Lyckligtvis har så klarar min budget några sånna här oförutsedda utgifter. Särskilt med tanke på att jag inte har gjort någon budget så man skulle kunna sägs att den tål typ vad som helst och alla utgifter är ändå oförutsedda! Vilken tur va!! Iallafall så fick jag checka in nu när jag hade den här biljetten! Eftersom jag hade turligt nog också kommit tidigt till flygplatsen så var det faktiskt utan panik tidsmässigt också! Flyget gick sen med en mellanlandning på Panama flygplats på 2 timmar innan Guatemala. När jag kom till gaten på Panama flygplats så upptäckte jag att det inte fanns något platsnummer utskrivet på min biljett.. Hmmmm så jag frågade personalen vid gaten som berättade att planet var överbokat, alla hade checkat in och om han inte hittade 2 frivilliga som kunde tänka sig ta ett flyg morgonen efter så skulle jag inte komma med flyget ikväll... Jahapp en natt på en kall Panama flygplats i bara skjorts och T-shirt kändes väl inte så jättelockande för tillfället. Men! Jag kom med till slut ändå!! Passkontrollen i Guatemala gick faktiskt otroligt nog helt problemfritt också så nu var jag faktsikt inne i Guatemala!

2 upptäckter gjorde jag direkt. 1: Det är inte lika varmt i Guatemala city som på Jamaica ch därför inte skjorts och T-shirt-väder på kvällen. 2: Många saker blev genast mycket svårare när de flesta här är extremt dåliga på engelska och min spanska är för tillfället väldigt sporadisk. Men jag lyckades iallafall få en taxichaufför att förstå vart jag skulle och att vi skulle stanna vid en automat för att ta ut pengar på vägen!

Jag kom alltså till mitt hostel utan några problem på vägen! Det hostel jag bor på är dessutom typ bara backpackers på så här är det inga problem att prata engelska. Jag kom fram ungefär 10 på kvällen och var väl rätt trött efter dagens stressiga resande men 3 killar skulle gå ut på kvällen och jag blev direkt inbjuden till att hänga på. Sagt och gjort så slängde jag bara in ryggsäcken på rummet satt och pratade ett litet tag innan vi stack iväg. Det blev rätt sent men kul var det!

Efter 2 dagar i Guatemala city med andra backpackers och några locals som visade mig runt så bar det av med en annan local jag träffat till Antigua! En stad som tidigare för kanske 200 år sedan var huvudstad av Guatemala. Staden är omgiven av berg och vulkaner och har mycket historia! Det var just ett vulkanutbrott som gjorde att de flyttade huvudstaden faktiskt och på kvällen från terrassen på det hostel jag bor på kan man se en aktiv vulkan precis utanför staden få mindre utbrott. Antigua är tillhåll för många turister men känns ändå inte särskilt turistigt! Antigua är också hem för många fester vilket jag såklart fick känna på redan första kvällen!

Har faktiskt planer för ett tag framöver här nu då jag redan imorgon börjar studera spanska här i Antigua! Så blir kvar ett tag men det känns absolut som en bra plats att stanna på med massor med saker att göra!

Lite om vad som hänt/händer här just nu!
    Over and out från ett faktiskt lite för kallt (iaf på kvällen) Antigua, Guatemala!