Kajaktur dag 4

August 1, 2018 in Canada ⋅ ☁️ 15 °C

I dag var vi på en heldagsudflugt. Vi sejlede nordvest på til Blackfish Sound, som er en større havområde end dem vi ellers har været ved. Blackfish er et gammelt ord for spækhugger her. Da vi kom derud, så vi med det samme endnu en pukkelhval og efter lidt tid kom der 6-7 legesyge delfiner forbi (art: stillehavshvidside). Delfinerne kom lige imod os, så vi blev nødt til at padle tilbage mod kysten for at holde afstand. Samtidig var der flere pukkelhvaler rundt om os. Da vi sejlede videre, kom vi direkte forbi en hvidhovedet havørn der sad og spiste en fisk, og vi blev nødt til at holde afstand igen.

Om eftermiddagen sejlede vi samme vej tilbage. Her så vi en større flok Dalls Marsvin der kom op til overfladen i flere omgange. Denne type marsvin er sorte og hvide som spækhuggere og har en buet bagende der gør dem til en af de hurtigste hvaler. Efterfølgende så vi en af de events vi havde ventet på, en pukkelhval der lavede så dybt et dyk at halefinnen kom i vejret. En anden pukkelhval kom op af vandet med hovedet først, desværre var vi lidt for langsomme til at kigge, så vi så kun den enorme vandsky den efterlod. Desværre stadig igen spæghuggere i dag, vi håber stadig på at få set nogle fra kajakken.