Joined August 2016 Message

dinsdag 30 augustus

August 29, 2016 in Greece ⋅ 🌙 25 °C

We zijn door Katerina uit genodigd voor het ontbijt, jawel al om 09.00u dat betekent dat we de wekker moesten zetten.
    Het is een ontbijt wat er wezen mag, tjonge wat goed verzorgd en wat lekker. En dan die goede en zeer vriendelijke bediening van Stella. Op zo'n ontbijt kun je de hele dag teren. Toch maar even een rondje lopen en dan lezen, zwemmen in de zee, lezen en op de scooter naar de winkels.
    Want er moet nog wel wat mee naar Nederland.
    Tegen 't eind van de middag lekker weer even zwemmen.
    En dan is het zo alweer tijd voor het diner.
    Gelukkig maar dat het einde van de vakantie in zicht komt want het lijkt erop dat we dicht groeien.

maandag

August 29, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 28 °C

Opnieuw een zonnige dag, na het ontbijt neem ik Lars mee achter op de scooter en maak een rondje op Poros. Vervolgens met oma naar de boulevard van Poros, winkeltje in, winkeltje uit, en op het bekende terras een glaasje drinken.
    Kijken naar alles wat er voorbij komt, dames in bikini's, dames in burkas. Een veerboot die komt en gaat en een man op een scooter die elke 5 minuten een zak aan de straat zet, verdacht pakketje?

Toch maar even zwemmen en wederom is onze Russische pianiste ook op het strand en spreken kort over de concerten. Morgen gaat ze weer terug naar Moskou.

Na het eten scheuren we nog even naar het centrum om te kijken hoe het er is rond de klok van 23.00u, alle winkels zij nog open en de terrassen behoorlijk wat bezet.

zondag

August 28, 2016 in Greece ⋅ ⛅ 27 °C

Na ons ontbijt luisteren we op het balkon naar de dienst in ons eigen kerkgebouw, een dienst waarin Lotte Limburg het teken en zegel van de heilige doop mocht ontvangen.

Opgenomen en verbonden
    Met de Naam die vrede is
    Gaat jouw leven niet ten onder
    En het wordt niet uitgewist.

Na de koffie rijden we een rondje op de scooter, het weer is prima maar af en toe waait het stevig.
    We slaan een weg in wat eigenlijk niet mag en komen uiteindelijk in het noordoosten van Poros terecht.
    Onderweg van alles gezien, bergen afval, schapen, geiten, steile afgrond, het is allemaal goed gegaan. Van het noordoosten rijden we naar het zuidwesten,de inhammen ogen mooi maar het strand ziet er door het afval smerig uit.
    Uiteindelijk vlak bij ons appartement gezwommen.

Nog even terug komend op de melding dat we Russische dames hebben gesignaleerd, een van deze dames kwamen we bijna dagelijks op het strand tegen, een jonge dame alleen op het strand en ze keek niet gelukkig. Toch maar eens aangesproken over 't weer en ze gaf aan dat ze uit Moskou kwam. Tijdens het concert zagen we haar op de voorste rij zitten in een deftige jurk. Wat blijkt, zij heet Tatiana Christyakova en is pianiste, zij opende het concert met een concert van J. S. Bach in Re mineur BWV 1052. Zie www.tatianachistyakova.com

We eten op tijd en lekker en lopen daarna naar de haven en maken het grootste deel van van de piano concerten. De deelnemers van de piano academy meten elk een stuk spelen. Het publiek mag daaruit de nummers 1,2 en 3 kiezen. De einduitslag hebben we niet afgewacht, het was een lange en warme zit.

zaterdag

August 27, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 29 °C

Langzame start door hoofdpijn, na enen toch maar even op de scooter naar de haven. Door de kleine straatjes gelopen, een kerk bekeken en toelichting gekregen van de 'Kosteres', vervolgens naar de Tower geklommen alweer een mooi uitzicht over de omgeving. Na deze inspanning hebben we wel een terrasje verdiend en genieten van het uitzicht en de icetea, helaas deze vakantie geen alcohol ivm medicatie.
    Na het zwemmen zakt de hoofdpijn wat af en omdat we vanavond naar een concert van eten we op een vroeger tijdstip. We lopen naar de haven en komen in de Syggros Open Air Theater als het concert al aan de gang is. Verschillende pianisten treden op met het Sinfonieorchester of Athens. Pianisten uit verschillende landen, zoals Russia, Norway, Spain, Skopje, South Korea, and Greece en nog veel meer. Een prachtig concert met werken van Bach, Beethoven, Hayden en Mozart.
    Na middernacht komen we weer aan bij de Odyssey appartements.

vrijdag

August 26, 2016 in Greece ⋅ 🌬 27 °C

Gisteravond na het eten nog kort gesproken met een Grieks echtpaar met 2 jonge kinderen. Ze kwamen uit Athene en waren in Poros op vakantie.
    Op mijn vraag hoe het leven in Griekenland is na alle gedoe vanuit de EU gaven ze aan dat het zwaar is omdat de belastingen erg hoog zijn, ze moeten beiden hard werken om rond te kunnen komen.
    Vb een liter melk kost op Poros €1.35, de goedkoopste, deze melk kost in Athene iets minder, maar zo'n €1.30. Volgens mij kost een liter melk in NL ongeveer €0.75. De salarissen In NL liggen 2 tot 4 keer hoger dan in NL.
    Hij verwachtte naast financiële steun ook bestuurlijke steun omdat de Griekse overheid wel advies en begeleiding kan gebruiken. En, er moet meer eenheid komen binnen de unie, nu lijkt het veel op masters and slaves, noord west europa en zuid Europa. Het was een prettig gesprek.

Vrijdagmorgen een rondje op de scooter gemaakt met Lars. Het weer is prima, 32° en zonnig.
    Zo tijd om te gaan zwemmen, we gaan dit keer naar de Russian Bay. En dat was lekker, op een strandbed onder een parasol en als het toch te heet is dan maar even in de zee. En, eindelijk m'n 3e boek uitgelezen.

Vlak voor vertrek nog een gesprek met een Griekse familie, vader, moeder en zoon. De moeder is docent aan de highschool en geeft vakken als Grieks, wetenschap en geschiedenis. Door de hoge werkeloosheid en de toekomst verwachting in Griekenland hebben ze besloten te immigreren naar Australië.
    Ik ben natuurlijk maar een leek maar ik denk dat er veel opbouwend werk is voor de Europese unie.

We realiseren ons dat we alweer een week in Griekenland zijn, het gaat snel.

donderdag

August 25, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag zijn we na de koffie naar het eiland Methana gereden, we mochten de auto van Rik en Katerina hiervoor gebruiken, een BMW.
    Allereerst moeten we natuurlijk met de veerboot naar het vaste land poleponesis en daarvoor moeten kaartjes gekocht worden. De overtocht duurt ongeveer 5 minuten maar alle auto's erop en eraf kost meer tijd. Van Galatas waar de veerboot aankomt rijden we naar Methana op het eiland Methana . Na een rondje over de boulevard rijden we langs de oostkust naar het noorden, kronkelige, omhoog en omlaag. Mooie vergezichten want rondom zijn veel eilanden te zien. Ook blijken er zwavelbaden te zijn, sterk geurend of te wel stinken, we zijn er niet in geweest. Wel gezwommen in de zee in het noorden van het eiland. Op de terugweg in Methana gestopt en wat gegeten, na een rondje gewandeld te hebben rijden we, anders gezegd rijdt Jan ons terug. Er was zeker meer te zien, misschien komt dat een andere keer.
    Het was vandaag bewolkt en zo'n 30°C, lekker weer om wat te doen. Tegen 21.00u gaan we naar de bistro voor het avond eten.
    @sietse, gisteren en vandaag hebben we Russische dames op Poros gesignaleerd.

woensdag 24-8

August 24, 2016 in Greece ⋅ ⛅ 31 °C

Koffie gedronken met de familie Aberson en met Katerina. Plannen gemaakt voor donderdag vervolgens rond het eiland gereden, onder tussen nog even gezwommen.
    In de namiddag weer even zwemmen en vanavond heerlijk gegeten samen met Katerina, het eten was voorbereid vlgs recept van haarzelf.
    Vandaag was het half bewolkt en de temperatuur was met 32° iets aangenamer.

dinsdag 23 augustus

August 23, 2016 in Greece ⋅ 🌙 28 °C

Dinsdag is het erg warm, na het ontbijt op de scooter naar de haven en op zoek naar een haaknaald 3.5. Dat was wel even zweten maar toch gelukt, daarna op een terrasje een koel glaasje drinken. Bij het drankje wordt ook een fles koud water geserveerd, ook die wordt gretig naar binnen gewerkt.

Maandagavond kwamen we bij het kerkje ene Martha tegen. Zij legde ons uit wat er te doen was, het is 8 dagen na Maria Hemelvaart en op deze dag zou de begrafenis van Maria herdacht worden? Het is dus dat de Grieks orthodoxen net als de Rooms-katholieken aan Maria verering doen.
    Deze Martha is o.i. prettig gestoord, na veel heen en weer gepraat haalt ze potjes of vaasjes uit haar tas met een takje van een olijfboom, dit geeft ze aan ons, maar we mogen nu een wens doen want dit vaasje brengt geluk. Het was een gift maar moeten wel € 5.00 betalen.
    Wij hebben beloofd dit geld aan Katerina (haar vriendin, die echt niet) te doen, en ja hoor vanavond kwam ze langs om het geld op te halen.
    Grappige ontmoeting maar vanaf nu gaan we Martha ontwijken. Het liedje van E&R. 'Martha Martha leg je bezem neer kwam steeds in ons op.

Vanmiddag kwam bewolking opzetten en daardoor was de temperatuur wat dragelijker en ook het zwemmen in de zee blijft lekker.

echt vakantie

August 22, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 32 °C

Broodjes halen, ontbijten en samen koffie drinken en dan een scooter huren. En gelijk maar een rondje rijden, niet te snel want alleen een T-shirt en korte broek bied weinig bescherming. Met 38° is het echt heet en daarbij, er is niemand die een helm op heeft. Je kunt de scooter overal parkeren en de sleutel er in laten zitten, niemand neemt hem mee.
    Even naar de winkels bij de haven om een hoed uit te zoeken voor jullie moeder, want ik heb een pet. En bij deze felle zonneschijn moet dit ook.
    Even bijkomen in het appartement waar de airco lekker koelt en natuurlijk verkoeling zoeken in de (zoute) zee. De laatste foto, cadeau tip voor Sietse?
    😂

Eigen appartement

August 21, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 32 °C

Na het ontbijt nemen we onze koffers mee naar Odyssey en zijn dan bewoners van een eigen appartement, 2 verdiepingen en een balkon met uitzicht op de zee. Later vanmiddag zullen Jan en Tony Aberson arriveren, deze mensen hebben we in 2010 op deze locatie leren kennen.
    Temperatuur is ruim 35°C, toch maar even zwemmen, heerlijk zeewater. Omdat het zondag is en we van het Grieks niets mee krijgen, hebben we naar een NL kerkdienst geluisterd over Lucas 4:31-41. Een dag, morgen, middag en avond mee opgetrokken met Jezus. Een bemoedigende boodschap zeker te bedenken dat Jezus alle zieken een voor een genas, hij zorgt dus voor ieder mens persoonlijk. Ook bestrijdt Hij het kwaad, dat was 's morgens in de synagoge.
    Smakelijk gegeten en een kleine wandeling en dan naar bed