14.07.17: Første dag i Budapest

July 14, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 21 °C

Vi vågnede på et varmt værelse om morgen, hvor vores mission var at komme så hurtigt hen til AirBNB lejligheden. Vi kunne allerede tjekke ind kl. 9. Vi regnede jo egentlig med at vi skulle med nattog til Budapest, så vi havde aftalt en tidlig tjek ind.
    Vi havde lejet en hel lejlighed, som bestod af indgang i køkkenet, stue med hems og et badeværelse. Det lyder småt, men det var perfekt til os og i virkelig god stand. Det lå i en bygning som var lidt over 100 år gammel – det var lidt specielt og hyggeligt. Det var to virkelig flinke værter, som havde lagt brochurer til os, så vi kunne finde ud af, hvad vi skulle se. Vi fik hurtigt lagt en rute og var afsted. På ruten lå både:
    - Den største synagoge i Europa med plads til 2500 mennesker.
    - The royal palace, hvor der også lå et museum. Det lå på en højderyg. Det var desværre lukket på grund af FINA 2017. (læs længere nede)
    - The parliament, som var en fantastisk flot bygning.
    - The chain bridge, som er en bro, hvor det faktisk ligner store kæder. Under broen var Donau.
    - The Matthias church, hvilket var en formidabel smuk kirke med udsigt ud til byen. Dette lå ved siden af the royal palace i et område som hed buda castle.
    - St. stephen basilica, som var en utrolig flot kirke og gigantisk.
    Der kan desværre kun være 6 billeder under hver dag, så det er desværre ikke alle seværdigheder vi kan vise her - derfor er der lavet en 14.07.17 mere med billeder af seværdigheder.
    Til frokost spiste vi på en fantastisk restaurant kaldet Mazel tov, hvor jeg fik sous vide and, med noget brød og forskellige dressinger og Joe fik en pita med falafel og salat. Det var nok det bedste mad vi har fået på turen. Det lå i en gammel ruin, som man havde lavet om til den hyggelig overdækket gård restaurant af en art.
    Joe havde fundet ud af at der var FINA 2017 i Budapest i de dage vi var der. Dette er verdensmesterskabet i vandsport. Det startede tilfældigvis d. 14/7. Det vil sige, at vi kunne se åbningsceremonien, som blev afholdt på en scene lige ned til Donau. Det skulle vise sig, at være et helt vildt fantastisk show med brug af vand, lys og fyrværkeri samt en masse performere. Vi fandt en mindre cafe på den anden side af Donau, hvor vi sad tæt på en storskærm, som viste hele showet. Vi havde dog ikke regnet med, at det skulle blive så sent i byen, eftersom at vi ikke sov så godt i nat, så ingen af os havde varmt tøj med og det er alligevel en del koldere i Ungarn end Kroatien, i hvert fald lige da vi var der. Så kl. 20:30 (en halv time før showet gik i gang) drog Joe ud på jagt efter en hættetrøje til mig, da jeg jo er en frossenpind og havde opgivet for længst at finde noget. Jeg (Charlotte) havde forgæves gået op og ned af gaden hvor vi sad for at finde noget men uden held, da det var på Buda siden (se fun-fact nederst). Efter lidt under en time kom han tilbage. Han havde taget metroen til den anden side af byen og fundet en souvenirbutik, hvor han købte en ”I love Budapest” hættetrøje. Jeg har en dejlig kæreste!
    Showet sluttede af med et stort fyrværkerishow. Super flot!

Aften sluttede dog ikke lige så lykkeligt som fyrværkerishowet. Vi kom hen til metroen og nåede lige at løbe ned til at kunne se at den sidste metro kører. Det vil sige, at den sidste metro kørte kl. 23:33, hvilket vi bestemt ikke havde forventet i en så stor by og ved et så stort arrangement. Der var virkelig mange mennesker i byen og rigtig meget politi og militær, så busserne var propfyldte og det hele var lidt kaos. Vi valgte så at gå halvvejs og tage en bus det sidste stykke.
    En vellykket dag i Budapest, må man sige. Vi fik nedlagt omkring 20 km på gåben, så vi var i den grad trætte da vi kom hjem.

Fun-fact: Budapest er delt op i to. På den vest siden af Donau ligger Buda og på øst siden af Donau ligger Pest og sjovt nok ligger de fleste ting i Pest, selvom man ikke skulle tro det ud fra navnet.