Campbell River

July 26, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 14 °C

Idag skulle vi videre nordpå. Da ingen af os kunne sove længe, besluttede vi os for at tage afsted tidligt, dvs. kl. 5:30. Efter en times kørsel fik vi morgenmad, som bestod af avocadotoast med kaffe og kakao. Herefter kørte vi direkte til Campbell River, hvor vi skulle overnatte. På vejen så vi gribbe og hele to hvidhovede havørne. Da check in først er efter kl 15 besluttede vi os for at få et overblik over spændende aktiviteter. Derfor tog vi ned på et turistkontor, hvor Maria fik hamstret en stak brochurer. Her valgte vi at prøve at tilmelde os en hvalsafari til om aftenen. Det var et større puslespil at finde en tur, men til sidst lykkedes det dog.

Inden hvalsafarien skulle vi dog lige forbi Elk Falls, et vandfald ikke langt fra byen. Der var mange flotte vandreruter dertil og for enden var der en hængebro, hvorfra vi kunne få en bedre udsigt. Vi så desuden en slange, to egern og en spætte i skoven, udover diverse småfugle. Efter skovturen skulle vi tjekke ind på motellet, så vi kørte direkte derhen. Troede vi, for det viste sig at vi havde tastet det forkerte navn ind på GPSen. Det fandt vi selvfølgelig først ud af efter ekspedienten havde kigget alle papirerne igennem flere gange, han tog det dog med et smil. Herefter kørte vi til det rigtige motel, ikke langt derfra.

Klokken 18 var det blevet tid til vores første hvalsafari. Vi var som så ofte før lidt sent på den, men nåede dog heldigvis med båden. Vores guide fortalte os, at vi kunne være heldige og se pukkelhvaler, spækhuggere og søløver. Det første vi fik set var en mindre flok søløver, der slappede af på en bøje. Derefter fik vi besked på, at spækhuggerne var for langt væk til at vi kunne nå det på 2 timer... øv. Der gik dog ikke længe før vi fik af vide, at der alligevel var spækhuggere i nærheden. Båden satte derfor med det samme kurs mod spækhuggerne. Det viste sig at være en god beslutning, da vi så indtil flere spækhuggere svømme sammen. Især var en ung hval meget legesyg, så vi oplevede ham/hende springe op af vandet i kådhed.

Alt i alt en vellykket og begivenhedsrig dag :)