Vietnam

June 2019
A 18-day adventure by Alva Read more

Bilresa och berg

June 7, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Idag åkte vi bil i fyra timmar. Det var sådär eftersom jag satt ihopträngd där bak under halva resan. Jag kunde inte fälla ner stolen och mina ben fick inte plats eftersom Evert fällt ner sitt säte 180 grader. "Struggles of being tall". Vi tog två pauser; en gång på ett berg och en annan gång på ett random ställe.

När vi var framme i staden gick vi femtiotusen trappsteg för att komma till ett tempel. Det var jobbigt eftersom jag har svaga ben och jag literally gick i en bastu. Templet var fint men det fanns fladdermöss. Jag var rädd att de skulle flyga nära mitt huvud eller lägga en donkey-shit på mig. Jag och Arvid hade också bestämt oss för att skaffa en glass, men insåg ganska snart att det var en dålig idé. Jag blev lite kladdig och fick glass på händerna. Jag trodde det var illa, men det var innan jag såg Arvid som hade blivit tvungen att springa iväg och tvätta sig efter att fått glass överallt. Denna dagen insåg jag också att jag var klumpig.

Lunch och vandring i stan

June 7, 2019 in Vietnam ⋅ 🌙 28 °C

Vi åt lunch på ett nudelställe. Jag beställde nudlar med kött och sallad. Det var gott. Efter det gick vi runt i stan. Tyvärr var jag ganska trött och jag hamnade i det jobbiga läget när man vill vara uppmärksam och koncentrerad men är för trött och varm så det jag kunde göra var att kolla ner i marken och känna mig svettig. Det var iallafall kul. Vi besökte några random museum och kollade runt i marknaden. Sedan kom vi till den konstigaste tidpunkten på dagen: Showen. Jag vet inte hur när var eller varför vi hamnade där, men vår guide tyckte att det var en bra idé att ta och till en skum musik och teater föreställning med en bingo grej. Det var skumt och jag fattade inte mycket. Men det var ändå kul.Read more

Poolhäng och kvällsmat

June 7, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Resten av eftermiddagen tillbringades på hotellet. Jag, Arvid och pappa badade mycket och jag satt och tänkte en del på varför pappa fortfarande inte vill skaffa en pool.

På kvällen stack vi till en restaurang som vår guide hade rekommenderat. Det var trevligt där. Min mat var god och det var helt enkelt nice. Jag vet inte vad jag mer ska skriva om det så jag antar att jag är färdig.Read more

En annan båt, lunch och fotmassage

June 8, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 34 °C

Vi hamnade på en mindre båt som såg ut som en balja. Jag och mamma hamnade i samma båt tillsammans med den bästa föraren. Han var rolig och körde bättre än de andra. Pappa och Arvid fick också testa att kasta fisknät, men båda var ganska dåliga på det. Senare hamnade jag och Arvid i samma båt med samma förare. Då fick vi testa att fiska krabbor. Jag fick två stycken, men Arvid var rätt dålig och fick inte en enda. Jag fick också chansen att hålla i dem, men det ville jag inte eftersom jag var rädd att jag skulle förlora greppet och att de skulle hoppa in i min mun.

Efter det tog vi oss till ett ställe där vi åt lunch och fick fotmassage. Lunchen var god men vi trodde att vi bara skulle få en portion, så vi åt oss proppmätta på den. Men det visade sig att vi skulle få fem rätter till, så vi var ganska döda efter lunchen. Efteråt fick vi fotmassage och jag tyckte synd om personen som var tvungen att massera pappas fötter. I början kittlades det väldigt mycket och jag fick anstränga mig för att inte springa iväg och sparka runt. Jag tyckte att jag hanterade det ganska bra. Jag fick bita mig i tungan för att inte bryta ut i skrik och skratt. Pappa led också lite, märkte jag.

Cykel, båt och workshop

June 8, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 34 °C

Idag cyklade vi till en by. Den första kilometern dog man lite eftersom det kom mopeder från alla håll och man hade ingen aning hur den fula cykeln fungerade. Den hade handbroms vilket var annorlunda. Ibland glömde man det, så i några sekunder ser man ut som en fyraåring som aldrig suttit på en cykel. Hjälmar är inte heller en prioritering hos vietnameser men vi alla överlevde tror jag. Cykeln var skön. Det gjorde lite ont i röven trots att sadeln var bekväm, men det gick bra ändå.

Vi stannade på en träskulptur-workshop där vi hittade en femtonåring som stabade en budda. Den blev fin, men han tyckte den var svinful, så vår guide fick den gratis. Vi köpte också några skulpturer i affären, har dock glömt vilken vi köpte.

Vi cyklade ett tag till innan vi kom fram till en båt. Den första biten var rolig att åka, men efter ett tag blev det tråkigt och jobbigt. Jag och Arvid gjorde bottleflip ett tag. Det var kul, men tydligen så fick vi inte göra det, så det blev långtråkigt igen.

Poolhäng och pruteri

June 8, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 34 °C

Eftermiddagen tillbringade vi mestadels vid poolen. Jag köpte en smoothie och badade i några timmar, både i inne- och utepoolen.

Kvällsmaten blev grillad bläckfisk, på samma restaurang som igår. Det var trevligt och jag blev väldigt mätt. Efter maten, shoppade jag och mamma. Vi letade efter lyktor och vi hade bestämt oss för att pruta. Mamma gjorde ett försök på den första affären men det gick inget annat än piss. Hon prutade inte ens, utan sa ett random pris innan hon gav upp igen och stack därifrån. Vi kom överens om att hon sög på det, så jag fick ta över. Jag var inte heller bra på det, men lyckades minska priset lite iallafall. Vi kom till hotellet med tre lyktor och två colaflaskor.Read more

Tunnlar och krig

June 10, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Vi började dagen med att fira mamma. Hon låtsassov tills vi stormade in i rummet med "ja må hon leva".

Efter det åkte vi till Viet Cong där vissa nordvietnameser gömde sig under kriget. Turen började med en film och en kvinna som förklarade lite. Jag fattade inte någonting av vad hon sa eftersom hon hela tiden switchade mellan vietnamesiska och engelska. Hursomhelst började vi gå vår rundtur. Vi testade att gå genom ingången som var ett hål i marken med ett lock. Jag testade att gå igenom men när jag skulle gå därifrån orsakade min klumpighet ett lövbad. Så jag gick klädd som ett träd resten av dagen.

Vi fick också se på ett par köttiga fällor som de använde under kriget. Sedan fick jag, Arvid och mamma testa att gå igenom tunnlarna. Det gick inte så bra, min röv slog i taket hela tiden.

Det var roligt och intressant där men det fanns en massa tusenfotande larver och myror som försökte döda mig.

En bullshit dag

June 12, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Idag var en bullshit dag. Pånkemannen vaknade med fett mycket feber. Jag och pappa är de enda som är friska och nu har det blivit en tävling om vem som är kommer hålla sig frisk längst.

Mamma och pappa åkte iväg tidigt på morgonen för att gå på en marknad. Jag tvekade på om jag skulle följa med och bestämde mig tillslut för att sova några extra timmar istället. Jag är glad att jag gjorde det valet, för mamma och pappa kom hem med ett besviket ansiktsuttryck.

Hela dagen var en roadtrip med några pauser. Vid den första pausen besökte vi ett gammalt hus. Ingen av oss visste vad som var så speciellt med huset. Så det var ganska tråkigt. Vid den andra pausen fanns femtusen hängmattor som vi hängde på. Badrummet hade ingen toalett, men vi hittade en apa istället, då blev jag gladare. Sen blev jag på dåligt humör igen när jag såg vilken liten bur den levde i.

Vi fortsatte åka bil ett tag till, tills vi kom fram till det sista stoppet. Där åt vi också lunch. För det första sög servicen och vi blev attackerade av flugor som var ännu mer besatt av mat än mig. Det kröp också in två getingar i min cola-burk. Arvid spydde också. Han gjorde konstiga ljud och sa att han hade ont i halsen. Då visste vi vad som var påväg. Mamma, pappa och Arvid sprang ut ur restaurangen och jag fick en obehaglig adrenalin som man får när någon håller på att spy. Arvid släppte en liten kräkpöl på parkeringsplatsen, sedan fortsatte vi åka bil till Saigon.

När vi kom fram till Saigon åkte mamma, pappa och Arvid till sjukhuset. Jag och Evert hängde på hotellet ett tag. De andra kom hem ganska sent så jag och Evert stack till starbucks och åt kvällsmat där.

Fyra hotellrum på ett dygn

June 14, 2019 in Vietnam ⋅ 🌫 29 °C

Vi lämnade vårt hotellrum kl 16 och drog till flygplatsen. Arvid mådde illa och jag var rädd att han skulle släppa en kräkpöl på flygplatsen, men vi överlevde...

Vi kom fram till ett skithotell med sunkiga rum som låg bredvid en nattklubb som spelade musik som lät högre än pappas pruttar. Jag sov två timmar i natt på grund av musik, en grodjävel och en Arvid som knäade mig i röven hela natten. Både frukosten och lunchen var slut så vi fick ta typ det sista som gick att välja. Vi fick höga förväntningar när vi fick chansen att byta rum, med egen pool och större sängar. Men de rummen var inte mycket bättre. Vår pool hade en trasig lampa och min overprotective mamma trodde vi skulle dö av elektrisk chock, så vi fick inte bada där. När vi skulle till stranden tror jag att chauffören som skjutsade dit oss hörde fel om vart vi skulle. Vi sa "strand" men han tog oss till ett ställe som mer såg ut som en soptipp.

Vi fick äntligen byta hotell och hamnade på ett mycket bättre ställe. Det var fräscht och väldigt nice. Nu sitter vi på en restaurang med mätta magar och nöjda leenden.

Misslyckat vattenpark besök

June 17, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Igår tog jag en paus eftersom jag står för att semester är till för att slappna av och ta det lugn.

Idag försov jag mig. Mamma insisterar att hon väckte mig men det tror jag inte på. Hursomhelst började alla andra slappa och låta bli att skynda sig för att de trodde att vi inte skulle hinna den första bussen pga mig. Men jag överraskade dem och det slutade med att vi hann.

Vi tillbringade förmiddagen på nöjesparken. Det var roligt men jag föredrar lite galnare bergochdalbanor. Mamma är lite mesig och åksjuk av sig, så hon åkte den lugnaste karusellen, sedan var hon färdig.

Eftermiddagen var dock definitionen av misslyckat. Det åskade högre än pappas pruttar så jag fick inte bada. När det väl lugnat ner sig lite tänkte vi "nu jävlar ska vi åka". Men nej. Eftersom Arvid är en knodd under 50 kg fick han inte åka. Man måste vara fyra st för att åka och pappa stannade hemma på grund av feber, så tillslut fick ingen åka. Detta problemet stötte vi på vid alla roliga rutschkanor och åskan kom tillbaka. Så det blev knappt något åk i vattenparken. Vi lämnade vattenparken med en besvikelse och ilska mot pappa som skulle bli sjuk JUST denna dagen.