• Day 10

Hrady u Siguldy a NP Gauja

September 14, 2016 in Latvia ⋅ ☀️ 16 °C

Hrady supr, krasne opravene a znovu postavene drevene vystavby, podsebiti a strechy.

Gauja je park, chranici udoli reky. Dal jsem dva kratsi treky a zadna pecka se nekona - kam se to hrabe na Svatojanske proudy :). Proste reka, pisecne brehy, okolni les.

V prirode zacina podzim a neskutecne si to uzivam. Taktak se zacina obarvovat listi a valet se po cestickach, kde treskute chrupe a cinka. Pavouci vlakna, modra obloha, bile kmeny briz, pronikava zelen mechu, bile strapate cary cirrusu. Vune orechu a vresu.

Setkani s pani pruvodkyni u hradu, povidani o znecisteni vody: na mape je pramen, chtel jsem vedet zda tam opravdu je a zda voda je pitna. K memu prekvapeni mne cely kus parkem doprovazi a pritom povidame - odkud a kam, jak se mi libi Pobalti, ze ona byla "v Cechia" v Praze a po hradech v ramci nejakeho studijniho tour... A ze malo dostupne pitne vody (i v domacnostech!!) maji kvuli chemickemu znecisteni podzemnich vod. Stacilo pry 10 let a vsechno je jinak. Placata krajina holt. Vidite, a my pitnou vodou v CR splachujeme wc...

Legracni "nejvetsi jeskyne v pobalti" vypada jako bezny kokorinsky previs a ma 10 m na vysku. Za 2,5€ parkovne se mi to ani snad nevyplatilo :)).

Lotysske vesnice jsou ponejvice shlukem samot.