Transmongolië

• 0videos
  • 7.1kkilometers
  • 4.3kkilometers
  • Day 4

Beijing

April 10, 2019 in China ⋅ ☀️ 17 °C

Het is goed te begrijpen dat Chinezen niet vaak verkouden zijn, in de tent waar we nu eten hebben ze vrij scherpe sauzen. Je haalt uit koelkasten zeg maar wat je wil eten en dat gooi je in de kokende bak die in de tafel zit, da's wel geinig en ook lekker. In Warschau konden we nog even een uber naar een park pakken en daar in een behoorlijk skeer park zitten. We hebben vanmiddag treintickets geregeld voor naar Mongolië alvast. Dat duurde wel knijter lang, er is hier ondanks wat je tegenwoordig zou verwachten geen niet chinees te bekennen op het hoofdstation en echt niemand praat engels. Heeft 2,5 uur geduurd voordat we op de juiste plek waren. Maar wel grappig en relaxed dat dat alvast gelukt isRead more

• Day 5

Hemelpaleis en Zomerpaleis

April 11, 2019 in China ⋅ ☀️ 14 °C

Twee knijter grote parken met mooie tempels. Tempels voor harmonie, geluk, lang leven, vasten, natuur; een beetje van alles met een bepaalde moraal. Vanuit het taoïsme zijn ze hier niet echt georiënteerd op bijvoorbeeld 1 God maar meer gewoon goeie deugden. Maar goed dat boeide ons verder niet heel veel, zijn vooral gewoon mooie dingen om naar te kijken. Alle paden worden om de 3 minuten ongeveer schoongemaakt dus dat geeft wel een echt ander straatbeeld dan in Zuidoost-Azië. Alles is schoon en opgeruimd. Daardoor is het tiananmenplein bijvoorbeeld wat ook wel bekend is van toespraken 1 ziek groot plein met geen kraampje of wat, alleen tegels. Haalt in de normale wijken ook wel weer een beetje de sfeer weg dan weer. We wilden bijvoorbeeld een fiets huren, maar er is geen enkele aziaat te vinden met een verhuurzaakje of zo. Alleen 1 digitaal verhuursysteem waarvoor je weChat en zo nodig hebt. De mensen zijn wel echt van een andere planeet trouwens. Zitten alleen met mobieltje voor hun neus, lachen nooit, maken bijna nooit oogcontact, ook met elkaar.Read more

• Day 6

De Muur

April 12, 2019 in China ⋅ ☁️ 9 °C

We hadden 4 uur bij de muur te spenderen. Met kabel naar toren 13, en toen gingen we lopen naar toren 20. Tot daar is het in bet geheel gerenoveerd, daarna is het vervallen. Wij liepen door tot 26. Dus de muur staat er dan nog wel, maar is behoorlijk overgroeid. Beide was heel vet om te zien, en omdat we vroeg waren was de heentrip nog behoorlijk rustig.Read more

• Day 7

Beijing - Ulaanbaatar

April 13, 2019 in Mongolia ⋅ ☀️ -1 °C

Echt een top ervaring. Met verschillende gezichten. Eerste stuk was geweldige natuur. De uitzichten wisselen zich af met kleine stukjes tunnel, dus eerste paar keer was ik dan telkens net te laat om een foto te maken. Daarna in China nog een stuk wat minder mooi qua natuur was, gewoon vlak en dor. Af en toe dan een chinees dorp of stadje met relatief knijterhoge flatgebouwen.
    Thierry Baudet lijkt met z'n klimaatargumenten niet echt een punt te hebben, er staan verrassend veel windmolens en zonnepanelen in het binnenland (itt het beeld wat vaak geschapen wordt van China als massale schoorsteen). Reden in Beijing ook al best veel elektrische dingen. Daartegenover staat dan wel dat op bepaalde stukken in het vlakke binnenland plastic uit de grond leek te groeien, die hoeveelheid zooi was echt niet normaal. Op den duur vroeg je je ook af van die dat zou zijn omdat er geen kip woont, maar wel plastic van 80 duizend huishoudens ligt.
    Na de laatste stad die op de kaart lag begon de Gobi woestijn met een eenduidig woestijn beeld. Leven best veel kuddes paarden, dat valt wel op. Bij de grensovergang werd de trein met krikken opgetild en een ander stel er onder gezet. De restaurantcoupé werd ingewisseld voor een mongoolse en het verschil in cultuur is direct te merken. Die mongool die nu in de coupé bedient is een mooie vent (55, 1meter60). Nico bood 'm een peuk aan en nu krijgen we allemaal chill te vreten van 'm. Al meer lach op de mongolen hun gezicht gezien dan alle chinezen tot dusver.

• Day 10

Terelj park

April 16, 2019 in Mongolia ⋅ ☁️ 13 °C

Van dinsdag tm zaterdag zijn we op pad geweest in een natuurgebied. We hadden de opties wat afgewogen en een reisorganisatie Ger to Ger leek ons het best. Het idee is dat je elke dag naar een andere ger zo'n witte tent gaat en daar gewoon doet waar je zin in hebt, wandelen of met de dieren helpen bijvoorbeeld. Op die manier willen ze de realiteit laten zien ipv een toeristische sneltreintour waar ze dingen voorschotelen die eigenlijk alleen geschiedenis zijn. Dus het is een soort bed en breakfast bij de mongoolse boeren. Zit een hele visie achter, om de nomaden financieel wat te kunnen bijstaan zodat ze kunnen blijven boeren en minder naar de stad trekken. Logistiek tussen de gers was per paard, 1 keer motor en 1 keer fourwheeldrive. Die paarden zijn echt tigerpantzers, vaak denk je hoooo dit gaat niet goedkomen en dan loopt ie gewoon over rotsen, door rivieren, over ijs, modder, geen probleem.
    We hebben in 4 dagen 12 warme maaltijden gekregen overigens, die lui vreten ziek veel vlees dus dat was nice. Er zit ook wel een uitgebreid rivierenstelsel trouwens; dat maakt het wel grappig nu omdat die rivieren voor 60 procent nog ijs zijn. Dus als wij gingen wandelen was de kunst een stuk te vinden waar je van dacht dat je er niet door ging zakken. Vervolgens markeerden we die gps op de kaart omdat je op dat punt uiteindelijk ook weer terug moest.
    Die boerenfamilies hebben paarden, koeien, geiten, en of schapen. Alles eenpansmaaltijden op de haard maar wel lekker.

Zaterdag hebben we overnacht bij een medewerker van die reisorganisatie, da's een gast van 24 die geboren is in chicago en op zijn 14e alleen naar Mongolië is teruggekeerd. Ouders waren gescheiden maar zijn opa en oma hadden een hoop appartementen hier die ze na de privatisering gewoon gekregen hadden zeg maar dus zodoende zag ie hier wel een toekomst. Maar da's wel ideaal want hij spreekt vloeiend Engels. Dus beetje gechilld met zijn vrienden en hij brengt ons zo naar de trein die naar irkutsk gaat.

• Day 15

Ulaanbaatar - Irkoetsk

April 21, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 9 °C

Mooi gedeelte. 37 euro voor dit stuk van 24 uur. Het gedeelte in Mongolië was mooi omdat het ook wat onweerde, en de grensovergang duurde knijterlang maar dan kon je slapen. In Rusland werden we wakker bij het baikalmeer, uren langs dat meer gereden. 1 en al ijs en dan soms wat ouwe houten industrie. Aangekomen hebben we treinticket naar moskou geboekt, 40 euro (3 dagen en 5 uur) en een auto gehuurd voor komende 2 dagen. Nu ochtend en gaan zo naar het meer rijden en dan kijken of we op het ijs kunnen rijden. In de trein joh wat mooie lui ontmoet uit MongoliëRead more

• Day 17

Baikal meer

April 23, 2019 in Russia ⋅ ☀️ 2 °C

We hadden een Peugeot 4008 4wd, dus konden ook beetje offroad. Waren net onderweg of werden al aangehouden. Reden 110 waar je 50 mocht. 27 euro boete. Die lui vonden het ook wel grappig. Rest van de weg alsnog keihard doorgescheurd want buiten de dorpjes om is het net alsof je in een racespel rijdt, met mooie natuur en niemand die je tegenkomt. Rijden op het ijs kon helaas niet meer, tot februari kan dat. Wel offroad wat gekloot. Kwamen bijna niet meer terug omhoog op den duur maar uiteindelijk wel gelukt. Op een stuk van 200 km nog een oude vent meegenomen die stond te liften. Praat net als Chinezen niemand een woord engels hier, maar met de Russen kun je tenminste nog wel met handen en voeten een dialoog hebben.
    Op dit moment overigens is het de ochtend en iedereen in de coupé pit nog. Maar er kwam zonet een vrouwtje met wat te bikken voor ontbijt langs, onder andere pannenkoeken met jam. Dat kon ik wel waarderen.

Wel op het ijs gestaan trouwens. We gingen savonds een hotel zoeken maar alles was dicht. Op 1 knijter groot en luxe resort na. Maar daar was geen toerist te beleven en we kregen 50% korting of zo. Zaten we die ochtend daar driegangen ontbijt te bikken in een lege restaurantzaal uitkijkend over dat meer.
    De stad Irkoetsk is niet veel te beleven. 1 groot Leninbeeld waar altijd nieuwe bloemen bij worden gelegd en 8 grote kerken die in de afgelopen eeuw zijn gebouwd. Maar verder niet straten die mooi zijn of zo, alles gebeurt hier binnen, dus je ziet niet zoveel. Overigens is het wel suf dat je dus ook een paar monumenten hebt voor specifieke dingen als 'politieke slachtoffers van binnenlandse zaken' en een beeld van Lenin in dezelfde stad. En wat me ook opvalt is hoedanig het referentiekader uitmaakt in de algemene geaccepteerde beeldvorming. Stalin is in Mongolië bijvoorbeeld bijna een held, omdat onder de invloedssfeer van Rusland de Mongolen geletterd werden, en ze weer meer mochten dan onder de Chinese invloedssfeer.
    Woensdagnacht 00u00 ging de trein dus die avond nog in een kroeg gezeten en daar kwamen we aan de praat met een Rus die een beetje engels kon, en de rest met Google translate deed. Dat was wel interessant, hij vertelde o.a. over het idee dat we al kregen dat de Russen met name in het oosten best open mensen zijn. Hij was ook christen, legde beetje uit dat de term 'orthodox' in Rusland eigenlijk meer iets betekent als 'extremistisch'. Hij was gewoon christen. Net als trouwens die lui uit Mongolië die we in de trein tegenkwamen. Die ging er vanuit dat wij christen waren omdat we geen gedoe hadden zoals in Mongolië dat ze het in het geheim moeten doen. Mag wel van de wet maar een paar van die buddhasukkels gaan dan knokkerijen doen als je openlijk gaat kerk spelen. Dat je dan dat soort tegenkomt is verder geen big deal, maar persoonlijk vind ik dat wel echt mooi en ook bemoedigend eigenlijk dat er overal in de wereld oprechte lui zijn.

De trein waar we dus nu in zitten naar Moskou is wel skeer als in je hebt geen gesloten coupés, en hardere bedden, geen vloerkleed en zo. Maar goed je betaalt ongeveer een euro per honderd kilometer, we hebben heet water en het is niet super druk in de wagon. Hebben ook de terugticket inmiddels geboekt, 3 mei vanaf Helsinki naar adam was goedkoop. Dus we pakken nog 2 nachttreinen naar Sint Petersburg eerst en dan Helsinki.

• Day 20

Trein naar Moskou

April 26, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 6 °C

Het is nu 2 dagen na vorige footprint, weer s'ochtends vroeg dus. De eerste dag was de trein niet zo vol en hebben we vooral gelezen en zo. Er is een precies schema met 'pauzes', dus bijv om 25 minuten over 3 staat de trein 21 minuten stil in die bepaalde plek. Dus dan gaan we naar buiten en de stationnetjes zijn altijd wel grappig. Die dag dus ook veel naar buiten gekeken en 2 dingen vallen op, hout en industrie. Naast dat je simpelweg door knijter lange bossen rijdt is al het gebouwde van hout, alle onderdelen van de sporadisch voorbij komende huizen bijvoorbeeld. En soms rij je door een soort breed spoor netwerk, wat dan vol staat met containers met balken, planken en ook soms kolen. De mate daarvan maakt het wel vet om te zien van die enorme houtpartijen. Ook maakten we de analyse dat deze dagen vrij goedkoop zijn, 37 euro voor alleen al 4 overnachtingen, en we hadden net voor de trein 15k roebels aan borg terug gekregen dus we leven als koning in de restaurantwagon. Eten en drinken daar gewoon veel. Da's ook wel de gezelligheidscoupé overigens, daar kwamen we wat gasten tegen die door de trein verspreid zitten en die we de rest van de tijd een beetje opzoeken bij de stops en zo. Toen we in de avond in het restaurant zaten stopten we bij een plek waar 1 knijter grote groep kinderen stond. En aangezien onze wagon de enige was die niet zo vol was dachten we al kak daar gaat onze rust. Ze bleken ook in onze wagon te zitten, naast en tegenover ons te liggen zelfs, maar dat bleek de 2e dag wel leuk te zijn eigenlijk.

Die kinderen waren tussen de 10 en 13 en gingen een week op dans kamp, een opvoering in 2 steden. Maar die vonden ons om de een of andere reden bere interessant en ze konden best goed engels, Nico en ik schatten in dat wij in 6vwo niet veel beter praatten. Dus die waren eerst verlegen, maar nadat een moeder voor hun bij een stop had gevraagd of ze met ons op de foto mochten was de ongemakkelijkheid er blijkbaar vanaf en vroegen ze ons de oren van het hoofd. Maar heel leuke kinderen wel. En vanaf dat moment leefden we niet alleen in 't restaurant dus maar ook in de coupé als koning. Van witte tanden, tot haar, tot kleren en bril alles vonden ze mooi. Net alsof we dikke popster waren of zo. Om 5 uur in de middag was er een stop en we gingen naar buiten maar besloten toen buitenom naar het restaurant te lopen en daar wat te drinken. Maar een kwartier nadat de trein wegging kwam de conducteur van de wagon binnen die ons was lopen zoeken omdat ze ons niet weer binnen had zien komen en die meisjes hadden bezorgd gevraagd waar we waren. Dat zag er wel donders droog uit, zaten wij daar met een halve liter voor onze neus uitgebreid te praten over oud klassieke filosofen, Thierry baudet en het Nederlandse onderwijssysteem, en leek het ineens net alsof we betrapt werden haha.

Maar goed rest van de avond beetje thee gedronken in de coupé en die koters gingen om 9u in de avond er uit, dus dachten kunnen we dan onze vrienden uit de andere wagon wel uitnodigen op de plekken die we hebben. Uiteindelijk zijn we op hun plek beland, dus bij een Rus en een Bulgaar van 50 of zo en een Canadees van 29. De rest van de coupé was gevuld met militairen dus was daar wel een graadje of 3 warmer. Die lui bleken ware Bourgondiërs, ze toverden het ene na het andere vishapje uit hun tassen. De canadees lag al te pitten, die hadden ze al uitgespeeld met wodka. Overigens zijn we er ook wel achter gekomen dat het beeld dat elke Rus liters alcohol drinkt wel wat meevalt, de studenten cultuur is eigenlijk nog heviger. Wij drinken voor ons gevoel helemaal niet veel hier zeg maar.
    Maar dat was wel weer echt lachen, zo'n interactief dagje. Nu zijn we vannacht in Yekaterinburg gestopt en waar we niet op hoopten maar ook niet vanuit gingen is wel uitgekomen, dat daar weer een hoop zijn ingestapt. Nico had nog besloten een bed dat beneden vrij was gekomen te pakken omdat die wat langer zijn. Maar ik zie net dat ie er blijkbaar vannacht is uitgebonjourd want hij ligt weer boven. Nu liggen er ook mensen op de plekken waar we met stoelen zaten, dus hopelijk gaan die nog een keer er uit, of zijn het gezellige lui. O ja Nico heeft nog tot zondag trouwens om een opdracht voor een vak waar zijn groepje een 3 op had te verbeteren anders heeft ie weer een halfjaar studievertraging. Dus we hadden een simkaart met internet gekocht. Maar daar is uiteraard nog niks van terechtgekomen, er is überhaupt ook vaak geen verbinding en de komende dag dus waarschijnlijk ook niet veel ruimte. Dus dat wordt lachen kijken hoe dat georganiseerd gaat worden.
    De indeling is trouwens; als je door de hal van de coupé loopt heb je links een 'vierzits' waar 4 kunnen slapen, horizontaal in 2 lagen. Als in Nederland dus maar dan nog 2 matrassen in de lucht er boven. En rechts heb je een tweezits waar 2 verticaal kunnen slapen, boven elkaar. Wij hebben 2 verticale bovenbedden in het verlengde dus van elkaar. Maar de stoelen onder onze bedden zijn dus vannacht opgemaakt tot bed helaas

• Day 23

Moskou

April 29, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 10 °C

Het Rode plein met het Kremlin en die kenmerkende kerk met de torens is leuk om te zien. Dan kun je Stalin en Napoleon al inbeelden die daar op historische momenten stonden. Agendatechnisch zaten we wel leuk omdat het orthodox pasen was, en een korte periode voor 9 mei wat hier de Overwinningsdag is uit ww2. Dus een hoop mijters voorbij zien komen in de kerken, en een reeks oefenmarsen van het leger buiten op het plein. Verder is het metrosysteem uniek om te zien. Toen die gebouwd werden was de koude oorlog en werden ze functioneel ook als schuilkelders gezien. Ze zitten dus knijter diep, en ze zijn heel ruim ingericht met populistische kunst, die trouwens best mooi is. Dus wat je doet is je koopt een muntje van 80 cent en dan ga je gewoon metro in, halte later er uit, ff op het perron rondkijken en dan stap je een minuut later weer in.

We zijn ook naar het Gulag museum geweest. 'T eerste wat ik daarvan denk is dat me eigenlijk wel positief verrast dat zo'n museum er is, en objectief alle verhalen vertelt. Met andere woorden ze schamen zich er niet voor en het is ook geen zonde. Beetje in lijn overigens met dat je in souvenirwinkels t shirts met Poetin met een zonnebril of een rare houding of zo kan kopen. Lijkt een beetje op Lucky tv met dat grappen maken over Willem Alexander. Alleen krijg je in Nederland een beetje de les mee dat we daar zo trots op mogen zijn, vrijheid en zo omdat het in bijvoorbeeld Rusland 1 KGB-nest zou zijn. Maar als je er bent lijkt niks daar op. Toch een beetje een geval invullen voor een ander. Ze hebben hier een hoop beelden en straatnamen en zelfs een mausoleum voor Lenin, maar net als in Irkutsk hebben ze ook gewoon Sukhbaataarstraten (Die onafhankelijkheid voor Mongolië van Rusland afdwong), tsaar nicolai pleinen, karl marx bibliotheken enzovoort. Dus dat ze Lenin op die manier voortleven wil niet zeggen dat ze niet ook zeg maar eer geven aan alle andersdenkenden. Zoals alle 2 miljoen slachtoffers in de Gulag kampen opgelezen worden in dat museum, dag en nacht.

Maar goed wel echt leipe verhalen in dat museum. Terreur op een ongekend smooth manier. Dat grote gebouw is trouwens het oude KGB hoofdkantoor. Staat gewoon als grauwe unit tussen moderne en mooie gebouwen.

• Day 25

Sint Petersburg

May 1, 2019 in Russia ⋅ ☀️ 15 °C

Als je Oostenrijk binnen kachelt heb je dat je van het ene op andere moment van een heuvel- naar een berglandschap gaat. Dat heb je op de Rusland-Finland grens met meren. De highspeed trein waar we nu in zitten raast met topsnelheid van 220 km/u door een landschap met ziek veel meren en bomen. Ook zijn er regendruppels te zien welke de eerste zijn deze vakantie.

Sint Petersburg is een ziek mooie stad, doet niet veel onder voor Rome met op elke straathoek een beeld of kathedraal. Ook zijn er grachten en terrasjes. Verder het hoogste gebouw van Europa, en nog veel water met een paar brede rivieren en de golf van Finland. En niet onbelangrijk een meer levendig avondleven dan Moskou dus konden we de twee champions league avonden op groot scherm kijken. Ook weer mooie metro stations. En nog twee geschiedenis musea meegepakt, over het beleg van de stad in de oorlog en een oorlogsonderzeeër