Zaterdag 16 november 2019

November 16, 2019 in Taiwan ⋅ ☀️ 25 °C

De dag start met het triest nieuws dat ome Jan, de broer van Nelly’s vader, is overleden.
    Na het ontbijt hebben we vol goede moed allebei een fiets van het hotel gepakt met de intentie om een stuk langs het meer te fietsen. Rondom het meer is een fiets- wandelpad aangelegd van circa 30 km. Echter de gemiddelde Taiwanees is een stuk kleiner dan Peter: zelf op de hoogste zadelstand kwamen ze voeten nog makkelijk bij de grond en boven het stuur uit. Tel daarbij op diverse klimmetjes en de conditie van een gepensioneerde postbode, resultaat: na een uur weer terug in het hotel.
    Dan maar met de Nissan Livina rondje Sun Moon Lake. Eerste stop een grootschalig Black Tea Festival: inderdaad je moet alles in je leven een keer mee gemaakt hebben. Veel stalletjes waar mensen hun zwarte thee aanprijzen. Ook hebben we kunnen proeven: je proeft echt wel verschil met onze Pickwick.
    Vlakbij het festival loopt ook een pad door het bos naar een ‘outlook’ over het meer. We zijn er nu toch dus deze nemen we even mee.
    Een enorme tempel met beelden en afbeeldingen van onder andere Confucius is onze volgende stop. Het complex bestaat uit meerdere etages en van de bovenste een mooi uitzicht over het meer. Ziet er allemaal indrukwekkend uit en hier en daar wordt gebeden, wierookstokjes aangestoken en bloemen en eten geofferd. Ook gooien ze 2 stenen op de grond: hoe ze neerkomen heeft vast een bepaalde betekenis. Net zoals een bus met stokjes er in: dus bus wordt flink geschut, er wordt dan een stokje getrokken, ze lezen wat er opstaat en stoppen het stokje weer terug in de bus.
    De volgende plaats waar we willen stoppen gaat niet lukken: gigantisch druk en geen parkeerplaats te vinden.
    Dus maar door naar de volgende plaats aan het meer: hier hebben we gisteravond gegeten. Ook bizar druk, is een van de 4 aanlegplaatsen van de boten waarmee we gisteren een tocht mee hebben gemaakt, maar tegen betaling weten we toch een parkeerplek te bemachtigen. Plaatsje doorgelopen en geluncht, daarna terug naar het hotel. Lekker op het terras met een biertje en de ereader. Tenslotte is het vakantie. ‘s Avonds gegeten in hetzelfde restaurant als gisteravond: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, toch?