Dag 9 21 november

November 22, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌙 16 °C

Na 3 nachten Kandy vandaag met bus en trein naar Elle waar we 1 nachtje blijven, maar wel een aparte nacht. De dag begint met een busreis van een half uur. We stoppen in een plaats waar 15 tuk-tuks voor ons klaarstaan. Hiermee rijden we naar de eerste excursie voor vandaag, een theefabriek waar wordt uitgelegd hoe thee gemaakt wordt. Begint met het plukken van de bovenste 3 blaadjes van een theestruik. Na 17 dagen is dit weer aangegroeid en kan opnieuw geplukt worden. Er zijn eigenlijk maar enkele soorten thee waaronder BOP, BOPF, groene thee, zwarte en witte thee. Duurste is de witte thee die gemaakt wordt van het kleinste, jongste blaadje. Na het plukken begint het drogen, soms fermenteren, snijden en sorteren op kleur van de thee. Daarna gaat de thee balen van 50kg. Dit gaat naar de veiling in Colombo waar het wordt opgekocht en verder wordt verwerkt tot bijvoorbeeld smaakjes thee van Lipton. Nog wat verschillende soorten thee gedronken en daarna door met de bus naar de volgende plaats, waar we lunchen in ‘english style’. Mooi hotel wat gebouwd is door de Engelsen. Na de lunch gaan we naar het station voor een treinrit van 2 uur die ons naar de eindbestemming voor vandaag, Elle, brengt. We nemen de trein van 3 uur echter we vertrekken pas om 4 uur. Eigenlijk is dit de trein van 1 uur die ‘slechts’ 3 uur vertraging heeft😄 We kunnen allemaal zitten en de natuur die voorbij trekt is erg mooi. Na aankomst worden we naar ons hotel gebracht, waar we in eerste instantie een kamer krijgen toegewezen waar blijkt dat we niet de enige bewoners zijn. Binnen no-time 8 torretjes gevangen. Even naar de receptie: en zonder problemen krijgen we een andere kamer: nou ja kamer. Een zaal compleet met hemelbed, nog een 2 persoonsbed, bankstel en..... inpandig zwembad, waarvan het waterzuiveringssysteem ook ‘s nacht doordraait. Volgende ochtend weer vroeg op dus hebben in deze villa alleen maar geslapen.Read more