Ho Chi Minh 1

February 24, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 34 °C

Het is heftig hier. Ho Chi Minh telt 7.5 miljoen inwoners, 3.5 miljoen motors en scooters (Wikipedia), er zijn Chinese toeristen (die met veel zijn), er hangt een wee-ig geurtje van heet eten, brandend wierook en warm afval. Het is 'snachts 28 graden nu, overdag nog wat warmer. De krioelende stadsdrukte is overweldigend.
    Want hoe steek je dan de weg over te voet? De ontelbare scooters stoppen echt niet voor je. Ook mijden ze de stoep of de tegengestelde richting niet persé. Oversteken voelt riskant, dus geldt.. do as the locals do. Kies je moment, ga gewoon, blijf lopen of schuifelen. Het verkeer stroomt om je heen, je overleeft het en je went er aan. Het wordt bijna leuk.
    In de taxi/uber ervaar je de benodigde assertiviteit in het verkeer nog wat beter. Eigenlijk ben ik nog wel benieuwd hoe het is om hier (achter op een) scooter te rijden. Hier zelf te gaan rijden is simpelweg onverstandig voor deze bleekneus.

We overnachten deze dagen in een guesthouse die heel fijn is. We zitten dichtbij het centrum, het is er rustig en we kunnen de was doen :) . De eerste nacht sliepen we in een ander hostel, deze beviel echter niet zo. Het kwam onbetrouwbaar over en dat voelde niet goed. Om het zekere voor het onzekere te nemen zijn we na één nacht weg gegaan. Gebeurt ook op reis! Nu zitten we 1000x beter. Kost wel iets meer, maar het prijsniveau hier is hier dusdanig laag dat het gaat om losse euro's.

Eén van de straten ondergaat 'savonds een metamorfose. Het wordt dan een gekkenhuis met blinde straatmuzikanten, een vuurspuwer, vrouwen met stalletjes op fietsen, nailbars, massagesalons en clubs voor de toeristen die goedkoop bier komen drinken en komen eten in de bars en restaurants.

Ondertussen hebben we verschillende restaurants geprobeerd. Lokaal en internationaal. Five Oysters vinden we het leukst. En leuk zitten, en goedkoop bier. Biertje kost 12.000 VND (dong), nog geen 50ct.
    Persoonlijk ben ik vooral fan van Ban Mi. Een soort broodje gezond dat op straat wordt verkocht. Elke broodjesmama maakt het een beetje anders maar de baguettes zijn iig gevuld met vlees, paté of ei, wat komkommer, afgemaakt met vissaus en koriander. Echt super lekker. Als ik terug ben in NL haal ik gelijk verse koriander in huis.