Vancouver Island

July - August 2018
A 19-day adventure by Maria og Steffen

Rejse til Vancouver Island

July 25, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 24 °C

Den første dag af turen er gået med at rejse. Fra Aalborg fløj vi via Amsterdam, hvorfra vi skulle videre til Seattle. På flyveren havde vi bestilt vegansk mad og dette var som alt andet flymad ikke noget at skrive hjem om (det har vi dog gjort nu). I Seattle brugte vi en del tid, da vi skulle igennem grænsekontrollen og tjekke vores bagage ind igen. Dette gik dog rimelig smertefrit, på trods af automater, kø og mangelfuld personlig "betjening". Fra Seattle fløj vi til Victoria, som er den største by på Vancouver Island. Her fik vi afhentet vores bil og kørt 15 km igennem den tætpakkede trafik, hen til vores Motel. Cherry Tree Inn, som det hedder, er forholdsvis beskedent, men perfekt til en enkelt overnatning. Vi afsluttede dagen med at få Thai mad et par kilometer fra Motellet.Read more

Campbell River

July 26, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 14 °C

Idag skulle vi videre nordpå. Da ingen af os kunne sove længe, besluttede vi os for at tage afsted tidligt, dvs. kl. 5:30. Efter en times kørsel fik vi morgenmad, som bestod af avocadotoast med kaffe og kakao. Herefter kørte vi direkte til Campbell River, hvor vi skulle overnatte. På vejen så vi gribbe og hele to hvidhovede havørne. Da check in først er efter kl 15 besluttede vi os for at få et overblik over spændende aktiviteter. Derfor tog vi ned på et turistkontor, hvor Maria fik hamstret en stak brochurer. Her valgte vi at prøve at tilmelde os en hvalsafari til om aftenen. Det var et større puslespil at finde en tur, men til sidst lykkedes det dog.

Inden hvalsafarien skulle vi dog lige forbi Elk Falls, et vandfald ikke langt fra byen. Der var mange flotte vandreruter dertil og for enden var der en hængebro, hvorfra vi kunne få en bedre udsigt. Vi så desuden en slange, to egern og en spætte i skoven, udover diverse småfugle. Efter skovturen skulle vi tjekke ind på motellet, så vi kørte direkte derhen. Troede vi, for det viste sig at vi havde tastet det forkerte navn ind på GPSen. Det fandt vi selvfølgelig først ud af efter ekspedienten havde kigget alle papirerne igennem flere gange, han tog det dog med et smil. Herefter kørte vi til det rigtige motel, ikke langt derfra.

Klokken 18 var det blevet tid til vores første hvalsafari. Vi var som så ofte før lidt sent på den, men nåede dog heldigvis med båden. Vores guide fortalte os, at vi kunne være heldige og se pukkelhvaler, spækhuggere og søløver. Det første vi fik set var en mindre flok søløver, der slappede af på en bøje. Derefter fik vi besked på, at spækhuggerne var for langt væk til at vi kunne nå det på 2 timer... øv. Der gik dog ikke længe før vi fik af vide, at der alligevel var spækhuggere i nærheden. Båden satte derfor med det samme kurs mod spækhuggerne. Det viste sig at være en god beslutning, da vi så indtil flere spækhuggere svømme sammen. Især var en ung hval meget legesyg, så vi oplevede ham/hende springe op af vandet i kådhed.

Alt i alt en vellykket og begivenhedsrig dag :)

Telegraph Cove og Port McNeill

July 27, 2018 in Canada ⋅ ⛅ 13 °C

I dag skulle vi videre 200 km nord på til byen Port McNeill, hvorfra vores kajaktur starter søndag. På vejen besluttede vi os for at tage forbi Telegraph Cove, som er en lille plankeby, med et hvalforskningscenter. Det var rigtig spændede, med skeletter fra de fleste typer af hvaler og andre havpattedyr. Herefter spiste vi på Killer Whale Cafe, hvor Steffen fik en meget lille pizza, (i børnestørrelse) Derfor blev vi, til Marias glæde, nødt til at supplere med chokolase cheese cake til dessert. På køreturen til Port McNeill, skete det helt usandsynlige, at vi så en sortbjørn gå over vejen. Den var så tæt på, at vi blev nødt til at bremse op for ikke at ramme den, 6-7 meter fra os gik den ind i skoven og forsvandt. Helt fantastisk oplevelse. Da vi ankom til vores hotel, kaldet Black Bear Lodge (meget relevant navn), var vores værelse ikke klar endnu. Derfor gik vi udenfor for at se på byen. Her dukkede der med det samme 2 hvidhovedede havørne op. Herefter var vi rundt i byens butikker og fik handlet ind. Vi valgte at slappe af om aftenen, da vi skulle tidligt op næste dag.Read more

Grizzly Bjørnetur

July 28, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 14 °C

I dag tog vi afsted kl. 6 om morgenen da vi skulle på bjørnetur med firmaet Tide Rip. Turen er en 2 timers bådtur ind til et sted kaldet Glendale Cove, hvor der er stor sandsynlighed for at se bjørne. Starten af turen var meget tåget, så her var der ikke meget at se. Men efter en times tid, fik vi en melding om at der var bjørne ikke langt fra os. Det var en bjørnemor med sine to unger, som var et par år gamle. Da der var lavvande gik de nede i vandkanten og vendte sten for at spise muslinger. De gør dette indtil der begynder at være flere laks, som er den primære fødekilde her. Vi fik gode muligheder for at tage billeder, så det var en perfekt start på turen. Efterfølgende så vi en flok sæler der slappede af, samt flere forskellige slags marsvin. Da vi var fremme ved Glendale Cove, sejlede vi forbi endnu to bjørne, vi skulle dog skifte til en fladbundet båd, som gjorde det muligt at sejle ind på lavere vand. Her så vi en hunbjørn der var i gang med at spise græs og slappe af. Her ved kysterne er bjørnene pescetarer, da de kun lever af fisk, skaldyr og planter. Vi holdte er længere stop for at nyde synet af hende, og hun virkede meget upåvirket af vores tilstedevætelse i båden, når blot vi var helt stille. Efterfølgende på turen så vi endnu en hunbjørn, som også foruargerede på forskellige græsser. Midt på dagen var der en frokostbuffet, hvorefter vi skulle sejle de 2 timer hjem. På hjemturen havde vi en overraskende oplevelse, da vi så en hjort af arten mule deer, i vandet, den svømmede ihærdigt og endte i fuld firspring på en ø. Herefter så vi for første gang pukkelhvaler, der svømmede rundt ikke langt fra båden, store smukke dyr, ialt 6 individer. Fem minutter senere stødte vi på en flok spækhuggere, de var dog længere væk iforhold til dem, vi så den første dag. Alt i alt en meget begivenhedsrig tur, der endte med at vare 10 timer i alt. Vi valgte derfor at slappe af på hotellet indtil kajakinformationsmødet om aftenen.

Da vi skal på kajaktur den næste uge, og dette er uden adgang til Internettet, vil der ikke komme opdateringer før næste søndag. Vi skal dog nok skrive noget ned til de forskellige dage. Vi glæder os til nogle dage i vildmarken og ser frem til anti sci-fi. Det er sikkert meget sundt at prøve :)

Kajaktur dag 1

July 29, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 12 °C

I dag var det endelig blevet tid til vores 6 dages kajaktur. Vi havde afgang fra hotellet kl 7:10, hvor vi blev kørt ned til havnen, hvorfra vi skulle sejle med en båd ud til vores første lejrsted. I havnen så vi igen to havørne, de virker til at være over alt herude. De andre deltagere på vores tur var en familie fra England med 3 teenage børn, samt en yngre kvinde fra Vancouver. De virker alle meget naturinteresserede og selvhjulpne. På vejen så vi flere pukkelhvaler. Vi blev sat af på en lille ø kaldet Owl Island, som var der hvor vi skulle slå lejr. Efter vi havde sat teltet op, var vi ude på vores første kajaktur. Vi fik en grøn to-personers kajak. Første tur sejlede vi ud til en ø hvor vi fik middagsmad. Herefter sejlede vi en længere tur, hvor vi sejlede ind mellem små klippeøer. På turen så vi mange sæler og havørne. Hjemme på øen fik vi en varm kop kakao og en pause indtil aftensmaden. Vores guider står for alt madlavningen her, så vi slapper af når ikke vi sejler.Read more

Kajaktur dag 2

July 30, 2018 in Canada ⋅ 🌫 11 °C

I dag stod vi op kl 7:30 og fik kaffe og morgenmad i lejren. Vores liggeunderlag var ikke specielt gode, så vi var lidt kvæstede ovenpå natten. Vi var på en længere kajaktur i dag nord på til Bonwick Island. I starten var vi heldige og en vågehval, som er en større hvalart vi ikke har set før. Der er kun 6-7 stykker i området i alt. Senere på turen var vi igen heldige, da Maria opdagede en vaskebjørn inde på en ø. Turen var generelt en form for zigzag tur mellem forskellige småøer. Sidst på turen så vi en pukkelhval der svømmede under os og kom op på den anden side. Vi overnattede samme i samme lejr som dag 1.Read more

Kajaktur dag 3

July 31, 2018 in Canada ⋅ ⛅ 13 °C

I dag stod vi op kl 7 for at pakke vores ting, da vi skulle have alt med i kajakkerne. Turen gik syd på til en ø kaldet Maggie Forest Campsite. Kajakturen var kort i forhold til den foregående dag, da vi også skulle have tid til at slå lejr igen. Vi så ikke så mange dyr, det blev dog til en enkelt fiskeørn, en art vi ikke har set herovre før. Selve området herovre er dog idyllisk og poetisk med hav, skov og bjerge i baggrunden. I den nye lejr var der platforme til teltene for at give et fast og tørt underlag. Teltpladsen var inde i en støre skov med gamle mosbefængte træer og en masse dyrelyde. Der gik dog heller ikke lang tid før et nysgerrigt egern kom forbi, så vi endte med at være de sidste til at blive færdige med at slå teltet op.Read more

Kajaktur dag 4

August 1, 2018 in Canada ⋅ ☁️ 15 °C

I dag var vi på en heldagsudflugt. Vi sejlede nordvest på til Blackfish Sound, som er en større havområde end dem vi ellers har været ved. Blackfish er et gammelt ord for spækhugger her. Da vi kom derud, så vi med det samme endnu en pukkelhval og efter lidt tid kom der 6-7 legesyge delfiner forbi (art: stillehavshvidside). Delfinerne kom lige imod os, så vi blev nødt til at padle tilbage mod kysten for at holde afstand. Samtidig var der flere pukkelhvaler rundt om os. Da vi sejlede videre, kom vi direkte forbi en hvidhovedet havørn der sad og spiste en fisk, og vi blev nødt til at holde afstand igen.

Om eftermiddagen sejlede vi samme vej tilbage. Her så vi en større flok Dalls Marsvin der kom op til overfladen i flere omgange. Denne type marsvin er sorte og hvide som spækhuggere og har en buet bagende der gør dem til en af de hurtigste hvaler. Efterfølgende så vi en af de events vi havde ventet på, en pukkelhval der lavede så dybt et dyk at halefinnen kom i vejret. En anden pukkelhval kom op af vandet med hovedet først, desværre var vi lidt for langsomme til at kigge, så vi så kun den enorme vandsky den efterlod. Desværre stadig igen spæghuggere i dag, vi håber stadig på at få set nogle fra kajakken.

Kajaktur dag 5

August 2, 2018 in Canada ⋅ ☁️ 15 °C

I dag skulle vi passere Blackfish Sound, vores første tur i mere åbent hav. Så snart vi begav os ud på turen kunne vi se pukkelhvaler i den retning vi var på vej i. Der er et afstandskrav på 200 meter til pukkelhvaler, så vi prøvede på ikke at komme for tæt på. Dog var der en pukkelhval der ikke kendte afstandskravet, så den kom op 20 meter ved siden af os. En kæmpe oplevelse at være så tæt på så stort et dyr. På resten af turen så vi flere andre pukkelhvaler samt en del sæler. Sælerne her er af arten harbour sæler, men de ser forskellige ud, med helfarverne råhvid, sort og grå. Vi har oplevet dem både til havs og på land, og især fra vand er de nysgerrige og har masser af gåpåmod iforhold til at komme ganske tæt på kajakkerne. Vi satte lejren op efter frokost, hvorefter vi tog med på en frivillig kajaktur om eftermiddagen i håb om at se spækhuggere, desværre uden held. Imorgen er sidste dag, så vi håber på en spændende wildlife oplevelse inden vi tager tilbage til Black Bear Lodge.Read more