Dag 7: Seligan Island

April 19, 2017, Sulu Sea ⋅ ⛅ 29 °C

I dag tog vi ud til skilpaddeøerne, der består af 3 øer, hvoraf vi skal besøge den ene kaldet Seligan Island. Vi havde en bådtur på 40 km, hvorefter vi havde dagen for os selv. Øen er en tropeø med sandstrande, palmer og solskin. Vi valgte at snorkle i det gode vejr. Som sidst så vi en masse fisk og vandet var super varmt. Skildpaddereservatet har eksisteret siden 1977, med det formål at bevare de 7 arter af havskildpadder. De er truet af flere årsager, alle pga. mennesket og dets adfærd. her skal nævnes salg af kød, æg samt indsamling af skjolde til souvenirs. Derudover går de ikke i land på kyster med meget lys og det havgræs de skal leve af, forsvinder i havene pga. forurening. Havskildpadder lægger æg på den strand hvor de er født, de lægger 40-190 æg i en rede de graver på stranden. Vi var så heldige at se en grøn havskildpadde (verdens anden største) komme og lægge æg. Havskildpadden var ikke registreret på øen før, den var ret stor og målte 109x97 cm. Den lagde ca. 90 æg mens vi fik lov at se med. Efter hun havde lagt dem blev hun registreret og vi gik videre over til udrugningsområdet, hvor rangere flytter æggene over. Til sidst fik vi lov at se et nyt kuld babyskildpadder blive sat ud på stranden. De fleste stormede mod vandet, men nogle enkelte var faldet i søvn. Derfor hjalp Maria den på vej, ved at skubbe til den med en finger, dyreplejeinstinktet plejes hernede. Alt i alt en oplevelse udover det forventelige.Read more