A 13-day adventure by Maria og Steffen Read more

Dag 1: Flyvetur med Singapore Airlines

April 13, 2017 ⋅ ⛅ 33 °C

Flyveturen tager ca 11 timer fra København til Singapore. Vi fik sæder på bagerste række, tæt på køkkenet. Da der var vegansk mad til os, fik vi mad som nogle af de første. Maden var glimrende, det eneste vi ikke spiste var desserten, der bestod af ris med vaniljesmag. Vi har hygget med film, hvor Maria så musical (La La Land) og Steffen et argentinsk drama. Det meste af turen har vi brugt på at prøve på at få lidt søvn. Vi ankommer til Singapore 5:40 lokal tid og skal derfra ud i Singapore i 10 timer, hvorefter vi skal videre til Borneo. Så det bliver en lang dag!Read more

Dag 2: Singapore

April 14, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 26 °C

Vi har i dag mødt vores gruppe bestående af 55+. Vi fik et alvorlig og medfølende spørgsmål fra en ældre mand fra gruppen "Hvordan er det at være på tur med ældresagen?" han blev beroliget med, at vi bestemt synes det er en god målgruppe, som vi foretrækker fremfor teenagere ;) Vores guide Line (hende på billedet) er også sød, hende og Maria allerede snakket om islænder heste. Her er ca 30 grader i solen :) vi har set statuen af "fiskeløven" , samt Gardens By The Bay, hvor vi brugte mange timer med at studere planter og orkideer, træer, samt verdens største indendørs vandfald. Vi er dog meget trætte efter kun få timers søvn på flyturen herned.Read more

Dag 3: Sejltur til øerne Gaya og Mamutik

April 15, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Første dag på Borneo er igang:) Vi ankom fredag aften ved 20 tiden, hvorefter vi tog ned i restauranten og fik lidt at spise. Vi har været ude på 2 øer, tæt på Kola Kinabalu (hovedbyen i den del af Borneo vi skal være i). Gaya Island er den største ø, vi gik en 1,5km lang rute over øen gennem regnskoven. Her så vi bl.a. mangroveskov, lianer og kæmpe bregner. Vi hørte høje lyde fra cikader, een af arterne var en sejlivet lille fyr, der ifølge guiden kan blive op til 60 år gammel. På den anden ø, Mamutik Island, var Maria ude at snorkle, hvor hun fandt Nemo :) Derudover, så vi også Næsehornsfugl, sort hejre og varaner. I aften skal vi ud at spise med 55+, de er søde og rolige at være i selskab med, og een af dem spurgte nysgerrigt, hvorfor to unge mennesker som os tog til Borneo:) Vores navne er allerede kendt blandt gruppen, så vi er taget godt imod.Read more

Dag 4: Kinabalu Nationalpark

April 16, 2017 in Malaysia ⋅ ☀️ 24 °C

I dag rejste vi afsted med bus kl. 8 om morgenen. Busturen gik op til Kinabalu Nationalpark som er på UNESCOs liste over verdens naturarv. På vejen havde vi et stop ved en moske (størstedelen af befolkningen her er muslimer), en hængebro samt et marked. Det første vi så i Nationalparken, var den botaniske have, som havde fokus på den lokale flora. Floraen er meget særlig, da området indholder mange orkidéer og de specielle kandeformede kødædende planter. Om eftermiddagen var vi ude at gå i selve nationalparken, hvor vi uden held prøvede at finde nogle sjældne fugle. Vi har dog i dagens løb set et kæmpe egern, nogle forskellige fulgle, herunder solfugle, der flyver fra blomst til blomst. Vi overnatter på et hotel, hvor værelserne minder lidt om et amerikanske motel, dog med smuk udsigt ud over bjergene. Vi er begge stadig lidt trætte, dog har vi valgt at melde os til en frivillig fugletur kl 5:45 i morgen tidlig, så vi prøver at komme tidligt i seng i nat.Read more

Dag 5: Bustur til Sepilok

April 17, 2017 in Malaysia ⋅ ☀️ 9 °C

Vi startede som nævnt tidligere dagen ud med at tage på fugletur før solopgang. Her kørte vi i bus lidt op af bjerget, da der er nogle arter som kun lever her. Vi fik set ca. 5 forskellige, men derudover så vi også en masse egern og et malay væsel (der var helt guldfarvet). Efter fugleturen fik vi morgenmad og rejste videre mod Sepilok, som er på den anden side af øen. På turen havde vi en række spændende stop. Det første var for at se verdens største enkelte blomst kaldet Rafflesia. Raffoesiaplanten bruger ca. 3 år på at producere blomsten, som blomstrer i kun 2 dage. Derefter begynder den at rådne og afgiver en duft af rådent kød. Vi var så heldige at se planten, hvor den næsten var sprunget ud (se vedhæftede foto). Næste stop på turen var til Sabahs økologiske te plantage, hvor vi fik en spændende rundvisning. Det følgende stop var en overraskelse rejseselskabet havde planlagt, hvor vi kunne komme ned i et karpebassin og få renset fødder. Man fik også foder med ud, så Maria fik opfyldt sit dyreplejeinstinkt. På rejsen så vi også de enorme palmeolieplantager, der er med til at ødelægge naturen på Borneo. Vi fik at vide at når først et område er lavet om til palmolieplantage kan der ikke komme skov igen, da palmerne fjerner næring fra jorden. I aften skal vi på natsafari i junglen.Read more

Dag 6: Sepilok

April 18, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

I nat var vi på safari i Sepilok området, hvor vi gik rundt i ca en time og prøvede at finde dyr med lygter. Vi så en masse forskellige dyr, hvoraf de mest interessante var en grøn giftslange og en "slow lori". Slow Lorien er kort fortalt er en nataktiv halvabe med store øjne. Da vi kom hjem i vores hytte faldt vi hurtigt i søvn og var klar til dagen hvor vi skulle ud og se orangutanger. Dette var samme sted som vi var om natten. Sepilok er et rehabiliteringsområde for nødstedte orangutanger. Vi gik rundt i en del af det regnskovsområde, hvor orangutangerne bliver sat ud, og hvor de fodrer 2 gange om dagen. Der kom hurtigt to unge orangutanger for at spise, de blev dog jaget væk af en mor med unge der ikke havde lyst til at dele maden. Herefter så vi solbjørne rehabiliteringscenteret lige ved siden af. Solbjørne er verdens mindste bjørneart, der kan kendes på den gule cirkel i pelsen på brystet (som ligner en sol). De har derudover en lang tunge og store kløer, hvilket gør dem i stand til at kravle i træer og spise termitter. Vi så mange solbjørne der gik rundt og hyggede sig i skovbunden. Efter bjørnene fik vi frokost, hvor vi for første gang fik et bord for os selv, hvilket var rart. Sidste stop på dagen var Rainforrest Discovery Center (RDC), som viste sig at være det mest interessante i dag. RDC består af nogle gangbroer i trætoppene, hvor man kan kigge efter fugle. Det var lige noget for os og vi var så heldige at se en Broadbill, som er en art der kun lever på Borneo. Efter vi havde gået mellem trækronerne gik vi en tur i selve skoven. Her skete det helt fantastiske, at der kom en vild orangutangmor med sin unge oppe i træerne. Det er yderst sjældent at få lov at se, så vi er stadig oppe at køre over det. Alt i alt, en begivenhedsrig dag.Read more

Dag 7: Seligan Island

April 19, 2017, Sulu Sea ⋅ ⛅ 29 °C

I dag tog vi ud til skilpaddeøerne, der består af 3 øer, hvoraf vi skal besøge den ene kaldet Seligan Island. Vi havde en bådtur på 40 km, hvorefter vi havde dagen for os selv. Øen er en tropeø med sandstrande, palmer og solskin. Vi valgte at snorkle i det gode vejr. Som sidst så vi en masse fisk og vandet var super varmt. Skildpaddereservatet har eksisteret siden 1977, med det formål at bevare de 7 arter af havskildpadder. De er truet af flere årsager, alle pga. mennesket og dets adfærd. her skal nævnes salg af kød, æg samt indsamling af skjolde til souvenirs. Derudover går de ikke i land på kyster med meget lys og det havgræs de skal leve af, forsvinder i havene pga. forurening. Havskildpadder lægger æg på den strand hvor de er født, de lægger 40-190 æg i en rede de graver på stranden. Vi var så heldige at se en grøn havskildpadde (verdens anden største) komme og lægge æg. Havskildpadden var ikke registreret på øen før, den var ret stor og målte 109x97 cm. Den lagde ca. 90 æg mens vi fik lov at se med. Efter hun havde lagt dem blev hun registreret og vi gik videre over til udrugningsområdet, hvor rangere flytter æggene over. Til sidst fik vi lov at se et nyt kuld babyskildpadder blive sat ud på stranden. De fleste stormede mod vandet, men nogle enkelte var faldet i søvn. Derfor hjalp Maria den på vej, ved at skubbe til den med en finger, dyreplejeinstinktet plejes hernede. Alt i alt en oplevelse udover det forventelige.Read more

Dag 8: Sandakan og flodtur til Sukau

April 20, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

I dag stod vi op kl. 5:30, i håb om at se de sidste havskildpadder forlade øen. Desværre var de alle væk, men vi så de mange spor skildpadderne havde lavet i sandet i løbet af natten.

Formiddagen blev brugt på at sejle ind til byen Sandakan. Her blev formiddagen brugt på at se forskellige kulturelle steder. Det første vi så var en pælelandsby, som er der mange fattige lokale bor. Derefter havde vi et kort ophold på et marked, vi valgte dog i stedet at købe en is og gå ned til vandet. Da Maria så interesseret på en gadekat, kom der straks en person som påstod det var hans og prøvede at sælge hende den. Dernest besøgte vi et stort buddistisk tempel. Her lærte vi, at hvis man ikke har tid til at tage i tempel kan man betale et månedsabonnement i stedet. Det sidste stop inden frokost var et hus hvor den amerikanske forfatter Agnes Newton Keith har boet. Hun er kendt for at skrive om Nord Borneo under 2. verdenskrig.

Efter frokost skulle vi sejle op af floden og ud til Sukau regnskoven, hvor vi skal bo de næste par dage. Lodgen er anerkendt blandt verdens bedste af National Geographic, så det er ren luksus. Et kvarter efter vi ankom skulle vi ud på vores første flodsafari. Vi fik en plads forest i båden og var klar med kamera og kikkert. Der gik kun få minutter til det vrimlede frem med små macaqueaber inde på flodbredden. Da vi sejlede videre, kom der en del forskellige næsehornsfugle, som vi er ved at have set en del af. Turens hovedoplevelse var dog at vi fik set en stor flok næseaber i nogle træer ved flodbredden. Der sad bl.a. en ordentlig han midt i flokken og sørgede for, alt var i orden.

Vi glæder os meget til i morgen, hvor vi har en hel dag herude. Hvis vi kan se så meget på 1 time, hvad mon vi så ikke kan få at se på en hel dag.