A 13-day adventure by Maria og Steffen Read more

Dag 9: Sukau og Kinabatanganfloden

April 21, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 9 °C

I dag stod vi op kl. 5:30 da vi skulle på flodsafari fra kl. 6-8. Vi skulle sejle i en mindre båd end hidtil og ind af nogle mindre floder. Her så vi en masse spændende dyr. Der var ingen aber og næsehornsfugle som på gårsdagens tur, tilgengæld var der flere slags isfugle, brednæb og andre farverige fugle. Vi så også en stor ferskvandskrokodille, der svømmede lige op af vores båd. Det er kun under en måned siden en plantage medarbejder hernede blev spist af en krokodille, så de er ikke helt ufarlige. Vi så også en flot grøn slange, der var krøllet sammen på en gren udover vandet.

Efter flodturen var vi på en guidet tur rundt i skoven omkring vores lodge. Her fortalte en lokal guide, som er fra en af de lokale stammefolk om, hvordan de overlever i junglen. På turen så vi nogle flotte fugle samt firben og flyvende øgler.

Om eftermiddagen var vi på endnu en flodtur på den større flod. Her så vi igen store flokke med næseaber og langhalede macaqueaber, der sad i træerne tæt på floden. Vi så også en ny slags næsehornsfugl. Højdepunktet på turen var dog en flok korthalede macaqueaber, som vi kun har set få af tidligere.

Om aftenen var vi på natsafari, hvor vi sejlede ud på en båd med projektørlys. Her så vi mange af de fugle vi havde set i løbet af dagen, dog sovende på grenene, så man kunne komme helt tæt på. Vi så også nogle flyvende hunde og en ugle.

Dag 10: Rejse tilbage til Kota Kinabalu

April 22, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

I dag skulle vi rejse tilbage til Kota Kinabalu (den by vi var i de første dage). Vi valgte som de eneste at tage på en frivillig flodsafari inden morgenmaden, så vi var igen oppe kl. 5:30. Turen var anderledes end de andre, da vi sejlede den modsatte retning. Meget af det vi så var lidt det samme som på de andre ture, dog var det nye en klippe med en masse svalereder. Vi så også et sort egern som foruargerede på nogle frugter samt mange næsehornsfugle. Vi var også heldige at se en krokodille ligge og slikke sol på flodbredden.

Efter turen tog vi med båd tilbage til Sandakan, hvor vi skulle flyve til Kota Kinabalu. I Kota Kinabalu slappede vi af på hotellet og tog ind til byen for at få noget mad. Da vi er ved at være godt trætte af ris opsøgte vi Hard Rock Cafe, hvor vi kunne få en vegetarburger.

Dag 11: Fugletur til Crocker Range Park

April 23, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 18 °C

I dag kunne vi selv bestemme hvad vi ville lave. Vi kunne f.eks. tage ud til en af øerne eller slappe af i solen i hotellets park. Vi valgte det eneste fornuftige, nemlig at tage på fugletur kl. 6. Fugleturen var med en lokal guide og en af de andre fra vores gruppe. Vi kørte ca. 1 time i bil op til et montant skovområde kaldet Crocker Range Park. Her så vi en masse sjældne fugle, som kun lever lokalt i området. Bl.a. en askedrongo, gråbrun topbulbul, brunøret bulbul, indonesisk busksanger, borneo edderkopperjæger. Den mest interessante vi så var den sjældne sarawak edderkoppejæger, der kun lever i dette område.

Efter skovturen tog vi ud til kysten, hvor vi så en malajpræstekrave der er en endemisk art. Herefter var vi i en lokal park, hvor vi bl.a. så en blånakket grovnæbspapegøje, en isfugl og en lille sundaflagspætte. Sidste stop på turen var et sted i byen hvor nathejre og rød nathejre havde reder i træerne. Det var ret sjovt at se dem hoppe rundt deroppe. Et nemt sted at tage billeder. Fugleturen sluttede på hotellet kl. 16:30, så en lang dag med mange fugle. Vi endte dagen med at slappe af på hotellet.

Dag 12: Hjemrejse og Singapore

April 24, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 25 °C

I dag kunne vi sove helt til 7:30, hvilket er 2 timer længere end de sidste mange dage. Vi vågnede dog begge tidligt, så vores døgnrytme er indstillet på at skulle op 5:30. Vi rejste hjem fra Borneo i dag, men på vejen brugte vi en halv dag i Singapore. Det regnede meget da vi ankom, så i stedet for at besøge botanisk have blev vi sat af i et shoppingcenter. Ikke specielt interessant, men vi fik da 2 timer til at gå derinde. Derefter var vi ude at spise i en foodcourt, hvor vi bestilte mad et sted der var ved at lukke. Det betød vi fik tallerkenen fyldt op med mad, som vi slet ikke kunne spise. Lige nu venter vi i loungen hvor fodmassagen bl.a. nydes. Vi ankommer til København i morgen tidlig og stopper derfor med opdateringer herinde.Read more