Ha Long 2

March 8, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 19 °C

Sochtends kwam er eerst iemand geld ophalen voor het Airbnb en werden we vervolgens zelf opgehaald door Johnny voor onze cruise. Daarna begon het wachten op de daadwerkelijke start van de cruise. Eerst in een hotel omdat we wat vroeg waren en daarna in de haven om.. ik weet niet waarom. Je raakt aan het wachten gewend en je vraagt niet meer om een reden.

Eenmaal aangekomen op de boot werden we verwelkomd door Linda, onze tourguide, die ons het programma van de komende twee dagen even uitlegde. Een propvol schema en een moordend tempo. Welkom in de wereld van georganiseerde tours. We konden gelijk aanschuiven voor de lunch en kwamen aan een tafel terecht met drie Franse mensen. De maaltijden op de boot bleken boven verwachting goed verzorgd. Een mix van seafood, lokale keuken en algemeen bekende gerechten. Iedereen zat lekker te eten na al dat wachten.

Ondertussen voeren we de schitterende wereld van Ha Long Bay in. Echt een mooi stukkie varen door deze bijzondere eilandengroep. Alsof Phong Nha was ondergelopen en de bergpieken boven het water uitstaken. Elke piek verschillend, elk eiland anders van vorm. Groot en klein, allerlei vreemde vormen, en allemaal begroeid met struiken en bomen. Heel speciaal om te zien, en gelukkig ook goed te zien omdat we een heldere dag hadden. De dag ervoor was er veel mist, op zich ook mooi, maar dan krijg je toch de grootte van het geheel en de spreiding van de eilanden in de baai minder goed mee.

De boot ging voor anker in een open stuk water tussen een aantal eilanden. Hier gingen we eerst de Surprise cave bezoeken op het ene eiland en daarna op een ander eiland Titop mountain beklimmen. Ook zouden we er blijven voor de nacht.

Surprise cave (of Wonder cave) wordt zo genoemd omdat het verrassend mooi en verrassend groot is. Je komt er via twee andere grotten. Eerst een kleine zo groot als een huis, dan een iets grotere, zo groot als drie huizen ongeveer en dan de grootste zo groot als een hele straat. Echt een verrassing om ineens in zo'n grote grot te staan. Al lopende door de grot had Linda nog wat anekdotes over verschillende uitsteeksels (een vinger, een schildpad en en hart). Ik vroeg haar oom nog ff naar het plafond dat ik er apart uit vond zien. Bleek dus dat ze, vanwege het grote aantal bezoekers, niet wilde riskeren dat er gewonden zouden vallen door afbrekende stukken rots en een soort golvende cementlaag hadden aangebracht. Aha...

Volgende punt op het programma: uitzichtpunt Titop mountain. We kregen van Linda 40 à 45 minuten om Titop mountain te beklimmen. Dat is krap. Dat is net genoeg tijd om de 424 treden tellende trap op te gaan (in de file), zo'n vijf minuten rond te kijken en weer naar beneden te gaan (in de file). Aangezien wij nog even het toilet hadden bezocht en een cola'tje hadden gekocht waren we een paar minuten te laat.. wat ik al zei, een moordend schema.

Tijd voor de sunset party met happy hour. Hier werd niet veel gebruik van gemaakt wat de crew niet zo tof vond. De prijzen waren ook niet mals. Wij hadden zelf bier mee dus hebben die maar lekker genuttigd boven op het zonnedek. Vanaf het dek had je mooi uitzicht over de baai en viel op hoeveel boten er eigenlijk voor anker lagen hier.. er lagen ongeveer 40 boten daar. Je moet dus niet denken dat je de baai voor jezelf hebt en een foto maken van het landschap zonder andere boten erop is echt niet te doen. Ha Long Bay is mooi, en veel mensen willen het zien.

Na het diner, wat weer veels te veel was, kregen we gelegenheid om mee te doen met 'squid fishing' of aan tafel een spelletje te doen met elkaar. Veruit de meesten, en wij ook, kozen voor het laatste.
    Dorine stelde voor aan de Fransen om een potje te kaarten. Dit wilden ze wel en bleek uiteindelijk een erg geslaagd idee. Maar ja, welk spel ga je dan spelen? We hebben ze maar geleerd om te 'pesten' met onze eigen aangepaste regels. Dit ging in een mix van hun beste engels en ons beste frans. We hebben veel gestameld en gelukkig ook veel gelachen.

Na een slechte nacht en een prima ontbijt werd het anker gelicht en gingen we in een andere baai een 'Pearl farm' bezoeken en een rondje kayaken. Leuk om het proces te zien waarin een parel tot stond komt. Nog leuker om in een kajak een beetje rond te peddelen daar.

Het was een geslaagde cruise, en, ondanks het sterk toeristische karakter, echt wel een aanrader. Zo kregen we in ongeveer 21 uur (de nuchtere optelsom van 2 dagen en een nacht) een mooie inblik in dit mooie stukje wereld van Ha Long Bay.