07.07.17: Dagen i Venedig

July 7, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 30 °C

Vi sov lidt længe i dag og vi var begge meget overraskede over hvor godt vi havde sovet, da det var et varmt, da vi skulle sove. Vi fik pif paf puf og cocopops til morgenmad, som vi havde købt i Lidl dagen før. Vi skulle bruge dagen i den berømte by, Venedig. Vi tog bussen kl. 11:28 mod byen. Vi blev hurtig mødt af en mur af turister. Vi overhørte også en del danskere, og vi kom til at tale om, hvordan danske turister minder om fluer; når først man lægger mærke til dem, så er de over alt!

Vi havde dagen før kigget på en bådtur ud til tre øer den lå rundt om hovedøen. Efter at have gået rundt i de turistfyldte gader, tænkte vi at det måske var en meget god ide at komme ud på de lidt mindre øer og se dem, så vi bestilte turen. Vi skulle mødes et sted kl. 14:10 og afgang var 14:30.
    På vej hen til møde stedet slentrede vi af de mindre gader for at undgå menneskemylder og de var rigtig hyggelige. Rundt om næsten hvert hjørne lå der en lille butik eller restaurant. Der var dog ingen luft i disse gader og det var ved en 13-14 tiden, så det var ret varmt! Vi skulle over en hel del broer for at komme derhen, men det gjorde det jo kun hyggeligere. Vi tjekkede da også lige hvad det kostede at komme med en gondol, men det er svimlende priser. Det kostede 100 euros for 35 minutter, så den ide droppede vi hurtigt.
    På vejen gik vi ned forbi St. Mark’s Church, hvor specielt kirketårnet er berømt, da man kan komme op i det og se ud over hele Venedig. Yderligere lå Doge’s palace på vejen, som er en utrolig flot majestætisk bygning.

Ventetiden til vi skulle afsted føltes lidt lang, da der var ekstremt varmt og da Charlotte var blevet lidt solbrændt, var det vigtigt at få en plads i skyggen, så vi skulle hele tiden være opmærksom på hvornår vi skulle gå. Vi fik da heldigvis også en plads i skyggen!
    Vi sejlede langs hovedøen, så vi havde den hele tiden på venstre side. Det var super flot at sidde og kigge ind over øen.

Den første ø vi kom til, Murano, havde en stor glaspusteri-fabrik. Det var derfor også øens primære indtægtskilde, hvilket vi også fik at mærke. Det var bogstaveligt talt det eneste af den ø, vi fik at se. Vi så nemlig demonstration af glaspusteri, hvilket vi begge har set før. Men da de lavede de en flot hest ud af glas, blev vi alligevel lidt overraskede! Jeg (Charlotte) købte en globus. Så sejlede vi videre til Torcello, som er kendt for sin flotte natur og sit beskedne befolkningstal, her bor ikke meget mere end 20-30 mennesker. Det var en meget pæn ø. Vi begav os ud på en lille vandresti, men måtte vende om da vi kom til en blindgyde. Her fik vi os en stor, lækker vaffelis.
    Så sejlede vi videre til Burano. Burano var en fiskerby, hvor husene var malet i flotte, pangfarver; gul, grøn, rød, lilla, lyserød og jeg skal komme efter dig. Det var en rigtig hyggelig ø. Vi slentrede rundt af de små tætte stræder, kiggede lidt i butikker og fik taget nogle gode panoramabilleder.

Så sejlede vi tilbage til hovedøen for at gå lidt rundt på øen i små gader. Den oprindelige plan var at spise på øen, men da ingen af os var specielt sultne efter den store vaffelis, ville vi hellere gemme de penge og tage tilbage til campingpladsen. Vi nåede i Lidl inden den lukkede for at købe snacks til togturen i morgen.

Aftenen stod på pakning og bad efter en lang dag. Vi hørte også et bluesband, som spillede livemusik på campingpladsen. Imorgen går turen til Ljubjiana i Slovenien.