Par monts et par vaux, édition Touquet

September 9, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag was het een dagje van overal en nergens. Fietsen doet dat wel meer. Je rijdt dan je neus achterna en op elk kruispunt kies je de richting die je het meeste aanspreekt. Gelukkig hadden we een richting, dankzij onze geweldige gastheer, halve Belg, die ooit nog de Hilton in Brussel heeft geleid. Het is een schatje en hij legt ons echt in de watten, met weetjes, leuke insider tips, en om te beginnen een heerlijk ontbijt.

Na het ontbijt, quelle délice 👌, zijn we naar la Canche gereden, de grote (delta-) monding van de gelijknamige rivier waar je een geweldig uitzicht hebt over de heuvelende landschappen errond. En we zijn blijven doorrijden, tot over die rivier, en keken onze ogen uit. Pittoresk wordt afgewisseld met kitsch, er zijn hier ook wel wat vergane gloriën te bewonderen. Niet vergeten: le pays des Ch’tis is niet zo heel ver hier vandaag. Margi margi margiieee!

Bij die (vergane) gloriën zitten ook wel wat architecturale pareltjes, die aan restauratie toe zijn, maar die nog altijd iets uitademen van wat het hier ooit moet geweest zijn. Mondain, het centrum van waar de high society graag verbleef, maar waar nu dus niet veel meer van te bekennen is. Een weetje dat tot de verbeelding spreekt: als Macron moet stemmen, doet hij dat blijkbaar hier in Le Touquet.

Wat ook absoluut opgemerkt werd: de villawijken hier rondom zijn ontzettend mooi en rustig. Heel veel exclusieve pied-à-terres, maar nu wel wat verlaten, het seizoen is voorbij.

Qua eten en drinken doen we ons hier niets tekort. Ben zelf nogal gek op alle soorten visjes en zeevruchten, dus dat is echt genieten geblazen als je ‘t hier voorgeschoteld krijgt, vers uit het zeetje. En van wijn kennen de Fransen ook wel iets natuurlijk. Hmm mm.