Dag 15/16: Ano Novo

December 31, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 28 °C

Er waren plannen om Ano Novo (Nieuwjaar) te vieren ergens op een leuke locatie. Echter door verschillende omstandigheden gingen die op het laatste moment niet door. Plan A ging niet door omdat een vriendin onverwachts moest werken en plan B bleek uiteindelijk ook niet haalbaar meer. Veel gedoe, weinig lol. Jammer, maar helaas.

De familie ging naar hun kerk om daar Ano Novo te vieren. Edimar nam Victor en papa mee naar zijn kerk en mama ging naar haar eigen kerk. Zoals altijd werd ze opgehaald met de auto door de pastor. Wij hadden daar door al het gedoe even geen zin in en zijn thuis gebleven.

Na een vermoeiende nacht met lawaai van buiten, een luie airco en een jacht op twee irritante kakkerlakken vielen we uiteindelijk pas na 4 uur echt in slaap. Uitgeslapen tot 9 uur, gedoucht, koffie en de auto in.

Nieuwjaarsdag vieren we aan het zwembad bij Ilma en gezin. Dat is een uurtje rijden verderop in Serra. De weg er naar toe weet ik ongeveer wel, dus rijd ik zonder navigatie. Bij het vliegveld miste ik toch een afslag waardoor het een echte ouderwetse toeristische route werd.

Bij Ilma waren we de auto amper uit of de churrasco (bbq) werd ons al aangereikt. Ondanks het banaantje en het broodje onderweg had ik ondertussen wel aardig honger, dus dat kwam goed uit. Zoals altijd rijst erbij en farofa. Dat is een soort garnering van tapiocameel. Kruidige kruimeltjes met een heel eigen smaak, alle Brazilianen vinden het heerlijk.

Daarna lekker wat gezwommen in het zwembad, gerelaxed en gekletst. Heerlijk begin van het nieuwe jaar!