02.07.17: Første dag i La Spezia

July 2, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 23 °C

Vi ankom til La Spezia omkring 4.45, hvorfra vi ville tage toget til den første af de 5 bjergbyer, Riomaggiore. Vi måtte skynde os ud af toget til Riomaggiore, da det ikke blev sagt over højtalerne at vi var fremme. Der var lidt stress på, men ud over det var det en stille og rolig morgen. Vi kom til den lille by, hvor meget få mennesker var vågne. Byen var smuk og fredelig. Vi gik ned til havnen for at se solopgangen, men det var desværre for skyet til det, men det gjorde nu ikke udsigten dårlig. Der var vand så langt øjet rakte. Vi så en fotograf på vejen ned til havnen, som tog billeder af den lille kendte by. Han skulle skynde sig at tage billeder inden lysene i de små lamper langs husene gik ud. Vi tænkte, at det måtte være et godt ”shot”, så vi skulle da også lige have nogle billeder. Der var én ting som ødelagde den smukke idylliske by. Der var rigtig mange flasker og affald fra nattens gæster. Det er rigtig ærgerligt, at folk ikke kan rydde op efter sig selv. Byens befolkning var dog allerede ude med kosten, så byen kunne se idyllisk ud til det næste hold turister. Kl. 6:38 tog vi toget tilbage til La Spezia, hvor vi nu kunne indlevere vores tasker.

Joe havde spist en stor Calzone på et tidligt tidspunkt, hvor jeg (Charlotte) ikke var sulten, men nu var jeg! Hvis man kender mig godt, så ved man også, at jeg ikke fungerer uden morgenmad, så det var målet. Vi gik hele vejen igennem gågaden ned til havnen og tilbage igen til starten af gågaden, for jeg var opsat på at skulle have pandekager. Men da udvalget af restauranter, der har åbent kl. 7 en søndag morgen, er meget småt, måtte jeg nøjes med noget brød, æg og bacon og yoghurt. Til dét hørte der en cappucino med, og den fik Joe. Han havde desværre fået meget lidt søvn i nattoget, så der skulle lidt koffein til. Jeg var nu heller ikke den mest friske at se på, men jeg kan ikke lide kaffe

Efter en god solid morgenmad til mig og kaffe til Joe, gik vi mod havnen for at se de flotte både. Til vores store overraskelse fandt vi ud af, at det ikke bare var almindelige sejlbåde, som lå i denne ret store havn. Der lå KÆMPE yachts fra alle steder i verden. Jeg siger jer, de var godt nok store! Vi fik dog ikke taget nogen billeder af dem, da det virkede ret anmassende. Yderligere lå der noget af den italienske flåde i en havn for sig selv ved siden af. Vi fandt senere ud af at der var en ret stor militærbase i byen, som åbenbart også havde noget af flyvevåbnet der.

Vi satte os på en lille cafe ved havnen og fik en kaffe og noget frugtsalat for at hvile fødderne lidt og komme til et toilet. Herfra kunne vi sidde og kigge på de store yachts. Efter lidt tid var klokken blevet 10:30 og eftersom vi kunne tjekke ind på vores hotel kl. 11 spadserede vi tilbage dertil for at holde siesta. Vi handlede ind til frokost på vejen og spiste den på værelset, hvorefter vi tog en velfortjent lur.

Om aften tog vi på en lille fin italiensk restaurant, hvor vi fik nok det bedste aftensmåltid indtil videre. Den stod på to klassikere: Spaghetti carbonara og pizza, til det fik vi hvidvin og øl. Vi kunne sidde ude og spise midt på gågaden, hvor masser af italienere og turister gik forbi. Det var en perfekt afslutning på en god dag.

I morgen står den på Cinque terre gåturen, så det er godt vi fik samlet en masse kræfter sammen i dag.