Seoul & Taiwan

November 2019
November 2019

Vrijdag 8 november 2019

November 8, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 8 °C

Eindelijk is het dan zover: vandaag vliegen we via Parijs naar de hoofdstad van Zuid-Korea Seoul. Wat deze reis zo bijzonder maakt is dat we met Esther en Bernd reizen en dat we eindelijk na 11 weken Bas, die voor 4 maanden in Seoul studeert, in de armen kunnen sluiten.Read more

Zaterdag 9 november 2019

November 9, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 13 °C

In 50 minuten naar Parijs, boarden voor de 10 uur durende vlucht naar Zuid-Korea en dan sluit je binnen 24 uur nadat je uit Broek ben vertrokken ergens midden op straat in Seoul met tranen van geluk Bas in je armen. Gek genoeg lijkt het binnen enkele minuten alsof we hem gisteren nog hebben gezien.
    Door naar het appartement nadat we contact hebben gehad met de verhuurster: de sleutel ligt in een brievenbus die gewoon open en voor iedereen toegankelijk is. Ons tijdelijk onderkomen is prima, Bas gaat voor een paar uurtjes naar de universiteit en wij gaan met z’n vieren de buurt verkennen.
    Wat opvalt is dat het ondanks het vele verkeer en de drukte op straat het er allemaal relaxed aan toe gaat: geen getoeter, geen verkopers die je aanklampen, voetgangers die allemaal netjes wachten voor het rode verkeerslicht, schoon op straat en geen bedelende mensen.
    Na een paar uur sluit Bas weer aan, eten we wat in een restaurant en daarna gaan we terug naar onze AirBnB om te douchen en even te slapen. We zetten de wekker en besluiten om naar de Streetfood markt te lopen die we op Netflix hebben gezien. Leuke wandeling naar de markt en wat een belevenis. We moeten nog wel wennen aan de menukaart: Bernd kiest voor kip, wat kippenpootjes blijken te zijn. Maar dan ook echt de poten van een kip: we hebben het geprobeerd maar het is bij die ene poging gebleven.
    Terug naar huis gelopen, drankje en potje Yatzee gedaan en toen moe maar voldaan gaan slapen.

Zondag 10 november 2019

November 10, 2019 in South Korea ⋅ ☁️ 11 °C

Bas is vanzelfsprekend de enige die in het plaatselijke bioritme zit: wij waren rond 4 uur ‘s morgens wakker. Betekent op tijd op pad, kop koffie scoren bij een coffeeshop en vervolgens gelopen richting de stadsmuur van Seoul. We hebben een stuk langs de muur, die op een berg ligt, gelopen, van het uitzicht genoten en na een 45 minuten rechtsomkeer gemaakt. Beneden aangekomen zijn we in de metro gestapt om naar de andere kant van de stad te gaan: de wijk Gangnam. Naast dat dit deel van de stad bekend is van het liedje Gangnam style, is het een zakenwijk met chique winkels, luxe hotels en zie je dure auto’s rijden. Hier komen en wonen dus de rijkere inwoners van Seoul. Nieuwe kleding gekocht voor Bas en een behoorlijk stuk door deze grote wijk gelopen.
    Wat opvalt is dat er niet gerookt wordt op straat. De enkeling die wel rookt trekt zich terug in een steeg waar rookpalen staan en neemt daar zijn sigaret. Ook hebben we het idee dat we de enige toeristen zijn. Bas geeft aan dat er weinig westerse toeristen zijn echter wel Aziatische toeristen die voor ons allemaal op elkaar lijken. We treffen het overigens met het weer: droog en 14 graden.
    In de loop van de middag met de metro richting een andere leuke wijk. Inclusief overstappen zijn dit iedere keer ritten van circa 45 minuten, wat aangeeft hoe groot deze stad is. Het metrostelsel is enorm en niet met Amsterdam te vergelijken.
    Uiteindelijk in deze wijk gegeten om op tijd terug te zijn in het appartement. Op de terugreis worden we getrakteerd op een stevige plensbui: snel 3 paraplu’s gekocht en richting het dichtstbijzijnde metrostation gelopen. Thuis gaat de een nog wat leren, de ander kijkt Ajax (4-0 gewonnen van Utrecht!) of leest een boek.
    Vandaag ruim 25.000 stappen gezet, inclusief de wandeling naar boven langs de muur en slenteren door de winkelstraten. Het zijn er 5.000 meer dan gisteren. Morgen 30.000?

Maandag 11 november 2019

November 11, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 15 °C

Nadat Bas naar de universiteit is vertrokken stappen wij de deur uit op weg naar Bukchon Hanok Village. Dit is een wijk met twee paleizen waar honderden jaren geleden welgestelde mensen woonden in een traditioneel huis: een hanok. In een groot deel van de huizen zitten nu kunstenaars of andere bedrijven. Het is een toeristische attractie waar je net zoals in Volendam je kan omkleden in klederdracht. Er is een groot verschil: je gaat er niet alleen mee op de foto maar je loopt dan, zowel jong als oud, in je gehuurde kleding een paar uur door het dorp. Voor de goede orde: dit hebben wij niet gedaan. Wel hebben we gewandeld door de smalle straatjes van ‘het dorp’.
    Hierna zijn we met de metro richting weer een ander deel van de stad gereisd. Afgelopen dagen was Bas onze metrogids, nu neemt Esther de honneurs waar. Heerlijk wanneer je je hierover geen zorgen hoeft te maken en er alleen maar achteraan hoeft te lopen.
    Aangekomen in de andere buurt koopt Nelly nieuwe wandelsneakers en gaan we op zoek naar gelegenheid voor de lunch. De een houdt het bij pittige rijst met groenten en een ei, de ander kiest voor, onder het mom van je moet alles één keer in je leven geprobeerd hebben, varkenspootjes.
    Inmiddels is het rond 15:00 uur en willen we nog voordat het donker is richting de Seoul Tower. Deze toren staat op een 260 meter hoge berg en is ongeveer 220 meter hoog. Oorspronkelijke gebouwd als uitzendmast, nu een van de attracties van de stad Seoul. In no time met de lift naar het observatiedek op ongeveer 170 meter hoogte waar je natuurlijk een prachtig uitzicht hebt over deze enorme stad.
    Vervolgens gaan we richting huis en komen we bijna gelijktijdig met Bas uit de metro.
    ‘s Avonds tijd voor de volgende eetervaring: de Koreaanse BBQ. In iedere tafel in het restaurant zit een ronde bakplaat die met gas verwarmd wordt. Soort gourmetten, gezellig dus, waar je zelf je eigen vleesje bakt. Leuk en lekker.
    Hierna terug naar het appartement en via ‘beeldbellen’ ook nog even contact gehad met de opa’s en oma.
    De toeristen gaan naar bed en de hardwerkende student bereidt zich nog een paar uur voor voor zijn presentatie van morgen.

Dinsdag 12 november 2019

November 12, 2019 in South Korea ⋅ ☁️ 13 °C

Dag 5 van de vakantie en de eerste dag dat we de wekker niet zetten. Niet dat we lang uitslapen maar we doen het wat rustiger aan, niet lopend op straat ontbijten maar lekker een belegd croissantje en een koffie bij café Tours les jours. Bas is naar de universiteit en bereidt zich voor op zijn presentatie die hij vanmiddag om 14:00 uur heeft.
    Wij lopen naar een groot winkelcentrum waar veel kleding te koop is en we eerder langs zijn gelopen. Dit blijkt een confectiecentrum te zijn, waarschijnlijk niet bedoeld voor verkoop aan particulieren en geopend van 00:00 uur tot 12:00 uur. Naast dit centrum zijn er ook ‘gewone’ winkels, nou ja gewoon: meerdere winkels naast elkaar waar ze alleen maar hoeden en petten verkopen, of ritsen, of knopen, of sokken, of BH’s, of ondergoed, et cetera. Het doet ons erg denken aan Hanoï, waar Esther en Bernd morgen hun vakantie voortzetten. Ook omdat het in deze wijk erg bedrijvig is op straat en er eettentjes zijn waar de kok buiten staat te koken of te BBQ-en.
    We drinken wat in een koffieshop, hier zitten een aantal klanten te slapen. Waarschijnlijk hebben zij afgelopen nacht gewerkt in het confectiecentrum.
    Na de versnapering gaan we met de metro richting de wijk waar Bas woont en waar de universiteit is. Een leuke buurt met veel winkels en horeca en overvloed aan studenten natuurlijk. We eten bij een Japans restaurant en wachten hier op Bas: zijn presentatie is goed gegaan.
    Na de late lunch nog even langs Bas zijn kamer en door naar de universiteit. Natuurlijk hebben we al foto’s gezien maar in het echt is het toch indrukwekkender. Wat een gebouwen en wat is het overal weer netjes.
    Na de rondleiding van Bas terug naar het appartement om nog even een uurtje te rusten voordat we naar het lantaarn festival gaan. Dit vindt ieder jaar in november plaats dus we vallen met onze neus in de boter. Het ziet er zeer kleurrijk en indrukwekkend uit. Hierna weer lekker gegeten, terug naar het appartement voor onze laatste nacht met z’n allen in Seoul.

Woensdag 13 november 2019

November 13, 2019 in Taiwan ⋅ 🌙 22 °C

De dag van afscheid nemen is aangebroken: we laten niet alleen Seoul achter ons maar na een laatste nacht met z’n allen blijft Bas uiteraard hier in deze fijne stad achter en zwaaien we Esther en Bernd uit op het vliegveld. Zij vertrekken naar Vietnam, wij gaan richting Taiwan. Het aftellen gaat weer overnieuw beginnen: nog 10 weken dan is Bas weer terug in Nederland. Esther en Bernd hoeven we gelukkig minder lang te missen, slechts 2.5 week.
    We huggen Bas nog even meerdere keren en pakken dan de bus richting het internationale vliegveld. Na het inchecken moeten we dan uiteraard ieder naar onze eigen gate: omdat het zo ontzettend fijn en geslaagd was met z’n allen valt het zwaar. Aan al het goede komt een einde........
    Op naar Taipei, onze reis gaat van een leien dakje, vlucht nauwelijks vertraging, alsof het getimed is komen de koffers gelijktijdig met ons aan bij de bagageband en staat de meneer met een naambordje ons op te wachten bij de uitgang. Binnen 45 minuten stappen we ons hotel binnen: prima kamer op de 10e verdieping. Met oa een toilet & bidet combinatie: knopje voor een straaltje van achter om de boel reinigen, eventueel ook voor van voor en daarna nog even de warme föhn er langs.
    Even douchen, spijkerbroek ingeruild voor wat luchtigers (26 graden buiten) en hup de straat op. We bevinden ons midden tussen de winkels, eetgelegenheden en massagesalons. Rondgelopen en verder niet veel bijzonders gedaan: een echte reis- wisseldag. Nou ja, goed dan: eten aan een formica tafeltje onder de tl-balken en die voetmassage aan het eind van de dag die was toch wel welkom.

Donderdag 14 november 2019

November 14, 2019 in Taiwan ⋅ ⛅ 19 °C

Ondanks het harde bed voor het eerst sinds ons vertrek uit Broek een hele nacht doorgeslapen. Dus geen last meer van een jetlag of kwam het door de massage?
    Op tijd gaan ontbijten en daarna de straat op. Ons hotel bevindt zich in een prima buurt om doorheen te wandelen: eind van de dag staat de teller op ruim 14 kilometer. Dit is inclusief slenteren over de markt en door winkelstraten. Met een kaart van Taipei in de hand en ondersteuning van Google Maps lopen we naar enkele toeristische attracties waaronder het Rode Huis, een tempelcomplex, een botanische tuin, een markt en leuke winkelstraatjes. Ook hebben we voor de zekerheid het autoverhuurbedrijf opgezocht, scheelt morgenochtend weer zoeken. Eind van de middag nemen we een uurtje rust op de hotelkamer, daarna met de taxi naar een nachtmarkt. Jammergenoeg begint het te spetteren en hierdoor is het op de markt bijzonder rustig: helaas, het is niet anders.
    Terug naar het hotel om in de buurt wat te eten: geen probleem, eettentjes genoeg. Lekker dagje Taipei dus. Aan het eind van de vakantie komen we hier weer graag terug voor de laatste 2 dagen van onze vakantie. Morgen op pad met de auto voor onze rondreis doorTaiwan.

Vrijdag 15 november 2019

November 15, 2019 in Taiwan ⋅ ☀️ 24 °C

Vandaag vertrekken we met de auto uit Taipei in beginnen we aan onze rondreis door Taiwan. We halen de auto op bij het verhuurbedrijf: als extra hebben we een los navigatiesysteem gehuurd echter deze krijgen we, ondanks hulp van de verhuurders, niet goed aan de praat in het Engels. We hebben eerder een Sim kaartje gekocht voor in de iPhone met onbeperkte data dus Google Maps is een welkom alternatief.
    Stuur zit gewoon links dus geen gedoe zoals eerder in Maleisië dat ik me steeds vergis in de hendels van de ruitenwisser en richtingaanwijzer.
    We verlaten binnen no-time de stad Taipei en nemen de snelweg richting het zuiden, met als eindbestemming ons hotel aan Sun Moon Lake. De rit is ongeveer 240 kilometer waarvan 90% 3-balans snelweg. De maximum snelheid is hier op de meeste wegen 100, maar soms ook 90 of 110. En bijna iedereen houdt zich hieraan: het rijdt zeer relaxed. Mooie rit door de bergen, prima weer, het gaat dus voorspoedig.
    Na 2.5 uur komen we aan bij ons hotel in Yutchi. Ruime kamer met balkon en door de bomen uitzicht over het meer. Verder is het rustig in het hotel, waarschijnlijk omdat het nu geen vakantieperiode is in Taiwan / Azië.
    ‘s Middags met de boot het meer op voor een tocht van een uur. De boot stopt bij een paar dorpjes waar je indien gewenst uit kunt stappen.
    Na de boottocht gaan we op zoek naar een restaurant om op tijd te eten. We hebben de lunch overgeslagen dus lusten wel wat. Nelly heeft een tip uit de Lonely Planet: lokaal eten, echt lekker. Overigens wisten ze niet eens dat ze in de Lonely Planet stonden: we hebben het ze laten zien echter vragen ons af of ze het hebben begrepen. Spreken namelijk geen letter Engels. Op tijd gegeten, betekent lekker lezen op de hotelkamer. Maar eerst nog een footprint aan de Penguin toevoegen.

Zaterdag 16 november 2019

November 16, 2019 in Taiwan ⋅ ☀️ 25 °C

De dag start met het triest nieuws dat ome Jan, de broer van Nelly’s vader, is overleden.
    Na het ontbijt hebben we vol goede moed allebei een fiets van het hotel gepakt met de intentie om een stuk langs het meer te fietsen. Rondom het meer is een fiets- wandelpad aangelegd van circa 30 km. Echter de gemiddelde Taiwanees is een stuk kleiner dan Peter: zelf op de hoogste zadelstand kwamen ze voeten nog makkelijk bij de grond en boven het stuur uit. Tel daarbij op diverse klimmetjes en de conditie van een gepensioneerde postbode, resultaat: na een uur weer terug in het hotel.
    Dan maar met de Nissan Livina rondje Sun Moon Lake. Eerste stop een grootschalig Black Tea Festival: inderdaad je moet alles in je leven een keer mee gemaakt hebben. Veel stalletjes waar mensen hun zwarte thee aanprijzen. Ook hebben we kunnen proeven: je proeft echt wel verschil met onze Pickwick.
    Vlakbij het festival loopt ook een pad door het bos naar een ‘outlook’ over het meer. We zijn er nu toch dus deze nemen we even mee.
    Een enorme tempel met beelden en afbeeldingen van onder andere Confucius is onze volgende stop. Het complex bestaat uit meerdere etages en van de bovenste een mooi uitzicht over het meer. Ziet er allemaal indrukwekkend uit en hier en daar wordt gebeden, wierookstokjes aangestoken en bloemen en eten geofferd. Ook gooien ze 2 stenen op de grond: hoe ze neerkomen heeft vast een bepaalde betekenis. Net zoals een bus met stokjes er in: dus bus wordt flink geschut, er wordt dan een stokje getrokken, ze lezen wat er opstaat en stoppen het stokje weer terug in de bus.
    De volgende plaats waar we willen stoppen gaat niet lukken: gigantisch druk en geen parkeerplaats te vinden.
    Dus maar door naar de volgende plaats aan het meer: hier hebben we gisteravond gegeten. Ook bizar druk, is een van de 4 aanlegplaatsen van de boten waarmee we gisteren een tocht mee hebben gemaakt, maar tegen betaling weten we toch een parkeerplek te bemachtigen. Plaatsje doorgelopen en geluncht, daarna terug naar het hotel. Lekker op het terras met een biertje en de ereader. Tenslotte is het vakantie. ‘s Avonds gegeten in hetzelfde restaurant als gisteravond: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, toch?

Zondag 17 november 2019

November 17, 2019 in Taiwan ⋅ ☀️ 31 °C

Op tijd ontbeten waardoor we rond rond 9 uur vertrekken uit ons hotel aan het meer richting zuid Taiwan. Eindbestemming Donggang, circa 240 kilometer en de reistijd iets minder dan 3 uur. Eerste uur door de bergen, veel bochten, mooie natuur en tientallen kilometers aan één stuk met Chinese rode lampions gespannen tussen de lantaarnpalen. Zoveel hebben we er niet eerder bij elkaar gezien.
    Na 2 uur de snelweg op, een rechte weg en de laatste 8 kilometer weer binnendoor.
    We komen te vroeg om meteen in te checken want ze zijn nog bezig de kamers aan het schoonmaken. We verkennen de buurt en zijn enigszins teleurgesteld over de locatie en overwegen om in plaats van 2 nachten hier 1 nacht te blijven en eerder af te reizen naar onze volgende bestemming. Groot deel van de winkels en restaurants zijn ook gesloten, niet echt een succes dus.
    Uiteindelijk toch iets gevonden voor de lunch en als we deze achter de kiezen hebben gaan we terug naar onze Homestay.
    Kamer is klaar, we krijgen de grootse van de 6 kamers, deze ziet er prima uit met een lekker bed. Het echtpaar wat ons ontvangt is zeer vriendelijk en kunnen zich redelijk verstaanbaar maken in het Engels. Wat we gewassen willen hebben wordt meegenomen en voor we het weten zit het in de wasmachine. Als we vragen waar een telefoonwinkel is, we willen een nieuw Simkaartje kopen, bieden ze ons aan om achterop de scooter richting het stadje te gaan. Helm op en daar gaan we. Richting telefoonwinkel: daarna trakteren ze ons op ijs en een uitgebreide sightseeing. Ook trekt er een religieuze optocht aan ons voorbij, waarbij knalvuurwerk wordt ontstoken. Wij weten nu wat we morgen kunnen bezoeken. We kunnen hier uiteraard met de auto heen maar ze hebben ook fietsen staan welke we kunnen gebruiken. Door de gastvrouw en -heer is onze stemming voor 180 graden gekeerd en dit hadden we een paar uur eerder niet gedacht.
    ‘s Avond met de auto richting ‘centrum’, wat rondgelopen en gegeten, nog even langs de Seven11 voor wat lekkers op de kamer en dag 10 van de vakantie zit er al weer op.