Hemelpaleis en Zomerpaleis

April 11, 2019 in China ⋅ ☀️ 14 °C

Twee knijter grote parken met mooie tempels. Tempels voor harmonie, geluk, lang leven, vasten, natuur; een beetje van alles met een bepaalde moraal. Vanuit het taoïsme zijn ze hier niet echt georiënteerd op bijvoorbeeld 1 God maar meer gewoon goeie deugden. Maar goed dat boeide ons verder niet heel veel, zijn vooral gewoon mooie dingen om naar te kijken. Alle paden worden om de 3 minuten ongeveer schoongemaakt dus dat geeft wel een echt ander straatbeeld dan in Zuidoost-Azië. Alles is schoon en opgeruimd. Daardoor is het tiananmenplein bijvoorbeeld wat ook wel bekend is van toespraken 1 ziek groot plein met geen kraampje of wat, alleen tegels. Haalt in de normale wijken ook wel weer een beetje de sfeer weg dan weer. We wilden bijvoorbeeld een fiets huren, maar er is geen enkele aziaat te vinden met een verhuurzaakje of zo. Alleen 1 digitaal verhuursysteem waarvoor je weChat en zo nodig hebt. De mensen zijn wel echt van een andere planeet trouwens. Zitten alleen met mobieltje voor hun neus, lachen nooit, maken bijna nooit oogcontact, ook met elkaar.Read more